وب2010

سال89: سال بلاگفا

Posted in اینترنت, اجتماعی by mhmazidi on آوریل 3, 2010

روز 13 فروردین بدلیل همزمانی با اول اوریل چندان نمی شود به اخبار اعتماد کرد.به همین دلیل 24 ساعتی از اینترنت خودم را دور نگه می دارم.پس از این مدت وقتی صفحه گوگل ریدر را باز می کنم با این عبارت دلخراش مواجه می شوم:  ثبت وبلاگ در «بلاگر» فیل….تر(بلاک) شده است.

امسال عیدیهای مخابرات یکی از دیگری مهیج تر است. شاید خبردار نشده باشید اما مدتهاست که ثبت وبلاگ در وردپرس.کام هم بلاک شده است.

این دو نکته را بگذارید در کنار صفحه جدید فیل….تر….ینگ مخابرات که شما را به سمت ایجاد وبلاگ در سرویسهای وطنی مثل بلاگفا و پرشین بلاگ هدایت می کند. در مورد پرشین بلاگ اوضاع تاحدودی مشخص است: صاحب پرشین بلاگ در یکی دو روز مانده به عید دستگیر و زندانی می شود. پس قرار گرفتن نام پرشین بلاگ در این لیست بیشتر احساس فرمالیته بودن در من ایجاد می کند.

اما کماکان نام «بلاگفا» در این لیست برای شخص من سوالات فراوانی ایجاد کرده.

در این پست روی سخنم با شخص مدیریت محترم بلاگفا است: آقای شیرازی! بگذریم از این که یکی دوسال قبل در وبلاگتان سعی داشتید به نوعی وردپرس را به اسرائیل مرتبط کنید. ان را فقط افرادی مثل من هرگز فراموش نخواهند کرد اما اکثریت چندان اهمیتی بدان ندادند. اما اینجا جایی است که باید تکلیف خودتان را نه با ما- یعنی کاربران اینترنتی- بلکه در درجه اول با خودتان و ارزشهایی که بدان معتقد هستید – اگر که معتقد هستید!- مشخص کنید.

درست است که وردپرس.کام و بلاگر رقبای خارجی شما و پرشین بلاگ و میهن بلاگ و… رقبای داخلی شما هستند. اما با توجه به شناختی که از شما وجود دارد- متاسفانه من شخصا افتخار زیارت و اشنایی نزدیک با شما را نداشته ام اما بسیاری از افراد در زمانی که نقدهایی بر شما و بلاگفا می نوشتم به روشهای گوناگون با من تماس می گرفتند و اصرار فراوان داشتند که شما را شخصا از نزدیک می شناسند و انگونه که تصور می شود شخصیت شما نیست و شخصیت واقعی شما بسیار متین و همراه با احترام به رقباست- توقعاتی نیز در ما کاربران اینترنتی احساس می شود:

یکی از بنیادیترین سوالهایی که همیشه و در تمام این سالها در ذهن من موج می زد این بود: چرا شما در برابر بلاک شدن یا حذف اینترنتی یا حذف فیزیکی رقبای داخلی یا خارجی خود هیچ گونه موضع گیری نمی کنید؟ آیا این درست است که من نوعی تصور کنم شما با سکوت خود به نوعی از این اتفاقات خرسند هستید؟ یعنی آیا شما برای رقابت حد و حریمی قایلید؟ یا اینکه تنها به ماندن در این رقابت به هرشکل ممکن توجه دارید؟

ساده تر بگویم: از این که مسئول پرشین بلاگ به زندان بیافتد خوشحال می شوید؟ از این که امکان ثبت وبلاگ در بلاگر و وردپرس.کام مسدود می شود راضی هستید؟

اگر وردپرس و بلاگر و حتی سرویسهایی مثل پرشین بلاگ و … که حامی پرنفوذی ندارند در زیر تیغ سانسور قرار گیرند شما در خودتان این احساس را ندارید که باید از حقوق مسلم رقبای خود دفاع کنید؟

آقای شیرازی! اینها و بسیاری سوالات دیگر ممکن است هرگز در سطح و سیع و در مجامع رسمی مطرح نشوند. اما مطمئن باشید از ذهن و حافظه تاریخی اینترنتی این مرز و بوم هرگز پاک نخواهند شد.

19 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. ساما said, on آوریل 3, 2010 at 8:49 ب.ظ.

    سلام
    به نظرم نشانی را اشتباه رفته ای. باید یقه کسان دیگر را گرفت. نه شیرازی را.

  2. هیچی said, on آوریل 3, 2010 at 9:09 ب.ظ.

    من فکر می کنم حقیقت خیلی فراتر از چیزی هست که شما یا من میبینیم. قطعا موضوعات زیادی پشت پرده هست.
    آقای شیرازی تحت فشار هستند. تهدید مراجع مختلف ، فیلترینگ ، موارد قضایی و … همگی مسائلی هستند که باعث می شود ایشان سکوت کنند.
    من بعید میدونم سازمان های اطلاعاتی و مراجع مختلف ، این آقای شیرازی رو راحت بگذارند که کار خودش را بکند.
    خیلی از افراد علی رغم تمام ادعاهایشان ، اگر از یک مرجع امنیتی باهاشون تماس گرفته بشه ، تمام بدنشون به لرزه میافته. برای کسی که تجربه نکرده ، چیزی نیست حرف زدن در موردش. اما کسانی که تجربه کردند میدونن که خیلی هم آسون نیست تحمل این فشارها.
    با وجود شرایط جامعه ، من اصلا ایشون رو سرزنش نمی کنم.

  3. Roozbeh Shafiee said, on آوریل 3, 2010 at 9:14 ب.ظ.

    دکتر جون از ظاهر قضیه اینجوری برمیاد که این شیرازی دمش رو جای کلفتی گره زده و خلاصه تیغ فیلترینگ دست خودشه ! تیغ که چه عرض کنم ! گیوتین فیلترینگ دست خودشه… 😀

    پیشاپیش پیشنهاد می کنم mhmazidi4 رو بگیری برای روز مبادا 😉

  4. وبلاگچی said, on آوریل 3, 2010 at 9:59 ب.ظ.

    این توقعات از فردی مثل شیرازی بیش از اندازه و خارج از حد توانایی ایشونه.حتی اگه بلاگفا اولین و آخرین سرویس وبلاگنویسی موجود در وب باشه , دیگه بر نمیگردم اونجا و ترجیح میدم وبلاگنویسی رو ترک کنم تا اینکه دوباره یه زندانی بلاگفایی بشم… یاد اون مطلب عالیت افتادم دکتر… یادته که , زندان بلاگفا… بچه ها با اون سری مطالب زندان بلاگفا خیلی روشن شدن و تکلیفشون رو فهمیدن 🙂

  5. بی طرف said, on آوریل 3, 2010 at 10:52 ب.ظ.

    سلام
    یه ایرانی وقتی رقیبش ضعیف بشه خوشحال میشه .
    اون اقا هم تحت فشار هست
    چون مدیر پرشین بلاگ رو گرفتن پس میخوان به پرشین بلاگ فشار بیارن یا مخلفشونه.
    شما از کجا میدونی اون اقا جاسوس نیست ؟ یکی مثل ازاده
    ریشش رو دیدی؟

    احتمال بلاک کردن کل وبلاگ های بلاگر و ورد پرس هست

  6. بی طرف said, on آوریل 3, 2010 at 10:53 ب.ظ.

    منظورم از جاسوس اطلاعاتیه

  7. شیخ شهر said, on آوریل 4, 2010 at 1:57 ق.ظ.

    دکتر جان بوترابی رو که 3-4 ماه پیش عوضش کردن
    جهت اطلاع گفتم

    • mhmazidi said, on آوریل 4, 2010 at 11:09 ق.ظ.

      شیخ جان: دکتر بوترابی اکنون سردبیر نیست اما کماکان وزنه مهمی در پرشین بلاگ است. تا انجا که من شنیده ام هنوز هم مشورتهای بیشماری با ایشان برای اداره پرشین بلاگ انجام می شود.به نوعی می توان گفت ارتباط ایشان با مدیریت پرشین بلاگ به هیچ وجه کاهش نیافته بود

  8. maryamss said, on آوریل 4, 2010 at 7:42 ق.ظ.

    به نظرم این طور نگاه کردن به قضایا و قضاوت کردن درست نیست. این اتفاق ها که بدترش در دنیای واقعی می افته. روزنامه ها توقیف میشن یا افراد دستگیر میشن. اما نمیشه خرده گرفت مثلا به روزنامه همشهری که چرا از توقیف دیگر روزنامه ها شکایتی نداره. و این حالت رو تعمیم بدین تو حوزه های دیگه مثل نشریات و کتاب و آلبوم های موسیقی و فیلم های سینمائی و هرچی که تو ایران باید مجوز داشته باشه و تحت نظارت سختگیرانه منتشر میشه. قضیه فیلترینگ خیلی دردناکه. اینکه تا میایم یهمدت از یک سرویس و فضای اینترنتی استفاده کنیم زرتی فیلترش می کنن اما این عصبانیت و ناراحتی ما نباید باعث شه که این طوری به هم گیر بدیم.

    • mhmazidi said, on آوریل 4, 2010 at 10:59 ق.ظ.

      مریم خانوم: با شما موافق نیستم. در دنیای واقعی روزنامه ها فقط رقبای داخلی دارند ولی رقبای خارجی ندارد. مضاف بر اینکه احتمالا شما هم اگر اندکی دلسوز روزنامه های کشورمان باشید- که صد البته هستید- بر روزنامه ای مثل کیهان خرده می گیرید که نه تنها جلوی قلع و قمع روزنامه ها را نمی گیرد بلکه در ان شرکت هم می کند.
      قضیه گیر دادن نیست: مسئله این است که به نا بهر دلیل اشکار یا نهانی بلاگفا مورد لطف مخابرات است. این فی نفسه بد نیست. اما اینکه بلاگفا از این موقعیت چگونه بهره برداری می کند بسیار مهم است.
      بعضی از دوستان معتقدند که مدیریت بلاگفا هم تحت فشار است: سوال من این است: آیا کسی ایشان را تحت فشار گذاشته بود که تیم وردپرس را به اسرائیل منتسب کند؟ آیا برای ایشان خطر امنیتی و جانی دارد اگر به احترام رقیبی که چندین بار -بنا به هردلیل سیاسی و مسلکی که باشد- به زندان افتاده چند خطی بنویسد و خواستار رفتاری متعادل تر در برابر همکارانشان شود؟
      در یکسال گذشته بسیاری از شخصیتهای علمی فرهنگی این کشور دستگیر و بازداشت شدند. همکاران و رقبای انها- که گاه باهم اختلاق نظرهای زیادی هم داشتند- هرکدام به تناسب شرایط چند خطی در دفاع از همکارشان نگاشتند.
      این را هم از ایشان نمی خواهیم. اما بد نیست وقتی دسترسی هزاران وبلاگ نویس مستقر در وردپرس و بلاگر به وبلاگهایشان مسدود می شود ایشان به احترام این چند هزار نفر گلایه ای هرچند خفیف داشته باشند.
      فراموش نکنند: متاسفانه فیلترینگ شتری است که مقابل خانه همه خواهد خوابید. دیر و زود دارد سوخت و سوز ندارد. مگر انکه….

  9. مصطفی said, on آوریل 6, 2010 at 12:39 ق.ظ.

    مزیدی جان شیرازی کجا گفته که وردپرس به اسرائیل ربط داره لینکشو به من میدید. من وبلاگش رو خوندم یکجایی گفته پی اچ پی توسط شرکت اسرائیلی توسعه داده میشه ولی خوب فکر نکنم این ربطی به وردپرس داشته باشه این همه سایت هستند که با پی اچ پی نوشته میشن مگه اینکه جای دیگری درباره وردپرس نوشته باشه

    منم با خواننده های دیگه موافقم مشکل از جای دیگه ای هست و نباید یخه این بنده خدا را بگیری همه سایتهای ایرانی هم اینطوری هستند و واکنشی نشان نداده اند. ولی آقای مزیدی اگر بلاگفا فیلتر بشه به نظرت وردپرس واکنش نشون میده و میاد از بلاگفا حمایت کنه ؟

    • mhmazidi said, on آوریل 6, 2010 at 3:48 ق.ظ.

      مصطفي جان: نگاهي به ارشيو ايشون بنداز مطلب مورد نظر رو اگر پيدا نكردي اطلاع بده. در همان زمان در وبلاگستان بخصوص در بين طرفداران اوپن سورس نقدهاي تندي برعليه اين رفتار ايشون نوشته شد.
      بحث يخه گرفتن هم نيست. بحث نوع رفتار يك شخص مهم و تاثيرگذار هست كه مي‌تونه الگويي براي سايرين باشه. نكته مهم ديگه اين كه اگر بلاگفا سعي مي‌كرد با بقيه اينترنت خودش رو همگام مي‌كرد مثل بقيه سايتها خبر بلاك شدنش در وبلاگهاي معتبري مثل تك كرانچ ماشابل يا حتي در جايي مثل ديگ انعكاس پيدا مي‌كرد. اما بلاگفا تمايلي به وارد شدن به دنياي جديد اينترنت نداره.

      • یک فتحی said, on آوریل 6, 2010 at 5:08 ب.ظ.

        دکتر لینکی که در آن علیرضا شیرازی سعی کرده است بلاگفا را یک سرویس اسرائیلی نشان بدهد را به من می‌دهید؟ من پیدا نکردمش با سرچ

      • mhmazidi said, on آوریل 7, 2010 at 2:26 ق.ظ.

        فتحي جان: البته منظورت وردپرس و اسراييل هست ديگه ؟ 🙂 همانطوري كه دوستمان مصطفي اشاره كردند در همان دو مطلب مربوط به پي اچ پي امده است. @فتحي – مصطفي: در انجا مستقيم اسمي از وردپرس برده نشده. من هم در متن پستم نوشته‌ام: وردپرس را «به نوعي» به اسراييل «مرتبط» كنيد. ننوشتم كه شما مستقيم گفته‌ايد وردپرس اسراييلي هست.
        البته هم من و هم شما مي‌دانيم كه در كشور ما معمولا كسي به ظرافتهاي كلمات دقت نمي‌كند. كافي است شما با رندي هرچه تمام تر يك كلمه را در كنار كلمه اسراييل بگذاريد. دمار از روزگار ان كلمه ر خواهد امد. موافق نيستيد؟
        مثلا در جايي بنويسيد: فتحي و اسراييل هيچ ربطي به هم ندارند.
        همين يك جمله بدن شما ره به لرزه نمي‌اندازد؟ مي‌دانيد كه چه مي‌خواهم بگويم؟؟ بعضي از عبارت را نمي‌ِود به همين سادگي در هرجايي استفاده كرد.
        تصور بفرماييد اين كلمات با لينك به تصويري همراه شوند كه در ان عكس شيمون پرز و ايهود المرت هم باشد. وا مصيبتا.
        لينكها:
        http://shirazi.blogfa.com/post-221.aspx
        http://shirazi.blogfa.com/post-223.aspx

      • یک فتحی said, on آوریل 7, 2010 at 10:31 ب.ظ.

        بله دست می‌گویید 🙂

        اما در مورد آن مطالب که من بارها و بارها خواندمشان، آیا می‌شود وردپرس را به نوعی به اسرائیل مرتبط کرد وقتی فقط صحبت از PHP می‌شود؟ آیا این نوشتارها از علیرضا شیرازی بیشتر موقعیت وردپرس را به خطر می‌اندازد یا نوشتارهایی مانند همین نوشتار شما؟
        اگر یک انسان ناآگاه که اتفاقا علیرضا شیرازی را به عنوان یکی از بزرگان وب فارسی بشناسد، که ایشان بسیار پیش مسئولان امر شناخته شده هستند اتفاقا، این نوشته شما را بخواند با خودش نخواهد گفت وقتی علیرضا شیرازی می‌گوید وردپرس ( حال به نوعی! ) اسرائیلی است پس حتما یک چیزی هست که می‌گوید؟
        چرا از این که آقای شیرازی گفته است PHP را اسرائیلی‌ها توصیه می‌دهند نتیجه نگرفتید که بسیاری از برنامه‌های دیگر هم که با PHP نوشته می‌شوند هم اسرائیلی هستند و فقط به وردپرس اشاره داشتید؟ پس از فردا همه نویسنده‌های برنامه‌های رقیب ( رقیبان برنامه‌هایی که با PHP ) نوشته می‌شوند باید شروع کنند به این که رقبایشان اسرائیلی هستند دیگر؟ این که شیرازی گفته است PHP اسرائیلی است دلیل نمی‌شود که بگوییم شیرازی وردپرس را هم اسرائیلی دانسته است. 🙂 مگر این که شما برهان دیگری ارائه کنید که ما متوجه آن نشده باشیم.

  10. مصطفی said, on آوریل 7, 2010 at 12:38 ق.ظ.

    مزدی جان دوباره سلام. من گشتم پیدا نکردم. فکر میکنم شما اون مطلب پی اچ پی را با وردپرس اشتباه گرفتید.
    حالا بلاگفا نه سرویسهای وبلاگ دیگر آیا هیچ کدام از سرویس مهم دیگر فیلتر شوند وردپرس عکس العمل نشون میده؟ واقعا اینو جدی میگم این همه سایت ایران تو ایران فیلتر شده یا حتی مدیرانشون بازداشت شدن آیا وردپرس واکنش نشودن داده حالا چرا انتظار دارید صفجه ساخت وبلاگ وردپرس فیلتر شد دیگه امثال شیرازیها بیاند و واکنش نشون بدن و حتی به دلیل اینکه واکنش نشون ندادن محکومشون کنیم.
    اینکه گقتی بلاگفا بیاد با بقیه اینترنت خودش را همگام کنه منظورتون چی جور همگامی است؟ اینکه دستورات جمهوری اسلامی را ندیده بگیره اگر گرفتن بردنش زندون کی قراره ازش دفاع کنه؟
    من فکر نمیکنم شیرازی از قصد دوست داشته باشه وبلاگهای سیاسی را فیلتر کنه همینطور که تا مدتها هم فیلتر نکرده بود حالا الان به سایتها گیر دادن نه بلاگفا وضع بقیه سرویسهای وبلاگ هم همینطوره من حتی دیدم بوترابی مجبور شده وبلاگ خودش را از پرشین بلاگبیاره بلاگ اسپات کلی هم وبلاگ سیاسی تو پرشین بلاگ فیلتر شده اینها دیگه دست خودشون نیست.
    مزیدی جان من با نظر ساما موافقم باید یقه کسان دیگر را گرفت. نه شیرازی یا امثال شیرازی را.
    من داشتم وبلاگت را میخوندم حتی دیدم فیلتر شدن وبلاگت را انداختی گردن شیرازی و بلاگفا والله به خدا فکر نمیکنم این ربطی داشته باشه به شیرازی یا بلاگفا . این همه وبلاگ درباره خوبیهای وردپرس یا بلاگر و حتی دعوت کاربرها برای انتقال مطالبشون می نویسن اگر قرار بود اینطوری باشه که خیلی ها جلوتر از شما فیلتر می شدند.

    • mhmazidi said, on آوریل 7, 2010 at 1:46 ق.ظ.

      مصطفي جان: من معتقد نيستم اقاي شيرازي يك هيولا باشه. بلكه خيلي ساده داره اشتباه رفتار مي‌كنه.همين! در مورد وردپرس: اگر سرويس مثل بلاگفا در سرزمينامريكا يك سرويس پرطرفدار و شاخص باشه مطمئن باش نه فقط مديران وردپرس كه تمام وبلاگهاي اي تي و غير اي تي در مورد بلاك شدنش در امريكا خواهند نوشت. نمي‌دونم مي‌تونم دقيقا نظرمو برسونم يا نه؟
      در مورد يقه گرفتن: من بازهم خدمت شما عرض مي‌كنم: اصلا بحث يقه گرفتن نيست! من كاملا درك مي‌كنم كه فشارهاي سياسي و غيرسياسي چقدر هست. كره مريخ كه زندگي نمي‌كنيم كه 🙂 من كاملا درك مي‌كنم كه ايشون مجبوره وبلاگهاي سياسي رو ديليت كنه حتي. اما بحث اينه : قبلش به نويسنده وبلاگ هشدار بده فلاني وبلاگت رو تا يك هفته بعد ديليت مي‌كنم در اين مدت فرصت داري اونو منتقلش كني..بنظرتون اين خيلي سخته؟؟ واقعه سخته؟؟
      من كه از ايشون نخواستم مثل يك قهرمان ملي بره جلو توپ و تانك. فقط مي‌تونه خيلي ساده يك خط يا دوخط بنويسه مثلا از بلاك شدن وردپرس يا بلاگر يا هر كوفت و زهرمار ديگري راضي نيستم..اين خيلي سخته؟
      فيلتر شدن وبلاگ من مسئولش اقاي شيرازي نيست. من خيلي ساده نوشتم: وبلاگ من فيلتر ميشه ديگه كسي نيست وبلاگ نويسارو تشويق كنه بيان وردپرس پس در همون بلاگفا مي‌مونن. پس تبريك گفتم به ايشون.
      نمي‌دونم تونستم منظورمو با اين كلمات برسونم يا نه؟

  11. مصطفی said, on آوریل 7, 2010 at 6:03 ب.ظ.

    مزیدی جان، بحث داره خوب پیش میره . خب لینکها رو دیدم و به نظرم این فقط فرض و تصور شماست که این مطلب شیرازی به وردپرس ربط داره در واقع شما به خواننده تلفین میکنید که وردپرس را به اسرائیل نسبت داده است در حالیکه این مطلب شیرازی نوعی امتیاز دهی برای دات نت در رقابت با پی اچ پی دانست. فکر میکنم اینجا را اشتباه کردید.
    شیرازی قبلا توضیح داده است که چرا نمی تواند هشدار بدهد(در یکی از اخبار اخیر سایت نوشته). من با مدیر یک سرویس وبلاگ دیگر دوست هستم آنها هم نمی توانند به صاحب وبلاگ هشدار دهند و دقت کنی میبنی هیچ کدام از سرویسهای وبلاگ ایرانی به کاربری که قرار است وبلاگش مسدود شود هشدار نمیدهد . پس فقط بحث رفتار شیرازی نیست.

    همچنین من وبلاگ مدیران دیگر سرویسهای وبلاگ را خوندم .هیچ کدام درباره فیلتر شدن بلاگر یا وردپرس اظهار نظر نکردند حالا چرا فقط شیرازی این وسط مقصر هست؟
    گفتی اگر بلاگفا مسدود بشه دیگر سایتها خارجی واکنش نشون میدهند من سوالم را دوباره مطرح میکنم آیا مدیر وردپرس هم واکنش نشون میدهد؟ آیا وقتی سایت کلوب برای یک ماه فیلتر شد مدیر فیس بوک یا وردپرس یا غیره واکنش نشون دادند؟ آیا وقتی بوترابی بازداشت شدحتی اون زمانی که رسما مدیر سایتش بود مدیر وردپرس واکنش نشون داد؟ پس برعکس شما من مطمئن نیستم که مدیرا وردپرس واکنش نشان دهند؟ این شاید یک ایده آل باشد ولی حداقل تا الان اینگونه نبوده من وبلاگ شخصی مدیر وردپرس را میخواندم حتی اشاره ای به اینهمه فیلترشدن سایتها در ایران ندارد حالا چرا شما مطمئن هستید که با فیلتر شدن بلاگفا مدیران وردپرس واکنش نشان می دهند این اطمینان را چگونه کسب کردید؟
    من رفتم وبلاگهای مدیران فعلی پرشین بلاگ رو خوندم نه در صفحه اصلی سایتشون نه در وبلاگهاشون واکنش خاصی درباره بازداشت اخیر بوترابی نشون نداند حالا چرا شما انتظار دارید شیرازی که مدیر سایت دیگری هست واکنش نشان بدهد؟مزیدی جان اینجاست که میگویم شما طرفتان را اشتباه گرفته اید. مزیدی جان شما خودت تازه فهمیدی صفحه ثبت نام بلاگر یا وردپرس فیلتر شده و بعد انتظار داری که شیرازی هم حتمال مطلبی در مورد این قضیه بنویسه چرا این انتظار را از دیگر مدیران سرویسها نداری؟ چرا وقتی کل کلوب فیلتر برای روزها فیلتر بود مطلبی ننوشتی و این انتظار را از مدیران فیس بوک یا وردپرس نداشتی؟

  12. amir said, on آوریل 9, 2010 at 12:16 ب.ظ.

    من هم به بعضی رفتار های علیرضا شیرازی انتقاد دارم اما به نظرم بهترین یادداشت انتقادی درباره صفحه جدید فیل ترینگ رو خود علیرضا نوشته. حتی سایت کلمه هم از یادداشت اون استفاده کرده
    http://shirazi.blogfa.com/post-281.aspx


پاسخی بگذارید

