وب2010

برنده جدال اپل و گوگل كيست؟ قطعا اپل

Posted in گوگل, اپل by mhmazidi on آوریل 8, 2010

فيدبكهايي كه نسبت به پست قبلي من در مورد اپل و گوگل ارائه شده بود بسيار خوب بود. تقريبا همگان متفق‌القول بودند و هستند كه در ان پست به ناحق اپل را بالا برده‌ام و همچنين در حق گوگل قضاوتي سطحي داشته‌ام. برآورد من از كامنتها اين بود كه اكثريت متقدان، تمامي سمت و سوي جدال بين اين دو غول را لحاظ نكرده‌اند. لااقل تحولات چندماه اخير كمپانيها  را در معادلات خويش در نظر نگرفته‌اند. در اين نوشته سعي خواهم كرد تا حدودي در اين مورد بحث كنم.

قبل از هر چيز بايد بدانيم اين روزها روابط گرم و صميمانه گذشته اپل و گوگل رو به سردي گذاشته است. البته هردو شركت آنقدر بالغ هستند كه رفتارهاي ابلهانه انجام ندهند اما همگان معترفند شكافي بين اين دو در حال ظهور است. برگرديم به عنوان پست: برنده جنگ و جدال اخير بين گوگل و اپل كيست؟ قطعا اپل.

نكته مهم: برخلاف نظر بسياري از عزيزان منتقد، من به هيچ وجه عاشق سينه چاك اپل نيستم. همانقدر كه از گوگل و فيس بوك و … لذت مي‌برم همانقدر هم اپل را دوست دارم. حتي بايد بگويم كه تاكنون از كل محصولات سخت افزاري و نرم‌افزاري اپل استفاده انچناني نكرده‌‌ام. پس وقتي اينگونه در مورد اپل حرف مي‌زنم مقصودم چيست؟ دفاع آتشين از برند محبوبم؟

خير! من صرفا سعي دارم به تحليل تحولات بازار بپردازم. اين كه در اين بين دچار خطا هستم يا درست تحليل مي‌كنم: بگذاريم زمان همه چيز را مشخص كند.

من هم مثل شما اوپن سورس را دوست دارم. من هم دوستدار گوگل هستم. من هم …. اما احساس من و شما با تحولات بازار الزما هم سو نيست.

چرا معقتدم در جدال اين دو غول برد از آن اپل است؟

يكي از وبلاگهايي كه هر روز با دقت تمامي نوشته‌هاي انرا مي‌خوانم و بسيار بسيار ديد مرا به  وب متحول كرده است  شبكه وبلاگي گيگا او ام است. اگر شماهم تمايل داريد هميشه از تحولات آينده وب در همين امروز باخبر شويد اين وبلاگ نفيس را از دست ندهيد.

اخيرا اين وبلاگ مطلبي نوشته است كه به نوعي ادعاي مشابه با ادعاي مرا به بحث گذاشته.

– مشكلات اپل و گوگل از ماه آگوست سال گذشته شروع شده است. اين دو، تا قبل از آن شركتهايي داراي روابط نزديك و حسنه بوده‌اند. از ان تاريخ اتفاقاتي يكي پس از ديگري افتاده كه منجر به دوري اين دو شركت شده است. در اين حال طبيعي است كه بدليل شرايط كنوني بازارهاي متعددي كه اين دو، در ان رقابت دارند اتحادهاي استراتژيك جديدي شكل گيرد.

-براي مثال در حيطه جستجو: كماكان گوگل برترين سايت جستجو است. اما يكي از بازارهاي بسيار مهم و با رشد بالاي جستجو، بازار جستجو از طريق موبايل است. هم اكنون آيفون قسمت بزرگي از اين بازار را به خود اختصاص داده است. پس از كدروت در روابط اپل و گوگل اين بازار توسط اپل به سمت bing سوييچ كرده است. هرچقدر هم كه اين بازار نسبت به كل بازار جستجو كوچك باشد بازهم نظر به اهميت بسيار بالاي ان زنگ خطري براي گوگل هست. بگذريم از اين كه شايعاتي است در مورد ورود اپل به حيطه «جستجو».

– در نوشته مربوطه، اشاره شده است اكنون كه اپل از مشاركت با گوگل فاصله گرفته به دنبال متحدي جديد است. نويسنده پيش بيني مي‌كند كه اين متحد نمي‌تواند مايكروسافت ياهو اي او ال يا آمازون باشد. حدس وي بر اين است كه متحد استراتژيك اپل به احتمال فراوان فيس بوك خواهد بود.

بنظر من هم اين بهترين و عالي‌ترين اتحادي است كه مي‌تواند اپل انتخاب كند. و صدالبته كابوسهاي گوگل دوچندان خواهد شد!

اتفاقاتي هم رخ داده كه احتمال اين حدس را افزايش مي‌دهد: در هفته‌هاي آينده اپل قصد دارد امكان  facebook connect را در فروشگاه آي‌تيونز خود فعال كند. اگر چنين اتفاقي بيافتد اپل به راحتي كمبودهاي خود را در social networking  مرتفع مي‌كند. دسترسي به ٤٠٠ ميليون كاربر فيس بوك يعني افزايش فروش خيره‌كننده در فروشگاه آي تيونز. ( يكي از بزرگترين ايراداتي كه به منتقدان ايراني فيس بوك وارد است اين است كه هيچ توجهي به كاربردهاي عظيم تجاري فيس بوك ندارند. اگر وقتي بود و حوصله‌اي، سعي خواهم كرد در مورد اثرات اقتصادي بي‌نظير فيس بوك در همين وبلاگ بنويسم.)

در همين جا دوباره يادآوري كنم كه  google connect همانگونه كه قبلا هم گفتم  به دلايل كاملا واضح  شانس رقابتي در برابر facebook connect  ندارد. اخيرا علاوه بر ياهو و مايكروسافت حتي ماي اسپيس – كه مستقيم ترين رقيب فيس بوك است- اعلام كرده facebook connect را بر روي سايت خود فعال خواهد كرد. با ملحق شدن اپل به اين جمع عملا گوگل مي‌ماند و open social اش!!

نيويورك تايمز اعلام كرده كه هم اكنون حدود ١٢٥ ميليون كرديت كارد بر روي فروشگاه اي تيونز فعال است. در حقيقت با اتصال فروشگاه اي تيونز به فيس بوك اتصال هويت انلاين با حساب بانكي اشخاص رخ مي‌دهد. فرصتي كه هيچكدام از رقبا يعني paypal – google- amazon  توان مقابله با ان را ندارند. همين اتصال فيس بوك به پي پل بوده كه شمار كاربران فعال پي پل را به ٨١ ميليون اكانت رسانده است.

خريد شركت lala توسط اپل- كه يك شركت در زمينه موزيك انلاين است- نيز مي‌تواند به اين مشاركت كمك خوبي كند. البته اين حدسيات همراه با مشكلاتي نيز هست و نمي‌توان اين اتحاد را صد در صد در حال رخ دادن دانست.

با اين حال: روند كنوني وب اين تصور را در من ايجاد مي‌كند كه وب تبديل به صحنه جدالي بين دو گروه شده است: يكطرف اپل كه روز به روز به جمع يارانش افزوده مي‌شود و طرف ديگر گوگل كه هر روز تنهاتر مي‌گردد.

باري ديگر مي‌گويم: گوگل بهتر است از تبديل شدن به خصم اپل، وحشت داشته باشد!

لطفا مطالب این وبلاگ را از طریق فید اصلی ان دنبال بفرمایید. با تشکر


12 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. هاتف said, on آوریل 8, 2010 at 12:47 ق.ظ.

    خُب به نظر من اينا مي‌تونه به پيشرفت بيش از پيش اپل كمك كنه ولي همچنان اعتقاد دارم گوگل برنده بلامنازع هرگونه نبردي در عرصه اينترنت خواهد بود ! چون گوگل شركت فوق العاده هوشمنديه و تا زماني كه به همين روال ادامه بده مطمئنا به تمام خواسته‌هاش در دنياي آي‌تي مي‌رسه ! گوگل به اين آسوني ها كنار نخواهد نشست كه اپل و متحدين ِ فرضيش جايگاهش رو تصاحُب كنن.

  2. شیخ شهر said, on آوریل 8, 2010 at 1:30 ق.ظ.

    موضوع ساده است
    گوگل با انتشار اندروئید وارد حوزه استحفاضی اپل شد.
    اپل هم دنبال راهی می گردد تا گوگل آنقدر منزوی شود که از گردونه رقابت عقب بماند.
    فیس بوک هم انتخاب خیلی خوبی است.
    گوگل شدیدا به دنبال قبضه وب بوده و هست.
    این را می توان از اخبار روزانه ای که درباره خریده شدن سرویس های تحت وب کوچک و بزرگی که تازه دارند جوانه می زنند و رشد می کنند فهمید.
    ولی شخصا اعتقادم بر این است که وب و گوشی های همراه خیلی بازارشان مشترک نیست.
    درباره اسمارت فون ها می توان گفت چون اپل developer هایش را زیر چتر خودش گرفته و به نوعی آنها را به خودش وابسته کرده. و معلوم نیست اگر روزی آیتونز بسته شود اینها چه کار قرار است بکنند.
    آینده آندروئید بیشتر از همه چیز به شرکتهایی بستگی دارد که گوگل با آنها برای تولید گوشی مشارکت خواهد کرد.
    تا اینجا که گویا اچ تی سی شریک خوبی نبوده است.

  3. رامین دانشمند said, on آوریل 8, 2010 at 1:51 ق.ظ.

    به نظرم در این متن هم اشتباه متن پیش تکرار شده و دلایل چندان قانع کننده نیست. چرا فکر میکنید گوگل در حال تنها شدن است؟ و آیا رشد اپل با توجه به محدودیتش به دلیل استفاده از سخت افزار های انحصاری تا کی می تواند ادامه پیدا کند؟ فراموش نکنید بازار اپل در بهترین حالت به تعداد کاربران آیفون خواهد رسید که خود بخش بسیار کوچکی از بازار گوگل ،یاهو و یا میکروسافت است و این رشد هر چقدر سریعتر باشد امکان پیشی گرفتن از آن را نحواهد داشت. بازار فیس بوک ماله هیچ کدوم از این شرکتها به تنهایی نیست و همه سهمی ازش دارند و مطمئنم که فیس بوک همونطور که نتونست برای ایکس باکس کمک بدردخوری در تقابل با pS3 باشه برای ایفون هم بصورت معدود کاربراضافه خواهد کرد و دلیل قانع کننده ای برای برد جدال در شبکه های اجتماعی با گوگل نیست. گوگل راه های مختلفی برای دست یافتن به این بازار امتحان کرده و هر بار هم موفق تر بوده هرچند فعلا تا فیس بوک راه طولانی در پیش داره اما نشون داده از جمع کردن سرویس ها بدرد نخور و راه اندازی سرویسها جدید باکی نداره و تو این مسیر هم مصمم است که بازار خودش رو روشد بده و مطمئنم موفق خواهد شد.
    در کل اپل با گوگل دشمنی رو شروع کرده و از زمانی این اتفاق افتاد که در آیفون رو به روی گوگل با بهونه های الکی بست. و مطمئنم گوگل برنامه های زیادی برای مقابه با اپل داره و بزودی توانشو نشون خواهد داد.
    و در نهایت اپل از نطر مالی بنیه چندان قدرتمندی برای مقابله با گوگل نداره و این در طویل المدت مشکلات ساختاری اپل رو به مخاطبین کاذب آیفون و آی پد نشون خواهد داد. و از طرفی تنها رقیب اپل گوگل نیست و خود میکروسافت، یاهو و… و حتی فیس بوک از رقیبان سرسخت دیگر این شرکت هستند و در بهترین حالت اپل می تونه دایناسور اهل عتیقی باشه که تازه از تخم بیرون اومده و بعیده امروزه اجازه رشد بهش بدن.

  4. hfarahani said, on آوریل 8, 2010 at 2:07 ق.ظ.

    تجربه به من نشون داده که حتی دشمنان اپل هم گاهی اوقات ناخواسته و بطور ناخودآگاه شروع میکنن به تحسین اپل.
    —–
    زیاد هستند کسانی که سرویس ها و صد البته سرویس دهنده ها رو بر اساس سرویس های ارائه شده توسط آنها برای دیوایس های موبایل انتخاب میکنن. حداقل در اطرافیان من چنین چیزی بسیار شایع است.
    نمونه بارز این امر استفاده از سرویس وردپرس برای وبلاگنویسی، توییتر برای میکروبلاگ و …

    شخصا وب سرویس یا وب سایتی که موبایل ورژن نداشته باشه رو استفاده نمیکنم، مگر به اجبار…

    —–
    اگرچه مطمئنا این دو قول دنیای مجازی هیچکدام در آینده نزدیک توانایی پیروزی در برابر رقیب را ندارند و آینده پر فراز و نشیبی را پیش رو داشته باشند(که باعث رشد هردو خواهد شد)، اما مطمئنا تمام مزایای این اتفاقات به نفع استفاده کنندگان از سرویس های آنهاست و چالش هایش برای این دو کمپانی.

  5. Reza said, on آوریل 8, 2010 at 3:58 ق.ظ.

    با درود،
    یه چیزی که به نظرم میرسه (که البته شاید اشتباه باشه) اینه که نویسنده یا بعضی از نظر دهنده ها این تفکر رو دارند که بگویند آینده صرفآ متعلق به یک شرکت خاصه. به نظر من حتی اگر چنین اتفاقی در حال رخ دادن باشه، ما به عنوان کاربران اینترنت (و به طور کلی تکنولوژی) نباید از این قضیه خوش حال باشیم، حالا میخاد اون شرکت گوگل باشه یا مایکروسافت یا اپل یا هر شرکت دیگه. خدمات جدید و بهتر زمانی به کاربران داده میشه که رقابت وجود داشته باشه.
    به عنوان مثال در مورد ایمیل بزارید بگم، من خودم از ایمیل یاهو استفاده میکنم و بسیار هم راضی هستم و به جیمیل ترجیح میدم، اما ورود گوگل به بازار ایمیل رو بسیار بسیار مثبت میدونم، و احتمالا اگه جیمیل نیمده بود ما هنوز چیزی بین ۴ تا ۱۰ مگابایت فضای ایمیل داشتیم (صرف نظر از بقیه ی امکانات خوبی که اضافه شده)

  6. mehrdad said, on آوریل 8, 2010 at 10:28 ق.ظ.

    گوگل گوگله
    بنظر من جدال گوگل و اپل فقط در فیلد تلفن همراه می تونه جدی باشه
    گوگل بیشتر به فکر انحصاری کردن اینترنت و مارکت های توی اونه تا رقابت با اپل

  7. سعید said, on آوریل 8, 2010 at 12:33 ب.ظ.

    می دونین به نظرم کلید کردن بیش از حد روی یه موضوع زیاد جالب نیست. تاریخ نشون داده فعالیت های انحصار طلبانه محکوم به شکسته. حالا از طرف هر کسی باشه. به نظرم یه ذره جو گیر شدین.
    ببخشید که رک و پوسکنده حرف زدم. امیدوارم ناراحت نشده باشین. ولی به نظرم دارین باهم موضوعات رو قاطی می کنین. تقریباً محاله که کسی به این زودی اینترنت رو از دست گوگل بگیره. همین الآن شما نصف بازدید کننده های وبلاگتون رو مدیون گوگل هستین نه اپل. اپل داره یه گرد و خاکی می کنه که به زودی فرو می نشینه. شرکت خوبیه ولی خیلی انحصارطلبه و من از این بدم میاد. حتی مایکروسافتی که اتحادیه اروپا این قدر بهش گیر میده تا حدی دست کاربرا رو آزاد می زاره. ولی اپل برای هر کاری باید ازش اجازه بگیری. من از این رفتار اپل بدم میاد.
    اپل چندین ساله که تو دنیای رایانه فعالیت داره ولی دست آورداش اون نسبت به زمان حضورش زیاد نیست. قدمت اپل زیاده. خیلی زیاد. ولی همیشه در جا زده و فقط تو چند سال اخیر پیشرفت داشته.
    اپل، گوگل، مایکروسافت و… همه یه روزی نابود میشن. ولی انصافاً اینترنتی که امروز میشناسین مدیون به گوگله. من راستش اصلاً از گوگل خوشم نمیاد و شاید باورتون نشه حتی یه اکانت هم تو گوگل یا جی میل و… ندارم. سایت اپل رو هم هر روز چک می کنم. ولی اپل هنوز این فدر بزرگ نیست که بخاد اینترنت رو از دست گوگل بگیره. حتی یه موتور جستجوی درست حسابی هم نداره.

  8. Amin said, on آوریل 8, 2010 at 6:14 ب.ظ.

    http://slate.com/id/2249872

  9. رضا.ب said, on آوریل 8, 2010 at 7:32 ب.ظ.

    اپل و گوگل سر یکی دو مورد خاص با هم روابط حسنه داشتند. روابطی که برای همگان مشخص بود. اما گوگل که زیاده‌طلبه پا تو کفش همه کرده. از جمله با آندروئید و این اخیر با نکسوس‌وان تو کفش اپل. خب مسلم است روابط حسنه دو شرکت تبدیل شده به روابط رقابت‌گونه. که هر کدام برای نشان دادن ارزش‌های والای اون محصولات خاص در تلاش و رقابتند. این تلاش‌ها در یکی دو حوزه‌ی خاص هست. ولی کل فعالیتی نیست که گوگل میکنه. تعدد محصولات و برتری‌های گوگل در وب کاملا هویداست. این‌ها رو گفتم که بگم گوگل تنها نیست و این حرفها به‌نظرم اصلا واقع‌بینانه نیست. اما تیتر پست داره میگه برنده جدال اپل و گوگل کیه؟ خب این یه بحث‌یه که مشخصا در مورد موارد درگیر طرفین صحبت میشه. استدلال‌های شما در این پست بازم بهتر از پست قبلی بود. یعنی اینجا شما بهتر منظورتو گفتی. این مساله قابلیت بحث زیاد داره. علاوه بر استدالات خوب در این پست، گوشی گوگل نشون داد، در این زمینه‌ها شکننده‌است. و لقمه بزرگتر از دهنش برداشته که بخواد تو تولید اسمارت‌فون با مثلا آیفون اپل رقابت کنه.
    مورد فیس‌بوک هم، موردی بسیار جدیست. که به‌شخصه معتقدم اگر این مهم اتفاق بیافته که اشتراک‌هایی با فیس‌بوک توسط اپل به‌وجود بیاد، واقعا کار گوگل رو سخت میکنه برای رقابت.

  10. علي نعمتي شهاب said, on آوریل 8, 2010 at 9:30 ب.ظ.

    همان‌طور که شيخ شهر گفتند تمام دعواي اين دو تا سر ورود گوگل به بازار سيستم عامل موبايل با اندروئيد بوده. اين مقاله بيزينس‌ويک را بخوانيد که دقيقا به اين نکته اشاره کرده است و در عين حال به نظر نويسنده ـ برخلاق نظر دکتر مزيدي خودمان ـ برنده اين رقابت حالا حالاها معلوم نمي‌شود!

    http://www.businessweek.com/print/magazine/content/10_04/b4164028483414.htm

    اين جدول هم از همان مقاله بالا که گوگل و اپل را با هم مقايسه مي‌کند مؤيد همين نکته است که امروز فقط مي‌توانيم بگوييم که آينده موبايل کامپيوتينگ (و نه حتي اينترنت) در رقابت بين اين دو شرکت شکل مي‌گيرد.

    ضمنا آقاي دکتر شما يک نکته اساسي را در مورد اپل در نظر نگرفتيد. اپل يعني استيو جابز و من واقعا نمي‌دانم که بدون جابز چگونه خواهد بود (يادتان بيايد که پارسال زماني که جابز عمل پيوند کبد داشت سهام اپل چقدر سقوط کرد!) گوگل اين‌قدر به سرگئي برين و لاري پيج وابسته نيست (و تازه اين دو نفر هم خيلي از جابز جوان‌تر هستند!)
    به نظر من بهتر است فعلا بنشينيم و از رقابت اين غول‌هاي فناوري لذت ببريم. هنوز براي پيش‌بيني برنده رقابت زود است!

  11. Amin said, on آوریل 9, 2010 at 2:59 ب.ظ.

    خاطر خواهای اپل دعا کنن که گوگل به این زودی قصد خرید اپل رو نداشته باشه!

  12. مهندیس said, on آوریل 11, 2010 at 5:56 ب.ظ.

    البته اینکه از الان برنده رو مشخض کنیم کار سختی هست ولی این رو هم در نظر بگیرین که گوگل طیف گسترده ای از سرویسها رو ارائه میده و اپل درسته که چند تا محصول انقلابی ارائه کرده ولی مشخصا گوگل هم بیکار نمیشینه
    در لینک زیر لیستی از بلاگ سرویسهای گوگل معرفی شده که با دقت در اون سیطره گوگل در اکثرشون رو میشه متوجه شد
    http://www.hongkiat.com/blog/31-useful-google-blogs-to-keep-yourself-up-to-date


بیان دیدگاه