وب2010

گوگل:ديروز ،فيس بوك:امروز ،اپل:فردا

Posted in اپل by mhmazidi on آوریل 7, 2010

در روزگار پارينه سنگي اينترنت مساوي بود با دونام: ياهو و مايكروسافت. بنظر مي‌رسد وب در معناي نوينش با گوگل شروع شده باشد. البته انتخاب اين سه اسم و نامگذاري هر مقطع از اينترنت به نام انها كاملا سليقه شخصي نويسنده اين متن است.

گوگل توانست در سالهاي آغازين قرن بيست و يكم مفهوم اينترنت را كاملا تغيير دهد. اما اين مربوط به گذشته است! امروز اين نقش را فيس بوك دارد. به بياني ديگر امروز سلطان وب فيس بوك است. در طي ساليان اينده كم كم فيس بوك نيز تبديل به يك امپراطوري مستقر مثل مايكروسافت و گوگل خواهد شد.

فردا از آن اپل است!

اين كه اپل سالهاست كامپيوتر توليد مي‌كند و سالهاست نامش در اينترنت هست براي من چندان اهميتي ندارد. اپل زماني برايم مهم شد كه آيفون را ارائه كرد. محصولي انقلابي كه كل صنعت موبايل را به دو بخش قبل و بعد از خود تقسيم كرد. اپل دقيقا با آي‌پد هم همان تجربه را تكرار كرده است. من بيصبرانه منتظر اقدامات اينده اپل هستم. بعضي از اقداماتي كه تاكنون شايعاتي در مورد انها گفته شده را مي‌توانيد در وبلاگهاي مربوط به اپل دنبال كنيد. مثلا يكي از جذابترين انها apple TV است.

در مورد اپل يك نكته را هرگز فراموش نكنيد: اپل هيچ وقت چرخ را از اول اختراع نمي‌كند. قبل از اپل بسياران بوده‌اند كه تبلت توليد كرده‌اند- و بازهم خواهند كرد- اما اين اپل است كه با نفس مسيحايي خودش روحي دوباره به مفاهيم قديمي مي‌دمد.

در مورد اپل و جنبه‌هاي تاثيرش در روند كنوني و آينده اينترنت بازهم خواهم نوشت. شخصا معتقدم مهم نيست چقدر اپل برخطا باشد. مهم ان است كه امروز همگان حتي غولي مثل گوگل هم بايد خودش را با استانداردهاي اپل هماهنگ كنند. بدترين كار ممكنه عصباني كردن و رنجاندن اپل است. اشتباهي كه گوگل بهتر است از ان وحشت كند!

براي مثال: بنظرم وضعيت كمپاني ادوبي و محصولاتش بخصوص فلش به شدت در خطر است! ادوبي با اين همه كاربري كه در سطح جهان دارد و با اين همه developer كمتر كسي جرات مي‌كرد كه از ان انتقاد كند. اما استيو جابز تكليف ادوبي را كاملا مشخص كرد: فلش يك محصول بنجل است! :)) – البته نقل به مضمون بود ها :))

ادوبي -اگر تمايل دارد در ساليان اينده فلش به موزه رهسپار نشود- بايد به هر روش ممكن تمامي خواسته‌هاي اپل و در راس ان استيو جابز را برآورده كند. اگر به چنين چيزي تن ندهد كابوسهايش روز به روز بيشتر خواهد شد. حتي در بعضي وبلاگهاي خارجي به اپل توصيه شده كه ادوبي را خريداري كند!

اما چند نكته:

اگر واقعا به اينده وب و اينترنت اهميت مي‌دهيد تحولات اپل را با دقت بسيار بسيار زياد دنبال كنيد. براي اين كار كافي است از يكي دو وبلاگ معتبر در مورد تحولات اپل شروع كنيد و كم كم انها را گسترش دهيد. وبلاگهاي خوب در اين زمينه به مرور معرفي مي‌گردند.

وبلاگستان فارسي بهتر ست از هم اكنون وبلاگهايي با محوريت اپل را راه اندازي كند. مي‌دانم كه در جواب خواهيد گفت ما از هزاران سال قبل سايتهاي متعددي در مورد اپل به زبان فارسي داريم…البته كه هنر نزد ايرانيان است و بس و البته كه تمدن چندصد ميليون ساله داريم!

اما بحث من بر سر سبك جديدي از وبلاگهاست: انگونه كه در وبلاگستان غربي اين روزها ديده مي‌شود.

لطفا مطالب این وبلاگ را از طریق فید اصلی ان دنبال بفرمایید. با تشکر

بي ربط: قصه اين روزهاي دسترسي من به اينترنت و وبلاگ نويسي مصداق  يكي داستان پرآب چشم هست. ببخشيد اگر اختلالات فراواني را اين روزها در اين وبلاگ تحمل مي‌كنيد. من بازهم شرمنده‌ام 😦

44 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. Reza said, on آوریل 7, 2010 at 7:04 ق.ظ.

    با درود،
    به نظر میرسه شما بد جور مرید اپل شدی… D:
    به هر روی تاثیر گذار بودن اپل رو نمیشه انکار کرد اما به نظرم شما خیلی بزرگ نمایی کردی در این مورد.
    مثلا در مورد فلش که گفتی، یکی از بزرگترین ایراداتی که به همین iPad وارده همین هستش. در بهترین حالت اپل میتونه امیدوار باشه به اینکه HTML5 زودتر به عنوان استاندارد جدید بیاد، که نیاز به فلش رو رفع کنه.
    من به شخصه فکر میکنم چیزی که به قول شما باعث این نفس مسیحایی شده فقط اسم اپل هستش. در حقیقت اسم اپل موجب شده که افراد زیادی برای سیستم عامل آیفون برنامه های جانبی درست کنند، و من شخصا فکر میکنم تنها نقطه قوت آیفون هم همین هست.

  2. omid said, on آوریل 7, 2010 at 8:12 ق.ظ.

    این تیتر از نظر من درست تر بود:
    گوگل:وب
    فيس بوك:ارتباط
    اپل:گجت

    که در که طبق محاسبات من(!)، آینده دو مورد آخر هم در دستان گوگل خواهد بود. تا 2-3 سال دیگه ارتباطات و تا 4-5 سال دیگه گجت!

    نقل قول: «به بياني ديگر امروز سلطان وب فيس بوك است.»
    از چه نظر؟ من غیر از ارتباطات و سرگرمی های خاص (که بسیار موفق هم بوده) قابلیت دیگه ای در فیس بوک نمی بینم؟

    • رضا said, on آوریل 8, 2010 at 12:28 ب.ظ.

      کاملا با نظر شما موافقم ، نمی شود به این موضوع از نگاه شخصی جنبه عمومی داد ، گوگل روزانه میلیاردها پردازش را برای کاربران انجام می دهد و به نظر من نزدیکترین شرکتی است که با کاربران ارتباط نزدیکی برقرار کرده است و علت آن این می تواند باشد که در اکثر جنبه های استفاده ی وب حضوری فعال دارد ، در حالی که شرکت هایی مانند اپل سهم بسیار کوچکی از این عمومیت وبی دارند و آن را هم به شدت در انحصار طلبی خود قرار داده اند که این یکی از بزرگترین موانع جهانی شدن اپل در سالهای آینده خواهد بود.
      در مقایسه اپل با گوگل به این نتیجه قدیمی خواهیم رسید که عنوان «اپل» بوده که قدرت آیفون را پدید آورده در حالی که قدرت محبوبیت خلاقیت و نوآوری بوده که گوگل را «گوگل» کرده نه فقط به اصطلاح کلمه «گوگل» .

  3. مهدی said, on آوریل 7, 2010 at 11:17 ق.ظ.

    به نظر من شما یک fan اپل هستی و خیلی با تعصب راجع به این شرکت صحبت میکنی! در واقع حرف هاتون انقدر متعصبانه هست که نمیشه باورش کرد! البته به نظر من!

  4. Ronnie said, on آوریل 7, 2010 at 12:44 ب.ظ.

    بنظرم تازه اپل خریدی فعلاً ذوقشو داری. اشکال نداره ولی بدان و آگاه باش بیشترین خرید گوشی در دنیا اول از همه مال نوکیاست بعدش میرسی به بلک بری و سوم از همه هم اپل وایساده. حالا رقابت اصلی اپل با بلک بریه وقتی اومد و اول شد اونوقت بیاد برا وب تعیین تکلیف کنه. البته اگه تا اون وقت مستر جابز زنده باشه! :))

  5. سعید said, on آوریل 7, 2010 at 1:13 ب.ظ.

    عزیز دل
    با احترام کامل به دوستان اپل دوست، قبول دارم لپ تاپ و گوشی های اپل کارایی قابل قبولی (در بعضی زمینه ها) داشته اند منتها بیشتر موفقیت انها مربوط به 1- جوگیری طرفداران، برند سازی نیکو، و ضدیت بعضی مشتریان با ماکروسافت و یا تمایل به متفاوت بودن است. وگرنه کدام آدمی موبایلی میخرد که نه اس ام اس فوروارد میکند نه بلوتوت حسابی دارد و نه کپی پیست میکند( در نسخه های اولیه) آنهم در ایران که اینترنت موبایلی پر سرعت فلت جهت کاربرد های موبایل های اینترنت پایه را نداریم؟

    اما دوست من خواهی دید که ظرف 2-4 سال اینده بازار به تسخیر اندروئید خواهد آمد (سرعت رشد آن خیلی بیش از ایفون است) و گسترش دهنده ها نگران انحصار ابلهانه اپلی نخواهند بود.
    ضمننا من نمیفهمم شما از کجای آی-پد تعریف میکنید؟ واقعا چه دارد؟ نه دوربی و وب کم/ نه کی بورد/ با یه مشت قوانین مسخره برای اینکه چی رو سخت افزارتون نصب کنید و چی نکنید ! تنها فایدش اینه که بکنیدش تو چشم دوست دختراتون ! D: جدی میگم. باهاش هیچ کار جدی نمیشه کرد. به خصوص برای ایرانیها و فارسی زبان ها.

    خلاصه این انحصار خواهی دیگه عمرشو کرده و کاربران و توسعه دهندگان در دراز مدت اونو طرد خواهند کرد.

    موفق باشید

  6. توحید ارسطو said, on آوریل 7, 2010 at 1:19 ب.ظ.

    «اما بحث من بر سر سبك جديدي از وبلاگهاست»
    کاش بیشتر توضیح می دادین…

  7. Roozbeh Shafiee said, on آوریل 7, 2010 at 1:23 ب.ظ.

    اصلا انتظار چنین پستی رو نداشتم دکتر !
    شاید سیستم عامل مک محصول تاپ و بعد از اون آیفون انقلابی بی نظیر در نوع خودش باشد ولی ارائه محصولات بنجلی (به قول خودتون :D) مثل ipad از طرف اپل همه رو بر این فکر وا خواهد داشت که اپل همیشه نمی تونه اپل باشه و هیچ کمپانی هیچ وقت در تمام زمینه ها نمی تونه موفق عمل کنه !
    اینکه شما می گید اپل انقلابی مثل انقلاب iphone رو با ipad تکرار کرده برای من کمی غیرقابل هضم است ! یا من هنوز ipad رو درک نکردم یا شما ! پیشنهاد می کنم این پست از وبلاگ کیبرد آزاد رو مرور کنید تا به قابلیت های تبلت انقلابی اپل پی ببرید !
    http://jadi.undo.it/archives/3154
    این حرف من و دیگر افراد در این زمینه نیست ! کافی است سری به وب سایت ها و وبلاگ های خارجی مثل techcrunch و LifeHacker و… بزنید و مطالب در این مورد رو بخونید.

    شاید از نظر من و سایر دوستان لینوکس نویس در وبلاگستان فارسی مایکروسافت همیشه در تیرس انتقادات باشه ولی از نظر من حداقل قابل احترام تر از اپلِ ! چرا که علاوه برا اینکه محصولات سورس بسته نرم افزاری رو عرضه می کنه پا رو کمی فراتر گذاشته و سخت افزار انحصاری هم به مشتریان خود غالب می کنه !
    در این مورد به زودی بر روی وبلاگ مطلبی خواهم نوشت .

    پی نوشت : اگر کمی تند و رک نظرم رو گفتم ببخشید 😉

  8. سعید said, on آوریل 7, 2010 at 1:28 ب.ظ.

    آی پد هیچ چیزی رو تغییر نداد. میشه بگین چی رو به دو بخش قبل و بعد از خودش تقسیم کرد؟ تکنولوژی بزرگ کردن محصول رو؟

  9. AMIR said, on آوریل 7, 2010 at 1:40 ب.ظ.

    حق مطلب را كاملا به جاي آورديد. از شما متشكرم و از امروز مطالبتان را پيگيري مي كنم.

  10. محمدرضا said, on آوریل 7, 2010 at 2:09 ب.ظ.

    مگر اپل آی پد چقدر فروش کرده که بخواد فلش رو به نابودی بکشه؟
    یک میلیون؟
    10 میلیون؟
    100 میلیون؟

    html5 استانداردی نیست که اپل برای بقیه دیکته کنه و اگر سایتهای دیگه با html5 خودشون رو هماهنگ کردن تنها به خاطر اپل نبوده، این استانداردی هست که برای همه فراگیر خواهد شد.

    عجیب و بی انصافی هست که گوگل رو در دیروز و اپل رو در فردا قرار بدیم.
    سیاست های کنونی اپل اون رو تبدیل به شرکتی کرده که به همراه طرفداراش همیشه در تاریخ خواهد بود، اما بسیار بعید هست بتونه شرکتی مثل گوگل رو از پیش رو برداره و ادوبی رو نابود کنه

  11. عرفان said, on آوریل 7, 2010 at 2:36 ب.ظ.

    انحصار آفت فراگیر شدن است و اپل با انحصارش مشتریانش را آزار می‌دهد.
    کدام غذا را دوست دارید؟ حاضرید برایتان این غذا را بیاورند؟ اما به شرطی که از این به بعد فقط و فقط این غذا را مصرف کنید؟

  12. شهرام said, on آوریل 7, 2010 at 2:58 ب.ظ.

    دوست عزیز شبیه ای پد خیله وقته که هست. حتی با امکانات بیشتر. فقط مال آپل سنسورش اضافه تره که من یادم نیست توی مدل های دیگه دیده باشم.

    این یه مورده مشابهشه

    http://www.engadget.com/2010/03/12/lenovo-ceo-says-mobile-internet-products-will-soon-account-for/

  13. hani said, on آوریل 7, 2010 at 3:09 ب.ظ.

    گوگل پس فردا ، حالا میبینید 🙂

  14. رضا said, on آوریل 7, 2010 at 3:12 ب.ظ.

    به نظر من اگه ادوبی بخواد با اپل مقابله به مثل کنه و محصولاتش (خصوصا فتوشاپ) رو برای مک منتشر نکنه اپل هم خیلی از کاربراش رو از دست میده!

  15. محمود said, on آوریل 7, 2010 at 3:28 ب.ظ.

    اومدم نظر بدم دیدم تمامی دوستان قبلا حق مطلب رو به جا آوردن و بسیار خوب کامنت گذاشتن.با تمام احترامی که برای شما قائل بوده و هستم ولی فکر میکنم نقطه ضعف شما در این هست که به هیچ وجه شناخت درستی از اپن سورس ندارید.شاید بهتر باشه یه مقدار روی این مسئله هم تمرکز کنید و پیشرفت‌هاش رو مطالعه کنید.ببینید که چرا ما باید به سمتی حرکت کنیم که انحصارها رو کنار بزنیم.اینکه چرا نباید از یک کمپانی و محصولاتش برای خودمان بت درست کنیم! این که ضعف‌ها رو خوب ببینیم و با دیدی باز تر به کمپانی‌ها و محصولاتشان نگاه کنیم!
    اگر اپل تا به امروز موفق بوده حاصل استفاده از یک هسته آزاد و اپن سورس در سیستم عامل‌اش بوده.یعنی هسته BSD ! حالا همین اپل که سیستم عامل‌اش بر پایه یک هسته اپن سورس و آزاد هست چنان انحصاری در محصولاتش قائل شده و بسته‌اش کرده که روی تمام شرکت‌های دنیا از جمله مایکروسافت رو سفید کرده.به نظر شما این چه چیز رو میرسونه؟چرا انسانی که در قرن ۲۱ و عصر انفجار اطلاعات زندگی میکنه باید اینقدر بسته فکر کنه که از اپل و مایکروسافت برای خودش بت درست کنه و مشغول پرستیدن اونها بشه؟چرا نوع تفکرمون رو تغییر نمیدیم؟
    یک سوال: اگر واقعا اپل معتقده که فلش یک فرمت منقرض شده و بنجل هست چرا تابحال خودش به فکر ایجاد یک فرمت جایگزین براش نیفتاده؟حتی مایکروسافت هم به فکر ایجاد سیلورلایت افتاد ولی اپل نه!
    حالا از اینها بگذریم.دوست دارم بدونم برای این ضعف‌ها چه توجیهی دارید؟
    نداشتن پورت یو اس بی؟ شاید این هم منقرض شده از دید اپل؟
    مالتی تسک بودن؟ شاید به نظر اپل باید برگردیم به عصر پارینه سنگی و مونوتسک بشیم؟یا مالتی تسک منقرض شده و بنجل‌ه؟
    و هزاران مشکل دیگه.
    کمپانی‌هایی مثل اپل فقط از یک اصل برای بالا بردن فروش خودشون استفاده میکنند و اون هم فریب دادن مردم ساده لوح‌ با زرق و برق محصولات خودشه چون میدونه که همیشه عده‌ای هستند که داشتن برند مشهور و زرق و برق محصول رو برای خرید به همه مساپل دیگه ترجیح میدن.
    حرف‌ها زیاد بود ولی کوتاهش کردم.
    ببخشید یه مقدار طولانی شد (:

  16. wild-man said, on آوریل 7, 2010 at 4:23 ب.ظ.

    به نظر من شاید نویسنده زیاده روی کرده باشد ولی اگر روند توسعه شرکت اپل و بالخصوص مدیریت منحصر به فرد استیو جابز رو بخونید متوجه میشید که این فرد کاملا بیراه نگفته است متاسفانه بازار ما به خاطر اینکه وامدار یه جریانی همیشه بوده در مورد یه مطلبی که مخالف با حالت طبیعی باشه واکنش تندی نشون میده سه تا نکته میگم هرکس تونست نقضشون کنه من با آغوش باز پزیرای انتقادهاش هستم:
    1-قویترین سیستم عامل گرافیکی جهان مکینتاش هست.
    2-بهترین گوشی موبایل جهان از نظر کلی اپل هست.
    3-اپل کسی رو به نام استیو جابز رو داره که به نقل از سایتهای بزرگی مثل pcworld بعد از بیل گیتس دومین مرد امپراطور و مقتدر در دنیای کامپیوتر هست.
    یا حق

    • Roozbeh Shafiee said, on آوریل 7, 2010 at 11:07 ب.ظ.

      در مورد اول اگر منظورتون از نظر کاربردی و پایداری هست چون اپل از هسته BSD استفاده می کنه مطمئنا باید اینجوری باشه ! هر کاری کرده BSD کرده نه اپل ! پس در این زمینه اپل هنری از خودش نشون نداده !
      اگر هم از نظر زیبایی و جدابیت های گرافیکی هست دعوت می کنم از میزکار KDE که برای سیستم های لینوکس بیس و شبه BSD مثل همین مک و ویندوز طراحی شده دیدن کنید ! مطمئنا نظرتون عوض می شه !

    • رضا said, on آوریل 8, 2010 at 6:20 ب.ظ.

      در پاسخ به wild-man :
      دوست عزیز اگر کمی دقت کنید کسی از امپراطوری دنیای کامپیوتر صحبت نکرد و از گرافیک و … ، بلکه ایشون در مطلبشون کل وب رو هدف گرفتند. آیا اپل باعث توسعه و پیشرفت وب شده یا خواهد شد با چه چیزهایی ؟؟؟ اگر فقط تعداد کمی از پروژهای گوگل رو کمی بیشتر بررسی کنید خواهید دید که رشد فناوری وب از طرف گوگل و به نسبت تجربه 12 ساله اش خیلی بیشتر از اپلی بوده که چندین دهه در دنیای کامپویتر فعالیت دارد . به نظر من مقایسه این دو کاره کاملا اشتباهی است ، چون از لحاظ فنی هر کدام در حیطه ی خاصی فعالیت می کنند ، ولی از آن طرف گوگل دارای زمینه های بسیار گسترده تری است که اصلا نمی توان با چند محصول محدود اپل مقایسه کرد .

  17. Arash said, on آوریل 7, 2010 at 5:03 ب.ظ.

    اپل شیکو دل بری! فیس بوک! نسل 58 سایتهای احمقانه دوست یابی..ادوبی؟ سجده کنید.گوگل؟ فکر کنم اسمش با اینترنت مترادف باشه.

  18. میلاد صبح خیز said, on آوریل 7, 2010 at 5:06 ب.ظ.

    به نظر من دنیای اپل با دنیای وب و ای تی الان کاملا جداست , یعنی یه نفر که ایفون میگیره خودشو باید به اپلیکیشن های ایفون وقف بده و نه چیز دیگه
    تازه تبلیغات رو هم فراموش نکنید که استیو جابز با تبلیغاتشه که وقتی یه کنفرانس میذاره ارزش سهامش می ره بالا حالا چه برسه به میزان فروش محصولاتش… 

  19. رامین دانشمند said, on آوریل 7, 2010 at 5:24 ب.ظ.

    سلام
    اپل شرکتی بود که تو ورشکستگیش دست به دامن مهندسان ماکروسافت به خاطر دوستی جابز و گیتس شد و میکروسافت اون موقع به خاطر مشکلات کارتل بودنش تو آمریکا یه سری از ایده هاشو با اپل شیر کرد و لبته از حق نگذریم اپل هم تونست اونهارو عملیاتی کنه و با آی پادش هم خودش و هم صنعت موسیقی دیجیتالی رو تکون داد. اما آیفون و آی پد راه درازی در پیش رو دارند تا بتونن تاریخ عوض کنند. هر چند شجاعت اپل رو باید در زمان ارائه این دو ستود. اما جابز هنوز به اون رشد نرسیده که بتونه در مورد فلش که رنگ اینترنت رو عوض کرده اظهار نطر کنه مگر این که بخواد بعدا به رفیقش گیتس یه حالی بده و سیلور لایت اونو به عنوان جایگزین مطرح کنه. و…
    من می تونم تو جواب این متن از این داستانهای این جوری زیاد بنویسم و یکی رو بکوبم و یکی دیگه رو بیارم بالا اما الان گوگل رو به همه ترجیح می دم چون سرویس هاشو بدون خساست در اختیار مصرف کننده می ذاره و اونقدر زرنگه که فرهنگ ارائه تبلیغای رو از یک رویکرد مزاحم به یک رویکرد مفید تبدیل کرد.
    و از اپل هم خوشم نمی آد چون با انحصار لجبازانه خودش که از میکروسافت هم بدتره یه سری مشتری دور خودش جمع می کنه و بعد نمی ذاره اونها دنیای اطرافشونو ببینن و همه کسایی که آیفون دارن فکر میکنن بهترین ابزار دنیا رو دارن و به خاطرش تو فروشگاههای آنلاین اپل پول می ریزن اما رقبای زیادی دوربرشون هست که از ابزارهای بهتری استفاده میکنند و کم تر هم پول می دن.

  20. Ebrahim said, on آوریل 7, 2010 at 5:40 ب.ظ.

    قابل توجه محمدرضا عزیز:
    ۷۰۰،۰۰۰ تا در روز اول اونم فقط در امریکا

  21. top GAME 2010April said, on آوریل 7, 2010 at 7:10 ب.ظ.

    نه بابا خبری نیست !
    نکنه شما از اپل پول گرفتید !!:-)

  22. رضا.ب said, on آوریل 7, 2010 at 7:28 ب.ظ.

    دکتر، من با این پست مخالفم. چون دلایل شما از روی تعصبی بی‌جا میاد که نه ضرورت دارد و نه اصلا درست و با معناست. یعنی این تیتر پست خودش گمراه کننده‌ست که تازه تو مطلبی که اومدی این تیتر رو تفهیم کردی، چیزهایی گفته شده که برایم قابل‌قبول نیست. مثلا، انقلاب آی‌پد. اصلا انقلاب محسوب نمیشود. اگر قرار است انقلاب محسوب کنی باید کیندلِ هم در نظر بگیری. تازه با این ایرادات اساسی که به بنیان آی‌پد گرفته‌اند. خیلی فرد متعصبی میخواهد که این حرکت اپل رو انقلاب بدونه. یا مثلا قیاس خنده‌دار فیس‌بوک و گوگل. واقعا گوگل آیا در این حد کم است و کوچک؟ یا قدیمی شده و بی‌ارزش؟ یا اصلا فیس‌بوک مگر چند درصد از وظایف وب جهانی را شامل میشه که سلطان بنامیمش. اگر بخواهیم بگیم سلطان، همون گوگل سلطان واقعیه. که اصلا بحث سلطان تو این همه شلوغی با انبوه سرویس‌ها و وظیفه‌ها دادن نسبت سلطانِ وب، تا حد زیادی غلط و گمراه‌کنندست.
    در کل، اپل هم کمپانی قابل احترامیه. که ایرانیا زیاد طرفش نرفتند به هر دلیلی. ولی چیزی که مشخصه طرفداران زیادی داره، و حتما شاخیه برای خودش. شکی هم درش نیست. اما این توصیفات خیلی تعصبی است که این تحلیل رو کم‌اهمیت و گمراه‌کننده جلوه میده.
    ببین دکتر، تعصب، هیچ‌وقت خوب نیست. همان قضیه افراط و تفریطه. تعصب، افراط‌ه. پس مزخرف و بده و بدتر از اون آسیب‌رسان‌ه. الان این پستی که شما نوشتی، هیچ ارزشی رو ایجاد نمیکنه که هیچ، از اعتبار دکتر مزیدی می‌کاهه.
    ما منتظر تحلیل‌های منطقی و با دید باز نسبت به وب از شما- و بدون تعصب مضاعف- هستیم کماکان.

  23. Drago said, on آوریل 7, 2010 at 7:34 ب.ظ.

    یه زمانی به چیزایی که این پایین مینوشتیم Comment یا نظر میگفتن ولی وردپرس بهش میگه پاسخ.این باعث میشه آدم هر دفه بگه این نظر شخصی منه و قصد کل کل نیست.
    باید بگم آینده در اختیار کلود و اپن سورس هست(چیزی که اپل زیاد باهاش رابطه ای نداره)

  24. م.م said, on آوریل 7, 2010 at 8:28 ب.ظ.

    اختراع دوباره چرخ : http://www.sampadia.com/blog/reinventing-the-whee.html

    آقای مزیدی؛
    شما اخیرا پست هات عجیب شده. خیلی انتقادات شدید بهشون وارده. خیلی احساساتی شدین. شما روند پیشرفت گوگل رو بررسی کنید و همچنین روند پیشرفت آندروید رو. اپل تبلیغات خفن می کنه. همین. یک جورایی هم باکلاس کار می کنه ، واسه همین طرفدار داره. وگرنه انصافا گوگل کجا اپل کجا !

  25. Amin said, on آوریل 7, 2010 at 10:27 ب.ظ.

    نقد کاملا جانبدارانه ای بود! شکی نیست که آینده فناوری در دستان گوگل خواهد بود
    Google.comی که سال 1997 شروع به کار کرد الان 2,718,281,828 دلار سرمایشه!

  26. سعید said, on آوریل 7, 2010 at 10:34 ب.ظ.

    من نمی خوام بی خودی از شرکتی طرفداری کنم ولی Ronnie جان وقتی apple فقط با یک گوشی آیفون تونسته مقام سوم رو کسب کنه و شاخ شرکت های بزرگی مانند نوکیا که هر کدومشون چند صد مدل گوشی دارند رو بشکنه قابله تامله.این که iphone نقص های زیادی داره منم قبول دارم ولی اونا جایگزین های مناسبی برای این نقصها دارند. برای مثال برای همین قضیه ی بلوتوث بجاش می تونن با اینترنت پر سرعتی که دارن یه دی وی دی رو در عرض یک ساعت تو جیمیلشون آپلود و دانلود کنن.حتی شاید خیلی سریع تر از بلوتوث کردن جواب بده.ولی از لحاظ نرم افزاری به جز چند قابلیت مثل multi tasking و ّFlash کاملا بی عیب است.

  27. محمد said, on آوریل 7, 2010 at 10:51 ب.ظ.

    یک مشکل داره این مطلب
    ادوبی درامدش از فلش نیست. از برنامه هایی که باش فلش درست می کنن. و این از مدت ها قبل قابل پیش بینی بود که بلاخره یک روز اچ-تی-ام-ال جایگزین فلش میشه. اپل نقشی در اصل این قضیه نداره و در نهایت دیر یا زود فلش به تاریخ می پیونده ولی ادوبی کار خودش رو ادامه می ده و کاری به دشمنش یعنی اپل نداره. من هم امیدوارم اپل به تسریع این اتفاق کمک کنه…

  28. هاتف said, on آوریل 7, 2010 at 11:07 ب.ظ.

    من هم با وجود اينكه از طرفداران هر سه غول گذشته، امروز و فردا ! هستم ولي مثه بعضي از دوستان كه تو نظراتشون اشاره كردن معتقدم گوگل شركتي نيست كه به اين آسوني‌ها كوتاه بياد و بزاره هر شركتي هرچقدر هم بزرگ ازش سبقت بگيره ! گُواه اين حرف موفقيت گوگل تو اكثر پروژه‌ها و فعاليت‌هاييه كه تو اين چند ساله انجام داده كه ميشه گفت فعاليت‌هاي بسيار خلاقانه و كاربرپسندي بودن و نويد روزهاي بهتري رو براي گوگل و طرفداراش ميده ( چيزي كه چند سالي ميشه ياهو و تا حدودي مايكروسافت فراموشش كردن و نتيجه‌اش رو ديدن ! ).. با اين وجود من از رشد روزافزون اپل لذت مي‌برم ! چون هميشه رقابت دو غول منجر به توليد محصولات بهتري ميشه تا تنها يك غول كه نتيجه‌اي جز انحصارطلبي نخواهد داشت. ( مايكروسافت در ساليان ِ نه چندان دور )

  29. علیرضا said, on آوریل 7, 2010 at 11:17 ب.ظ.

    به نظر من هم شما خیلی با تعصب نسبت به اپل صحبت میکنی!!!
    فیس بوک هم که قربونش برم مدتهاست فیلتره! (پس آینده وب از آن هرکی باشه از آن ما نخواهد بود!!!)

  30. […] در اپل, گوگل توسط mhmazidi در آوریل 8, 2010 فيدبكهايي كه نسبت به پست قبلي من در مورد اپل و گوگل ارائه شده بود بسيار خوب بود. تقريبا […]

  31. soroush said, on آوریل 8, 2010 at 11:14 ق.ظ.

    من با اینکه یه حرفه ای نیستم ولی معتقدم اپل فقط یه حرف داره میزنه.نشون میده که خیلی جذابه، خیلی باریکه،خیلی درخشانه،خیلی لمسیه ولی من به عنوان یه کاربر چیزی رو میخام که فراتر از اینها باشه. البته اونم در ایران. بله در ایلات متحده که اینترنت با سرعت خدا و بدون فیلتر تو هوا ریخته و همه اینقدر سطح در امدشون بالاست که میتونن انلاین از امریکن کارتشون یه اهنگ اصل با کیفیت تیم ملی بخرن و گوش کنن ممکنه اپل یه اپشن عالی باشه ولو به قول دوستان بلوتوث نداره خوب اینترنت با سرعت 1 دی وی دی در ساعت که داره! البته باز هم اپن سورس از نظر نرم افزاری دست مک رو میبنده.گفتم من یه حرفه ای نیستم ولی یه مهندسم که با نرم افزار کار میکنم. در حال حاضر با کرک شده هاش ولی توی لینوکس و اوبونتو که کار میکردم نمونه های رایگان و اپن سورسش بود. پس اینجا اپن سورس میبره، چون کاراتر هست.یه مقدار به علاقه ی افراد هم بستگی داره. من مک بوک رو دوست دارم و هیچ وقت 2500$ نمیدم برای سیستمی که اگر همین مبلغ رو به یه تولید کننده ی دیگه بدم کانفیگ بهتری رو بهم میده.خیلی فرقی نمیکنه که ضخامتش 1اینچ باشه یا 1.8اینچ!
    این متن رو یه نوشته ی شخصی قلمداد میکنم.

  32. majid said, on آوریل 8, 2010 at 1:54 ب.ظ.

    اگه از لحاظ گوشی بخوایم مقایسه کنیم
    به نظر من آیفون فقط خوشگلی داره و دیگر هیچ
    نوکیا هم خوبه ولی تمامی امکانات گوشیهاش تقریبا یکسان
    ولی من خودم HTC و android و windows mobile رو بیشتر قبول دارم تا اپل

  33. Arash said, on آوریل 8, 2010 at 2:44 ب.ظ.

    من هم به عنوان يك كاربر گنو/لينوكسى عقيده دارم كه فلش يك محصول بنجلو آشغال و بسته هست. اميدوارم بزودى با يك استاندارد آزاد جايگزين بشه

  34. مطالب ابلهانه یک ابله said, on آوریل 8, 2010 at 4:26 ب.ظ.

    با تشکر از مطالبی که نوشته اید ولی باید بگویم که بسیار ابلهانه است. مثلا 1. پیش رو برداشتن گوگل که اصلا سایت روی موتور جستجو و ایمیل و … فعالیت میکنه وربطی به اپل نداره و اگر منظورتون محصوله جدیده موبایلش باشه که سیستم عاملش لینوکسه که اصلا قابل مقایسه با اپل نیست چون اصلا واسه یه دنیای دیگه طراحی شده منظورم اوپن سورسه. این از این
    2. حذف ادوبی منظورتون کدوم محصولاتشه فتوشاپ یا چی . مثلا فلش که مایکروسافت با اون همه متخصصو و برنامه نویس که نزدیک به 5 ساله که چند تا محصول برای رقابت با فلش ارائه کرده اما حتی نتونسته 20درصد سهم بازار بدست بیاره و تازه اپل افیسی که ارائه داده به اندازه افیسه مایکروسافت کامل ساده وجالب نیست حالا بخواد بیاد با شرکتی مثله ادوبی رقابت کنه اصلا با عقل جور در میاد.
    3. HTML5 که اصلا ربطی به اپل نداره استاندارد سازی html مربوط با سازمان های مثله IEEE و IEEEE و… است که به قوله یکی از این دوستان استانداردی که همه گیر و برای همه واجب خواهد شد و حالا اپل پشتیبانی میکنه چه بهتر.

  35. Fariborz said, on آوریل 9, 2010 at 5:32 ق.ظ.

    خیلی جالب شما دارین محصولاتی رو با هم مقایسه میکنین که اصلا» ربطی به هم ندارن
    اکه بخوایم مقایسه کنید باید از طریق دیگه ای این مطلب رو بررسی کرد
    البته این چیزهائی که مینویسم بازم نظر شخصی منه البته شخصی که24 سال سابقه کار و تحقیق در زمینه سخت افزار و تله کامیونیمیشن داره البته ادعائی هم ندارم در این زمینه
    چرا مثلا» اپل تونست این همه ایفون با ای پد تو دنیا بفروشه ؟
    اگه به شما بگن تو ایران بیا دو سال با ایرانسل قرار داد ببند که تو این دو سال فقط با این شرکت مخابراتی کار کنی در ازای اون ما به شما یه گوشی موبایل مجانی میدیم و حق انتخاب داشته باشی که مثلا» از نوکیا 1100 تا ای فون رو انتخاب کنی خوب قطعا» همه رو میارن به ای فون البته هست که گوشی های دیگه انتخاب کنند ، اپل اگه همه محصولاتشو مجانی هم به مردم بده بازم سود کرده حتی اگه یه پول دستی هم به مردم بده بگه این 100 دلارو بگیرین و از این ای فون استفاده کنید باز هم سود کرده چون شما مجبورید برای استفاده کردن از اون کلی از جیب مبارک بپردازین، من چیزی که برام خیلی تعحب برانگیز اینه که تو ایران چطور هستند کسانی که بابت ای فون این همه پول میدن تا از هیچ یک از امکانات حتی یه گوشی ساده هم برخورداد نباشند
    چون گوشی هائی مثل ایفون و بلک بری نیاز به یه سری امکانات خاص داره که باید از طرف اپراتور سرویس دهی بشه
    در استرالیا که من زندگی میکنم شما با ماهی 29 $ میتونیدمجانی صاحب یه گوشی ای فون بشین ولی برای داشتن HTC HD2 باید حداقل در دو سال بالای 5100$ هزینه کنید که البته من دومی رو انتخاب کردم چون مطمئن هستم در مدت 2 سال بیشتر از 5100 $ باید تو جیب اپل بریزم در ضمن از خیلی از امکانات هم محروم باشم
    در مورد ای پد هم اوضاع از این بد تر شده و کار انحصار طلبی به جائی کشیده که حتی نوع سیم کارت رو هم تغییر دادن که هر کسی نتونه از امکانات اون در هر اپراتوری استفاده کنه و منحصر به چند اپراتور خاص باشه حالا باید نشست و دید با همه این انحصار طلبی ها کسی بازم حاضر که بابت ای پد در ایران پول بده ؟ البته عمده یوزر های محصولات اپل در حال حاضر کسانی هستند که به فشن بیشتر علاقه دارند تا امکانات من خودم کسی رو ندیدم که گیک باشه و از اپل استفاده کنه در حال حاضر ،شاید در سالیان دور اینطور نبود …

  36. علیرضا said, on آوریل 9, 2010 at 2:08 ب.ظ.

    با تمام احترام به همه دوستانی که درمورد اپل دیدگاه غیر کارشناسی داشتند باید عرض کنم اپل وقتی میخواهد آشغال هم تولید کنه هوش و ظرافت به خرج میده من توصیه میکنم به جای اینکه دوستان به بوی کباب أخ بگن پشت یکی از محصولاتش بشینن تا درک بکنن که مفهوم کار در محصولات اپل چگونه به صورتی جادویی تبدیل به لذت و سرگرمی میشه
    ضمنا اپل همیشه گرونه چرا خط تولیدش عاجز از تولید آشغال هستش چیزی که این روزها همه جا ریخته
    کلام آخر اپل به شعور مخاطبش احترام میذاره
    و هر محصولش اگه رو میزتون خاموش هم باشه مثل یک اثر هنری میمونه
    چیزی که موج چهارم اونو میطلبه وشعورزیبایی شناختی مشتری دنبالش خواهد بود
    آینده ازآن طراحان هنری است نه تاجران کیسه گشاد 

  37. wild-man said, on آوریل 9, 2010 at 4:39 ب.ظ.

    سلام
    ممنون که دوستان جواب دادن ولی مگه سافاری شرکت اپل سریعترین جستجوگر اینترنتی به حساب نمیاد یا حداقل در حد میکرو ثانیه با اپرا و کروم فاصله نداره؟ پس این چه بحثیه که اپل وارد دنای وب نشده در ثانی شما ها مگر هیچکدومتوتن quik time player ندارید پس این چه حرفی هست که اپل کار شاخی در ضمینه کامپیوتر انجام نداده quik time یه انقلاب در سطح نرم افزارهای مالتی مدیا بود.
    بعدشم شما دارید زیبایی kde رو با اپل مقایسه میکنید همچین کاری اصلا درست نیست چرا؟ به دلیل اینکه اون یه سیستم عامل گرافیکیه سنگینه که با این حال داره با این سرعت کار میکنه ولی آیا kde هم این کاربردها رو داره؟
    یا حق

  38. Amir said, on آوریل 9, 2010 at 5:27 ب.ظ.

    من با نظر خیلی ها که میگن در نوشتن این متن مبالغه شده موافقم ولی این جمله رو هم خیلی قبول دارم «اپل هيچ وقت چرخ را از اول اختراع نمي‌كند»
    اپل همیشه همه رو شگفت زده میکنه و محصولاتی متفاوتی رو معرفی میکنه و بعضی وقتا بقیه شرکت ها شروع میکنن به تقلید کردن
    مثلا بعد از معرفی ایفون اکثر شرکت های ساخت تلفن همراه طی این سال ها سعی کردن تا امکانات ایفن رو به محصولات خودشون اضافه کنن که بعد از گذشت چند سال هنوز نتونستن به طور کامل موفق شوند

  39. 12345 said, on آوریل 9, 2010 at 9:32 ب.ظ.

    خود من همین الان 2 تا از محصولات اپل رو تو ایران دارم …. خیلی هم راضی هستم ولی این دلیل نمی شه کور کورانه قضاوت کنم….
    مثلا این که روی کاغذ ipad به درد نمی خوره رو که همه می دونن و هیچ شکی درش نیست ولی من منتظر این بودم که شاید با وارد بازار شدنش نظرها عوض شه … جالب این جاست تو همون روز های اولی که آی پد اومده بود من به فروم اپل سر زدم و دیدم عده ی خیلی زیادی از سیستم wifi آی پد ناراضی بودن و این در حدی بود حتی بعضی ها می گفتن اگه این مشکل رفع نشه آی پد شون رو پس میدن….
    حالا چی باعث شده که به قول دوستمون 700000 نفر بدون هیچ گونه فکری روز اول بلند شن و برن یه محصولی رو که هنوز هیچ چیز ازش معلوم نیست بخرن نشون دهنده ی اسم اپل و میزان تبلیغاته….
    به نظر من اپل یه شرکت فوق الاده انحصار طلبه که تنها به هیچ جا نمی تونه برسه…. یادمون نمیره قدیم تر ها همه مکینتاش رو برای کارهای گرافیکی بهتر می دونستن چون با محصولات شرکت adobe سازگار تر بود

  40. رضا said, on آوریل 11, 2010 at 8:20 ب.ظ.

    با سلام و خسته نباشید مطلب جالبی بود با اینکه دوستان کمی نسبت به اپل موضع گرفتند اما باید این واقعیت رو درک کنیم که استیو جابز یک مدیرعامل معمولی نیست به نظرم افسانه است چون وقتیتو سال 1985 مدیران اپل قبول نکردند که جابز مدیر عامل باقی بمونه و اون از شرکت استعفا داد . حالا بگذریم اواخر دهه نود 1997 استیو جابز به اپل برگشت زمانی که ارزش سهام اپل افت کرده بود و دیگر به مدیر عامل قبلی اعتماد نبود و جابز مدیر عامل اپل شد و بعد از چند وقت شاهکار اپل یعنی آیپاد روانه بازار شد و دنیا رو تسخیر کرد و آیفون و آیپد رو هم که همه میدونند .اما منظورم از افسانه بودن جابز اینه که تا قبل از تولید آیپاد کسی به فکر تولید mp3 player مثل اون نبود اما از فردای عرضه عمومی شرکتهای بزرگ مثل سونی و دیگران سعی در کپی از آیپاد کردند در مورد آیفون هم همینطور که نوکیا و سونی اریکسون و دیگران شروع به ساخت محصولات تاچ کردند و همین الان مایکروسافت در حال ساخت تبلت کوریر هست تا با آیپید رقابت کنه .
    http://feedproxy.google.com/~r/Itnet/~3/VpZqhdxR8Lk/
    اما اینها همه نشون دهنده اینه که اپل و شخص استیو جابز برای چی قابل احترام هستند راههایی که دیگران از اون ترس دارند رو به راحتی طی میکنند و این راز موفقیت اپل هست .


برای علیرضا پاسخی بگذارید لغو پاسخ