وب2010

تكنولوژيهاى مورد استفاده در شبكه‌هاى موبايل كدامند؟

Posted in LTE, موبایل2 by mhmazidi on آوریل 12, 2010

در پست قبلي نيم نگاهي داشتيم به جايگاه اپراتورهاي موبايل و تاثيرات آنها بر سمت و سوي اينده موبايل و اينترنت. اكنون در اين نوشته مي‌خواهيم جزء دوم اكوسيستم موبايل را بررسي كنيم.چه تكنولوژيهايي در شبكه‌هاي موبايل استفاده مي‌شوند؟

تنوع بسياري در اين قسمت به چشم مي‌خورد. براي راحتي بيشتر در فهم مطلب معمولا از نسل اول دوم سوم چهارم استفاده مي‌كنند. نسل اول را تقريبا در ايران تجربه نكرده‌ايم.تجربه ما- و بسياري در جهان- با نسل دوم موبايل شروع شده است.

نسل دوم ( 2G ): يا همان GSM كه براي همه ما آشناست و هم اكنون بيشترين كاربر را در جهان دارد.

نسل مابين ٢ و ٣ : 2.5G –2.75G اين نسل در ايران با عنوان GPRS شناخته مي‌شود.

نسل٣ (3G ) : همان نسلي كه در ايران تجربه نكرده‌ايم اما در بسياري از نقاط جهان استفاده مي‌شود.

نسل مابين ٣و٤ : 3.5G – 3.75G عمده چيزهايي كه بعنوان به روزترين استانداردها مي‌شناسيم متعلق به اين نسل است. احتمالا تاكنون عناويني مثل HSDPA , EV-DO و .. را شنيده‌ايد. نكته جالب اين است كه چيزي كه ما بنام mobile WIMAX مي‌شناسيم در حقيقت از استاندارد  IEEE 802.16e-2005 استفاده مي‌كند كه متعلق به همين نسل است و نه نسل چهارم!

نسل ٤ (4G) : آخرين نسل موبايل كه تاكنون در دسترس قرار گرفته است. عمده تمركز ما بر اين نسل است. خود اين نسل به دو خانواده تقسيم مي‌شود:

  خانواده 3GPP :  كه بيشتر تحت عنوان LTE Advanced شناخته مي‌شوند.

  خانواده WIMAX : اين خانواده از استاندارد IEEE 802.16m استفاده مي‌كند.

Mobile broadband  در نسل اول و دوم معنايي نداشت. تازه از نسل ٢.٥ است كه  اين اصطلاح مصداق مي‌يابد. پس طبيعي است كه تا اينجا اينترنت بر روي موبايل تجربه‌اي جذاب نباشد. با آمدن نسل سوم  اينترنت موبايلي شكوفا مي‌شود. همزمان با گسترش كاربران اينترنت موبايلي، شبكه‌هاي موبايل نيز به سمت استفاده از نسل سوم و نسلهاي مابين ٣و٤ گرايش مي‌يابند. طبعا تا قبل از اين زمان، پديده شگفتي مثل آيفون نمي‌توانست به چنين جايگاهي برسد. امروزه آيفون و نمونه‌هاي مشابه با تكيه بر سرعتهاي نسبتا بالاي اينترنت بر روي موبايل توانسته‌اند لذت تجربه اينترنت موبايلي را بهبود چشمگيري ببخشند.

نسل ٤ :

اكنون هم دنياي موبايل و هم دنياي اينترنت در آستانه يك جهش بزرگ و مهم هستند. طبعا طي سالهاي اينده تكنولوژيهاي متعدد ديگري به ليست اين نسل اضافه خواهند شد. اما در حال حاضر چيزي كه بيشتر تحت عنوان نسل چهارم واقعي از ان نام برده مي‌شودLTE Advanced يا به اختصار LTE است. LTE مخفف Long-term-evolution است.

مدتي است تحولات مربوط به LTE را با دقت در اينترنت دنبال مي‌كنم. چند نكته وجود دارد كه نشانگر تعيين كننده بودن اين استاندارد است:

– هر ٤ اپراتور بزرگ امريكا – و حتي اپراتورهاي كوچكتر ان- برنامه‌هايي براي تست راه اندازي و پشتيباني از LTE دارند. از طرف ديگر ساير اپراتورها مثل O2 – vodafone و… نيز اعلام كرده‌اند كه تمايل دارند شبكه خود را به نسل چهارم ارتقا دهند. بدين ليست اضافه كنيد اپراتورهاي چين و هند را – همانطور كه در پست قبل ديديم حدود يك ميليارد مشترك دارند- كه هنوز از نسل ٢ استفاده مي‌كنند و اعلام كرده‌‌اند تمايل دارند از نسل ٢ به نسل ٤ جهش تكنولوژيك كنند. همه اين اتفاقها به مرور در طي سال ٢٠١٠ و پس از ان رخ خواهد داد. در نتيجه طبيعي است كه به مرور و با گسترش پوشش جغرافيايي و همچنين كاهش هزينه‌ها كاربران بيشتري بدين سمت گرايش پيدا كنند.

– شايعات بسياري است كه مدل بعدي گوشي آيفون – كه احتمالا طي چند ماه آينده به بازار ارائه خواهد شد- از نسل ٤ موبايل پشتيباني خواهد كرد. اين خبري بسيار مهم و سرنوشت ساز است. چون علاوه براين كه كاربران كنوني آيفون و آي پد و آي‌پادتاچ را به نسل ٤ سوق خواهد داد، بر روي ساير  توليدكنندگان نيز تاثير گذاشته و انها را به توليد گوشيهايي متناسب با نسل ٤ تحريك خواهد كرد.

– نسل ٤ از  ipv6 پشتيباني خواهد كرد. با توجه به اين كه ipv4 تقريبا به مرحله‌اي رسيده كه ديگر جايي براي گسترش ندارد به همين دليل اگر دستگاههاي موبايل و غيرموبايل بيشتري بخواهند به اينترنت وصل شوند طبعا نياز به سوييچ به ورژن جديد يعني ipv6 كاملا احساس مي‌شود.

– سرعت بالاتر منجر به ورود سايتها و سرويسهاي بيشتري از اينترنت به دنياي موبايلها خواهد شد. براي استفاده از بسياري از اين امكانات نسل چهارم به خوبي پاسخگوست.

ناگفته پيداست كه كمپاني‌هايي مي‌توانند نقشي كليدي در آينده دنياي موبايل و اينترنت داشته باشند كه در نسل ٤ حضوري موثر و پررنگ داشته باشند.

اين وبلاگ سعي خواهد كرد در حد توان خود به اين مهم توجه بيشتري داشته باشد. در نوشته‌هاي آينده سعي خواهد شد اجزاء ديگر اكوسيستم موبايل مورد بررسي قرار گيرند.

ادامه اين بحث را با فيداصلي اين وبلاگ دنبال نماييد. با تشكر

7 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. Martik said, on آوریل 12, 2010 at 10:37 ق.ظ.

    فقط می توان گفت که:

    ما چقدر از تکنولوژی عقبیم. اونوقت هی از تکنولوژی حرف میزنیم که 128 واسه اینترنت خدای سرعته!

  2. mort3za said, on آوریل 12, 2010 at 10:53 ق.ظ.

    مطلب خوبي بود و تشكر
    اين خيلي خوبه كه روي يه موضوع تمركز كنيد و نتايج رو به اطلاع برسونيد

  3. هدایتی said, on آوریل 12, 2010 at 1:01 ب.ظ.

    دوست عزیز ! با اجازه شما این مطلب رو با لینک به وب سایتتون در فارسیکا نقل کردم : http://farsika.ir/article/?link=1616
    لطفا چنانچه تمایلی به نقل قول ندارید به بنده اطلاع بدید تا مطلب رو حذف کنم.
    با آرزوی شادی و موفقیت

  4. […] در نوشته‌هاي قبلي به بررسي اپراتورهاي موبايل و همچنين استانداردهاي موجود در شبكه‌هاي موبايل پرداختيم. اكنون مي‌خواهيم جزء سوم […]

  5. هاتف said, on آوریل 15, 2010 at 3:57 ب.ظ.

    ممنون دکتر.. خلاصه نوشتی و مفید استفاده کردیم.

  6. آرش said, on آوریل 16, 2010 at 5:32 ب.ظ.

    سلام بر همگی
    من تا دو ماه دیگه برای ادامه تحصیل به استرالیا میرم
    موضوعی که هست اینه دانشگاه برام اطلاعاتی فرستاده و یکیش اینه که حواست باشه اگر موبایل همرهت میاری با سیستم اینجا کار کنه
    لینکی هم که برام فرستاده راجع به مخابراتشون اینه: http://telstra.com.au/
    می خواستم ببینم کسی می تونه راهنماییم کنه چه گوشیی بگیرم یا اصلا اینجا بگیرم یا برم همونچا بگیرم؟

  7. Assassin’s Creed II said, on آوریل 17, 2010 at 2:21 ب.ظ.

    شبکه های موبایل نسل اندر نسل دارند تو زندگی ما جا خوش می کنند !!
    وقتی تو تاکسی نشستید و دارید از یک جای شلوغ می رید یک نگاهی به مردم خیابان بیندازید !!!
    30-40 درصد دارند با موبایل حرف می زنند !!!
    3-4 سال پیش را یادتون هست ؟؟؟


بیان دیدگاه