وب2010

پذیرش نویسنده

وبلاگ‌نويسي در ذات خود فعاليتي فردي است. وبلاگ قرار بوده مكاني باشد براي بيان نظرات، احساسات، افكار و .. يك فرد. اما به مرور زمان كاركردهاي ان گسترش يافته.يكي از اين موارد تبديل وبلاگ به ابزاری براي فعاليت گروهي است. وبلاگهاي گروهي به فرمهاي متعددي در اينترنت ظهور پيدا كرده‌اند.يكي از اين مدلها -كه بيشتر مورد توجه و علاقه شخصي من است- بدين صورت است كه يك دامين و يك عنوان براي وبلاگ وجود دارد با چندين نويسنده كه مطالب را با اسم خود اما همگي در يك مكان منتشر مي‌كنند.براي نمونه مي‌توان به وبلاگهاي معروف و معتبری چون ماشابل و تك‌كرانچ (با محوريت آی‌تی)اشاره كرد.

در وبلاگستان فارسي نيز تاكنون وبلاگهاي گروهي خوب و زيادي ايجاد شده است. در اين صفحه قصد دارم چند كار انجام دهم:

1- در درجه اول معرفي اين وبلاگهاي گروهي: ممكن است وبلاگهاي گروهي بسيار خوبي وجود داشته باشد اما كمتر رويت شده باشد.اين كار اميدوارم به ديده شدن هرچه بيشترآنها كمك كند.

2- معرفي كساني كه تمايل به كار در وبلاگهاي گروهي دارند: افراد بسياري هستند كه تمايل به وبلاگ‌نويس دارند.اما بدليل آنكه ممكن است وبلاگ‌نويسي فردي براي انها جذابيت نداشته يا اينكه آنطور كه شايسته بوده مورد توجه قرار گرفته نشده ، تمايل داشته باشند در وبلاگهاي گروهي – كه قبلا ايجاد شده- فعاليت كنند. اين صفحه مي‌تواند مكاني براي معرفي انها باشد.

پس اين صفحه مي‌تواند يك پل ارتباطی باشد. از طرفی خوانندگان معمولي را با طيفي از وبلاگهاي گروهي موجود در وبلاگستان فارسي آشنا سازد و از طرف ديگر بتواند مكاني براي ديدار طرفين باشد: صاحبان وبلاگهاي گروهي كه به دنبال جذب نويسنده جديد هستند و وبلاگ‌نويسان جديدي كه تمايل به كار در اين قبيل وبلاگها  دارند.

استفاده از اين صفحه بسيار ساده است. هر كسي كه صاحب يك وبلاگ گروهي به زبان فارسي در سرتاسر وب هست مي‌تواند اسم وبلاگ خود را جهت درج در اين صفحه، در كامنتها ارائه كند.براي اين موضع دو شرط لازم است:

1- حداقل يكماه از فعاليت اين وبلاگ گروهي گذشته باشد.

2- وبلاگهای گروهي ايجاد شده بر روی سرويسهاي وطنی شامل اين طرح نمي‌شوند.

كافي است اسم وبلاگ به همراه موضوع وبلاگ و همچنين تعداد نويسندگان وبلاگ ذكر شود. از طرف ديگر كساني هم كه تمايل به فعاليت در اين قبيل وبلاگها دارند مي‌توانند در كامنتها اسم خود به همراه موضوع مورد علاقه خود را درج كنند تا احيانا اگر صاحب يك وبلاگ گروهي به دنبال نويسنده جديدي بود بتواند با ايشان تماس حاصل كند.

اين صفحه به صورت مرتب اپديت خواهد شد.سعي مي‌شود اطلاعات مرتب به روز شود. اميدوارم اين حركت، كمكي هرچند كوچك به فعاليتهاي گروهي در وبلاگستان باشد. با اين اميد كه روزگاری شاهد وبلاگهاي گروهي بسيار فعال در همه زمينه‌ها باشيم.

15 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hamid said, on فوریه 13, 2008 at 9:36 ب.ظ.

    چرا سرویس های وطنی نه دکتر؟ نویسنده هایش بد هستند یا سرویس دهنده هایش؟ اصلا مگر شما قصد ندارید فعالیت گروهی را ترویج دهید پس چرا مستقل از نویسنده و سرویس دهنده به آن نگاه نمی کنید؟
    حدس می زدم کیفیت مطالب را شرط قرار دهید اما کدام سرویس دهنده بودن را نه.
    دکتر جان انگار شمشیر را کاملا از رو بسته اید.

  2. وحید said, on فوریه 13, 2008 at 9:39 ب.ظ.

    وبلاگهای گروهي ايجاد شده بر روی سرويسهاي وطنی شامل اين طرح نمي‌شوند

    آمارها نشون می‌ده که وبلاگ گروهی روی سرویسهای وطنی نداریم که در خور توجه باشند.
    ولی این واقعیت که نمی‌‌تونه ملاک این قانون تبعیض آمیز بوده باشه؟
    دقیقاً مشکل با سرویسهای وطنی در کجاست؟

  3. mhmazidi said, on فوریه 13, 2008 at 10:22 ب.ظ.

    @حميد: براي تك‌تك كاربران سرويسهاي وطنی احترام قايلم و معتقدم بعضي از بهترين وبلاگ‌نويسان ما در انجا هستند. اما خوانندگان قديمي اين وبلاگ قبلا بصورت مفصل با نظر من در مورد سرويسهاي وطني وبلاگي آشنا شده‌اند. به ساده‌ترين زبان: من براي تك‌تك رانندگان احترام قايلم، اما شخصا ژيان را ماشين خوبي نمي‌دانم و سعي مي‌كنم هميشه افراد را به استفاده از مثلا تويوتا تشويق كنم.
    كاملا واضح است كه اين سليقه شخصي است و شما يا ديگران مي‌توانيد كاملا با ان مخالف باشيد. پس بنظرم فرمايش شما بعنوان «بستن شمشير از رو» در اينجا مصداق نداشته باشد.
    @وحيد: اساسا هدف كمك به وبلاگهاي گروهي‌اي هست كه امار كمتري دارند و كمتر ديده شده‌اند. اما همانگونه كه در بالا گفته شده گذاشتن آن شرط، تنها سليقه نويسنده اين سطور است و نه يك پارامتر علمي كه آن نيز از نگرش خاص نويسنده نسبت به وضعيت سرويسهاي وبلاگي وطني نشات مي‌گيرد. به همين دليل گذاشتن اين شرط را نه تبعيض‌آميز مي‌دانم و نه هيچ توهيني به كاربران يا مسئولان سرويسهاي وطنی.
    بلكه صرفا بيانگر ديدگاه فردي يك نفر است كه تمايل ندارد كمكي هرچند اندك به گسترش سرويسهايي كند كه از نظرش، مشكلات عديده‌اي دارند با حفظ احترام به تمام كاربران آن سرويسها.

  4. Hamid said, on فوریه 13, 2008 at 10:50 ب.ظ.

    دکتر جان نظرتان محترم است و به هر حال این ایده در حال اجرا در وبلاگ شماست و نه بنده و طبیعتا جنابعالی در مورد کم و کیف آن تصمیم می گیرید. قصد جسارت هم ندارم اما ضمن تشکر از بیان مطالب به ساده ترین زبان قابل فهم برای عموم از جمله بنده، برداشت من از جمله ای که به ساده ترین زبان بیان فرمودید این است که: «شخصا ژيان را ماشين خوبي نمي‌دانم و سعي مي‌كنم هميشه افراد را به استفاده از مثلا تويوتا مجبور كنم»
    همان افرادی که خودشان کوچک یا بزرگ، با تجربه یا بی تجربه، عالم یا جاهل ژیان را شخصا بنا بر همان نظر شخصی که محترم است انتخاب کرده اند.
    به هر حال زیاده گویی بنده از این رو بود که احساس کردم در جمله «هر كسي كه صاحب يك وبلاگ گروهي به زبان فارسي در سرتاسر وب هست مي‌تواند اسم وبلاگ خود را جهت درج در اين صفحه، در كامنتها ارائه كند»، «سرتاسر وب» با «شرط شماره 2» در تناقض است.
    و صد البته به همین دلیل هم بود که احساس کردم وقتی «سرتاسر وب» یا «وبلاگستان فارسی» یعنی همه به جز پرشین بلاگی ها و بلاگفایی ها و … شما شمشیر را از رو بسته اید.

    موفق باشید.

  5. حامد said, on فوریه 13, 2008 at 11:21 ب.ظ.

    دكتر جان ..
    با اينكه من نيز همانند شما شخصا هيچ علاقه اي به سرويسهاي وطني براي وبلاگ نويسي ندارم و به كسي هم پيشنهاد نمي كنم …
    اما نمي دونم چرا تا وقتي اوايل مطلب رو داشتم مي خوندم از پيشنهادتون خيلي خوشحال شدم و ديدم عجب ايده جالبي ! و با ولع داشتم ادامه مطلب رو مي خوندم تا اينكه به شرط دوم رسيدم …. مكث …… مكث و بار هم مكث ….
    ديگه ادامه رو نخوندم و نگاهي به نظرات انداختم … بعد ادامه مطلب رو رو خوندم .

    من هم با نظر دوستان موافقم … شما شمشیر را از رو بسته اید !

    فكر مي كنم ، آشنا شدن ديگران دوستاني كه از سرويسهاي وطني استفاده مي كنند با تنها وبلاگ شما از اين طريق و حداقل دنبال كردن 2 هفته از مطالب شما مي تونه نظر خيلي هاشون رو در مورد ارتقاء به سرويسهاي ديگه و كوچ كردن از سرويسهيا وطني جلب كنه …

    ضمنا به عنوان اولين پيشنهاد :
    سايت خودم با اشتياق نويسنده و كاربر جديد مي پذيرد .
    آدرس : http://www.Shahvar.net
    سيستم : وردپرس
    تعداد نويسندگان فعال تا اين لحظه : 5 نفر
    موضوع وبلاگ : IT

    همچنين سايت : موبايلها
    به آدرس : http://www.Mobileha.com
    سيستم وردپرس
    تعداد نويسندگان فعال تا اين لحظه : 3 نفر
    و با موضوع : موبايل و تلفنهاي همراه .

    🙂

  6. آرش زاد said, on فوریه 14, 2008 at 3:08 ق.ظ.

    «اینترنت – وبلاگستان فارسی – هر كسي كه صاحب يك وبلاگ گروهي به زبان فارسی – سرتاسر وب…»
    همیشه این مورد رو مد نظر دارم که احترام به نظر متقابل، بهترین اصل برای احترام به خود هست…
    اما به نظرم در این نوشته یک تناقض بسیار بزرگی دیده میشه…
    کلماتی رو که داخل گیومه به اون ها اشاره کردم همگی کلماتی هستند که از متن خود شما کپی شده اند…
    ازتون می خوام تک تک اون ها رو با این جمله که باز داخل متنتون به اون اشاره کردین، مقایسه کنین:
    «وبلاگهای گروهي ايجاد شده بر روی سرويسهاي وطنی شامل اين طرح نمي‌شوند»
    من نه منکر مشکلات سرویس های وطنی هستم و نه منکر عقب ماندگی اون ها نسبت به نمونه های خارجی…
    اما اگر هم با این مسئله (شخصا، خود سرویس دهنده ها) مشکلی داشته باشم، هیچ وقت کاربر ها رو قربانی عقیده خودم نمی کنم…
    بر فرض منی که 1 سال و یا بیشتر هست که تحت یک سرویس دهنده داخلی به وبلاگ نویسی می پردازم و وبلاگم هم از نظر محتوایی شاید چیزی کم تر از وبلاگ های شخصی دیگه نداشته باشه، چه گناهی کردم که حالا بیام فقط به این خاطر که از سرویس دهنده فارسی استفاده کردم، جز گروه بد ها باشم…؟!
    ببینید دکتر…
    هدف شما، من و خیلی از کسان دیگه ای که تحت نت فعالیت می کنیم، کمک به تولید محتوای مفید وب فارسی هست، غیر از اینه…؟!
    خوب، با اون شرطی که شما در نوشته تون اعلام کردین، آیا فکر نمی کنین که کلیت این موضوع رو زیر سوال می بره…؟!
    به نظر من، محتوای مفید وب فارسی حتی اگر داخل یک صفحه استاتیک تولید منتشر بشه باز هم قابل ارزش هست…
    و یا طبق گفته شما، آیا رانندگی اون فردی که ژیان رو میرونه قابل تحسین نیست وقتی که با تبحر این کار رو انجام میده…؟!
    اگر هست (که همینطوره!) آیا وقتی کمکی از دست من و شما برای تشویق همچین فردی بر میاد، آیا انصاف هست که اون رو ازش دریغ کنیم…؟!
    باز هم میگم احترام به نظر شما، اینجا برای من مهم ترین راس رو داره چرا که وبلاگ، وبلاگ شخصی شما هست و من هم بازدید کننده ای که به خواست خودم اینجا هستم…
    اما فقط خواستم این موضوع رو هم بیان کنم که شاید بعضی وقت ها خوب باشه که به خاطر یک سری مسائل مهم، از بعضی چیزها بگزریم…
    به هر حال این تنها، نظر شخصی من هست و ممکنه با عقیده خیلی ها مخالف باشه و یا برعکس…
    فقط چون دیدم که جای مناسبی برای بیان اون هست، کامنت رو گذاشتم…
    ببخشید اگر طولانی شد…!

  7. Mohsen said, on فوریه 14, 2008 at 5:25 ق.ظ.

    دكتر جان يادته نمونه خواستي؟؟
    اين هم 1 نمومه ديگه
    ناديده گرفتن محتواي وب فارسي روي سرويس دهمندگان وطني

  8. ميلاد said, on فوریه 14, 2008 at 7:59 ق.ظ.

    واقعا از شما بعيد بود. من خودم مدت بسيار زيادي را با بلاگفا گذرانده ام و اين نوشته شما را يه جورايي توهين تلقي ميكنم. مگه كسي كه ژيان دارد نميتواند باسواد و ناطق باشد؟!

  9. وحید said, on فوریه 14, 2008 at 1:16 ب.ظ.

    من اصلاً مشکلی با اعمال سلیقه شخصی نداشتم. خوب طبیعیه که باید مطابق سلیقتون باشه. فقط نمی‌دونستم دلیل همین سلیقه شخصی چیه؟ که متوجه شدم:

    بيانگر ديدگاه فردي يك نفر است كه تمايل ندارد كمكي هرچند اندك به گسترش سرويسهايي كند كه از نظرش، مشكلات عديده‌اي دارند با حفظ احترام به تمام كاربران آن سرويسها.

    کاملاً هم با این دلیل و هر حرکت دیگه‌ای که باعث فشار روی سرویس‌دهندگان وطنی بشه تا کیفیت رو ارتقا بدن موافقم.

  10. شهروند said, on آوریل 20, 2008 at 8:14 ق.ظ.

    جناب مزیدی؛ من مایلم در زمینه مورد علاقه ام؛ آن چنان که در وبلاگم منعکس است؛ به وبلاگ نویسی گروهی بپردازم. یا وبلاگ خودم را گروهی کنم و نویسنده هم فکر جذب کنم. اگر احیانا پیشنهادی دارید بفرمایید.

  11. […] جذب کند. البته یادم هست که چند وقت قبل مزیدی عزیز در وبلاگ خود تقریبا به مورد مشابهی اشاره کرده بود اما خوب آنقدر […]

  12. امير ياري said, on ژوئیه 14, 2008 at 10:38 ق.ظ.

    سلام دوستان

    براي همکاري در وب‌سايت امير ياري کامنت گذاشتم. سايت امير ياري يک سايت آموزشي با محتواي عکاسي و تصويرگري ديجيتال است. اين سايت با هدف ارتقاء و گسترش ‏اطلاع رسانی تخصصی عكاسی علاقه مندان به هنر عکاسي با محتواي فارسي ايجاد و به روز رساني مي‌شود. بخش‌های متعدد خبری، اطلاع رسانی، آموزشی، نقد و بررسی و … سايت امير ياري را ‏تشکيل می‌دهند. اين سايت هيچ وابستگی به گروه و سازمانی ندارد و کاملا به صورت شخصي و همکاري چندي از نويسندگان نشريات معتبر عکاسي و کامپيوتري ايران به روز مي‌شود. مطالب سايت به صورت روزانه تهيه مي‌شود و در صورت تمايل مي‌توان با استفاده از قابليت RSS سايت، مطالب سايت را از طريق فيد خوان دنبال کنيد.

    از اينکه شما هم جزو نويسندگان سايت باشيد يا ما را در به روز کردن مطالب ياري دهيد بسيار خوشحال مي‌شويم. در ضمن در صورتي که خودتان وب سايت يا وبلاگي مرتبط با عکاسي و گرافيک ديجيتال داريد، مي‌توانيد لينک خودتان را در سايت قرار داده و پروفايل‌ کاري تان را به خوانندگان معرفي کنيد.

    موفق باشيد . امير ياري

  13. egza said, on ژوئیه 24, 2008 at 6:44 ق.ظ.

    این هم نظر شخصی من: خیلی نظر شخصی شما بد هست بهتر بود می گفتید هر کس در ایران هست اجازه ی شرکت در این طرح رو ندارد چرا که کاربران اینترنتی در ایران نیز از نظر همه، مشكلات عديده‌اي دارند من دارم تازه درک می کنم که چرا بزرگانی مثل گوگل و یاهو با ایران ور افتادند و سرویس هایشان را به کاربران ارئه نمی کنند اونها هم نظر شخصی داشتند
    چه می دونم شاید زمینه ی فکری شما کاملا روی یه محور دیگه می چرخه
    ببخشید اگه بد ناراحت شدید

  14. یک مرد ، به توان 2 said, on آگوست 20, 2008 at 12:36 ب.ظ.

    وبلاگستانی از نو بباید ساخت / و ز نو دکتر مزدییییییی

    دکتر جان! برادر! می دانم که نظرات چون منی برای شما بالانشینان ، حکم زباله ی بینی را دارد که فیتیله میشود به عدم! اما میگویم. این یییییییی های آخر دقیقا به معنای اعتراض است. هر چقدر هم که اثرات شما در دنیای وب ماندگار باشد ، لحظه ای که دیران در اصل رسالت شما شک کنند ، از پیامبری به کفر می رسید و خود به خود حذف میشوید!

  15. یک مرد ، به توان 2 said, on آگوست 20, 2008 at 12:39 ب.ظ.

    یه مینیمال دارم که اینجور موقع ها خیلی گره گشاست:

    » تویی که می خواهی هدایتم کنی ، خدا هدایت کنه!!!»


برای mhmazidi پاسخی بگذارید لغو پاسخ