وب2010

سايتهاى ايرانى: آيا تاكنون اسم وردپرس را شنيده‌ايد؟

Posted in وردپرس, wordpress by mhmazidi on آوریل 9, 2010

احتمالا تاكنون اين خبر به گوش بعضي ها رسيده است كه چيزي به نام wordpress.com وجود دارد. احتمالا تعدادي از اين افراد مي‌دانند كه از وردپرس.كام مي‌توان براي وبلاگ نويسي استفاده كرد. اما بعيد مي‌دانم همه آنها خبردار شده باشند كه از وردپرس.كام مي‌توان براي مديريت يك سايت استفاده كرد( تاكيد مي‌كنم: سايت و نه وبلاگ).

تاكنون وردپرس.كام علاوه بر ميزباني ميليونها وبلاگ شخصي(مثل همين وبلاگ)، ميزباني تعدادي از بزرگترين شبكه‌هاي وبلاگي مثل تك كرانچ و گيگا او ام نتورك را برعهده گرفته. اضافه كنيد حجم بزرگ بخش وبلاگي بعضي از سايتهاي معتبر مثل cnn را. در مورد اين نمونه‌ها سخن بسيار گفته شده. اما در مورد سايتها چه؟

يكي از آن قسمتهايي كه وردپرس.كام بدون هيچگونه سرو صدايي و به آرامي در حال فعاليت است جذب  سايتها ( تاكيد مي‌كنم سايت و نه وبلاگ) به سمت خود است. نكته جالب اين است كه اكثر اين سايتها با مساعدت تيم وردپرس توانسته‌اند امكاناتي فراتر را در سايت خود فعال كنند.

اما در بين اين سايتها هيچ نامي از سايتهاي ايراني به چشم نمي‌خورد. سوال اين است: چرا؟

شايد بگوييد يكي از علل ان است كه وردپرس امكانات كنترلي كمي در اختيار مي‌گذارد: سوال: پس بقيه سايتها كه به وردپرس.كام امده‌اند با اين مورد مواجهه ندارند؟ آيا امكانات كنترلي انها كاملا محدود است؟

وردپرس.كام در كشور ما هرلحظه ممكن است بلاك شود. سوال: مگر سايتي هست كه در كشور ما با چنين احتمالي مواجه نباشد؟ حتي گوگل ! پس چرا از گوگل استفاده مي‌كنيم؟

شايد بزرگترين مشكل همان مشكل تاريخي بشر باشد: ترس از ناشناخته! بدليل انكه تاكنون سايتي فارسي زبان از وردپرس.كام براي مديريت سايت خود استفاده نكرده است هيچ كس اقدام به چنين كاري نمي‌كند.

بنظر شما اولين سايتي كه جرات چنين تستي را به خود دهد كدام است؟

اگر شما در سايتي ايراني مشغول هستيد توصيه مي‌كنم حداقل امكانات وردپرس.كام را تست كنيد. براي كسب اطلاعات بيشتر لينكهاي زير را دنبال كنيد:

http://vip.wordpress.com/

http://publisherblog.automattic.com/

لطفا مطالب این وبلاگ را از طریق فید اصلی ان دنبال بفرمایید. با تشکر

12 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. Khorashad said, on آوریل 9, 2010 at 1:50 ق.ظ.

    سلام دکتر عزیز
    چرا سایت ایرانی به چشم میخورد ! (شاید هم تنها سایت؟)
    اگر یادتان باشد حدود سه سال پیش از این امکان استفاده کردم و البته هنوز هم استفاده میکنم … شما هم همان زمان علت رو پرسیدی تا انگیزه ای باشد برای دیگران … ولی خوب در این زمینه نوشته ای منتشر ننمودی تا الان ..

    با اینکه محدودیت دارد ولیکن از آن رضایت دارم …

    • mhmazidi said, on آوریل 9, 2010 at 12:08 ب.ظ.

      خوراشاد عزيز: من نظرم وب سايتها هستند.البته كه وبلاگ شما مدتهاست از وردپرس.كام استفاد ه مي‌كند. اميدوارم از ان راضي باشيد 🙂

  2. یک فتحی said, on آوریل 9, 2010 at 7:45 ق.ظ.

    چرا دکتر جدیدا در نقدهای شما به نوعی قهرمان پروری می‌بینم؟ مثلا به این قسمت دقت کنیم:
    وردپرس.كام در كشور ما هرلحظه ممكن است بلاك شود. سوال: مگر سايتي هست كه در كشور ما با چنين احتمالي مواجه نباشد؟ حتي گوگل ! پس چرا از گوگل استفاده مي‌كنيم؟

    واقعا فرقش را احساس نمی‌کنید؟ برای پیگیری سایت روی هاست شخصی، شما هستید که مسئولید و باید اقدام کنید و اگر محتوایی مجرمانه نداشته باشید ( یا چیزی که دلیلی باشد برای بلوکه شدن‌تان ) قاعدتا بلوکه نمی‌شوید یا رفع محدودیت می‌شود باز از سایت شما.
    اما اگر سرورهای وردپرس.کام را فیلتر کنند ممکن است شما بدون این که دخلی در جریان داشته باشید فیلتر شوید.

    من با وجود علاقه بسیار شدید نسبت به وردپرس، باز هم برای سایت در ایران، وردپرس روی هاست شخصی را توصیه یا حداقل مخاطبینم را به کمی تعمق بیشتری ترغیب می‌کنم.

    • mhmazidi said, on آوریل 9, 2010 at 12:11 ب.ظ.

      برخلاف نظر شما من هيچ نوع قهرمان پروري نمي‌بينيم. شما بعضي ايتمها مثل پيگيري براي رفع فيلتر را مدنظر داريد اما من به ايتمهاي ديگري مثل امكان شبكه شدن سپردن تنظيمات فني به ديگري و… تاكيد دارم.
      خب البته من به اندازه شما توانايي لازم براي ترغيب خوانندگان به تعمق را ندارم. اين هم هنري است كه نصيب همگان نمي‌شود.

      • یک فتحی said, on آوریل 9, 2010 at 12:43 ب.ظ.

        دکتر. در زمینه فیلترینگ الان بحث می‌کنم. بندی که شما درباره فیلترینگ نوشتید از نظر من فقط و فقط یک جور «شفاف ارائه ندادن اطلاعات» است. استدلال شما در این مورد به نظر من اشتباه است چون فیلتر شدن یک سرویس مثل وردپرس با یک وبلاگ شخصی و پیگیری آن کامل دو بحث جدا هستند.
        اگر این بند فیلترینگ در این نوشتار نبود، به نظرم مطلبی انتقادناپذیر و محکم بود ولی الان یک انتقاد کوچولو ( به همان بند ) را وارد می‌دانم. البته اگر شما من را لایق انتقاد بدانید 🙂

        در مورد ترغیب خوانندگان هم فکر کنم کمی دچار سوءتفاهم شدید. به جان خودت و خودم دکتر جان منظورم این نیست که خوانندگان را به فکر کردن وادار نمی‌کنید و این‌ها. منظورم این است که به خواننده سفارش می‌کنم «دست به عصا» و با اطلاعات کامل به این سمت برود.

      • mhmazidi said, on آوریل 9, 2010 at 3:11 ب.ظ.

        ما كه كماكان زمين خوردتيم رفيق شروين. 🙂 مشكلي نيستش كه. شما تيكه‌اي انداختي ماهم به رسم ادب بي جواب نگذاشتيم 🙂

  3. پرهام said, on آوریل 9, 2010 at 9:33 ق.ظ.

    احتمالا سایتی که نام و نشان چندانی نداشته باشد و البته خلاق هم باشد، اولین سایت خواهد شد. سایتهای بزرگ و باد کرده، یا دولتی اینکاره نیستند. من مدتی است که به فکر داشتن یک سایت ساده هستم و این معرفی شما، چراغی بر سر من روشن کرد!

  4. یک گرین کارت said, on آوریل 9, 2010 at 1:40 ب.ظ.

    این سایت تماما وردپرسی است.

  5. Hossein said, on آوریل 10, 2010 at 2:46 ب.ظ.

    سلام آقاي مزيدي يك سال قبل وبلاگ وردپرس خودم رو باز كردم اما ديگه الان نمي تونم بازش كنم
    راهنمائي لطفا»

    راستي چه جوري مي شود مطالب رو در گوگل ريدر share كرد . هر چي امتحان كردم نشده

    • mhmazidi said, on آوریل 10, 2010 at 5:11 ب.ظ.

      احتمالا پسوردتونو فراموش كردن.به قسمت فورگات پسورد برين ايميلتونو بدين درس ميشه.
      شير در گوگل ريدر: فقط كافيه رو دكمه شير كليك كنيد

      • Hossein said, on آوریل 10, 2010 at 5:36 ب.ظ.

        ممنون اما آيا اينطوري مثلا» پست هاي وبلاگم براي ديگران ظاهر مي شه يا نه؟

  6. کری ورتیس کایا said, on آوریل 24, 2010 at 2:14 ب.ظ.

    من همیشه برای سایت‌هایی که طراحی می‌کنم از ووردپرس استفاده می‌کنم.


پاسخی بگذارید

