وب2010

ماهیت وب جدید-1

Posted in وب 2 by mhmazidi on اوت 19, 2008

بنظرم اكنون فضاي وبلاگستان تاحدودی آمادگی دارد تا بحث‌هاي ريشه‌اي را پيش بكشيم. مدتها قبل وبلاگي فارسي را خدمت شما معرفي كردم و تاكيد فراوان كردم كه حتما نوشته‌هاي ان را دنبال كنيد. اين وبلاگ بر روی وردپرس.كام بود و الان به ادرس جديدش منتقل شده است. كماكان تاكيد دوصد چندان مي‌كنم كه تك‌تك نوشته‌هاي وبلاگ اپاتان را كلمه به كلمه و با دقت فراوان دنبال كنيد.

براي اين سلسله از بحث‌ها كه باعنوان «ماهيت وب جديد» در پيش خواهيم داشت، مطالعه اين وبلاگ الزامي است. پاسخ بسياري از سوالات شما در اين وبلاگ ارائه شده است. اما در بين اين نوشته‌هاي باارزش، متني است كه مي‌خواهم از ان به عنوان base اين گفتگو نام ببرم. اين متن علاوه براين مي‌تواند توضيح‌دهنده بسياري از كنش-واكنشهاي اخير در وبلاگستان فارسي نيز باشد. متن كامل ان را در اينجا مطالعه بفرماييد. اين متن با عنوان «درسي در بازاريابي نرم‌افزار: مناسب زمان رفتار كنيد» اساسا براي چيز ديگري نوشته شده است.  سعي مي‌كند پيشنهاداتي در مورد مديريت، به شركتهاي نرم‌افزاري بدهد. اما قسمتي از ان است كه براي بحث ما كليدي است:

مردم در بخش شما از بازار به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

  • پذیرندگان آغازین ریسک پذیرانی هستند که آزمودن چیزهای نو را به‌راستی دوست دارند.
  • واقع‌بینان کسانی هستند که ممکن است بخواهند فناوری نو را بکارگیرند اگر تنها راهی باشد که مشکلشان با آن حل می‌شود.
  • محافظه‌کاران از فناوری نو خوششان نمی‌آید و تلاش می‌کنند از آن دوری کنند.
  • واماندگان به خودشان می‌بالند که واپسین کسانی هستند که هر چیز نو را می‌آزمایند.

کتاب‌های بازاریابی معمولا این گروه‌ها را به شکل یک منحنی زنگوله ای نشان می‌دهند، چیزی شبیه این:

bell_1.gif

منحنی زنگوله‌ای دو نکته مهم را نشان می‌دهد:

  • دو گروه میانی بیشتر مشتریان باقوه شما را شامل می‌شوند.
  • شما تنها به نوبت و از چپ به راست می‌توانید به این مشتریان دست پیدا کنید.

هرکدام از این چهار گروه رفتار ویژه خود را دارند.

من معتقدم كه رفتار كاربران سرويسهاي اينترنتي را به همين صورت مي‌توان دسته‌بندي كرد:

پذيرندگان آغازين، واقع‌بينان،محافظه‌كاران و واماندگان هركدام از زاويه ديد خاص خود به ماجرا نگاه مي‌كنند. طبعا كساني كه در هركدام از اين گروهها قرار دارند نسبت به افراد همگروه خود درك بسيار دقيقتري دارند.مثلا محافظه‌كاران به خوبي حس همديگر را درك مي‌كنند و استدلال يكديگر را خوب مي‌فهمند.

نكته دوم: اين كه گروههاي نزديك به هم درك نزديكتري از يكديگر دارند.براي مثال محافظه‌كاران حس واقع‌بينان را تا حدودي درك مي‌كنند.همانگونه كه استدلال‌هاي واماندگان نيز برايشان تا حدودي مفهوم است.

نكته سوم: هر چقدر دو گروه از يكديگر فاصله داشته باشند شكاف بزرگتري براي درك متقابل آنها ايجاد مي‌شود.به ديگر سخن اين گروهها براي درك همديگر نياز به تلاش فراوان و صبوري بسيار دارند. مثلا  براي پذيرندگان آغازين درك محافظه‌كاران مشكل است و درك واماندگان بسيار بسيار مشكل.

از همينجاست كه مي‌توان بعضي از جدلهاي اخير وبلاگستان را تحليل كرد.

اما هدف از انتشار اين پست تحليل اوضاع كنوني وبلاگستان نبوده است. بلكه بيان يك امر كلي است: اين كه اين تفاوت ديدگاه هميشه بوده و هميشه خواهد بود. براي اين كه بتوانيم در آينده در نوشته‌هاي اين وبلاگ- و شايد بسياري از وبلاگهاي ديگر- به يك گفتگوي سازنده برسيم پيش از هرچيز:

1- بايد لااقل براي خود مشخص كنيم كه به كدام يك از اين 4 گروه نزديكتر هستيم

2- سه نكته كليدي ياد شده در بالا را هر روز و هرلحظه در ذهن خود تكرار كنيم.

در پست بعدي تصويري ارائه خواهد شد كه تمامي بحث‌هاي آينده بر مبناي ان خواهد بود. ان تصوير را در كامپيوتر خود ذخيره كنيد و تك‌تك اجزاء ان را با دقت مطالعه كنيد.

ادامه دارد…

اپديت2:  همانطور كه ماكرومدياكس عزيز اشاره كرده «وب سرويس يك چيزي مانند يك نرم افزار تحت وب است كه به سايت ها خدمات مي دهد . نه به كاربران» . در متن بالا عبارت «وب سرويس» به اشتباه قرار گرفته بود، چون بحث اين پست پيرامون ارتباط بين كاربران و سرويسهاي وب هست و اساسا كاربران تماسي با سرورها به صورت مستقيم ندارند.به همين دليل تعريف وب سرويس از اين پست حذف گرديده است.

پوزش مرا بخاطر اشتباهي كه رخ داده است بپذيريد. كماكان بسيار ممنون دوستان خوبم در فرندفيد هستم.

اپديت: بسيار خوشحالم كه دوستان تك‌تك كلمات وبلاگ حقير را با دقت مطالعه مي‌كنند.خوشحال خواهم شد همانند گذشته نقاط مبهم اين وبلاگ را مو به مو تذكر دهند. كماكان كامنتهايي كه offensive نباشند با دقت دنبال خواهند شد.  

Advertisements

11 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. افرا said, on اوت 19, 2008 at 12:31 ب.ظ.

    سلام .

    به نظرم تقسیم بندی دقیقی نیست ولی منتظر ادامه بحث تا آشکارتر شدن چگونگی و میزان ارتباط بیس استدلالی با صورت قضیه می مونم .

    مرسی .

  2. سروش said, on اوت 19, 2008 at 1:19 ب.ظ.

    به نظر من در این منحنی پذیرندگان آغازین رو باید بسیار بیشتر از واماندگان نشان داد

  3. rezar said, on اوت 19, 2008 at 2:46 ب.ظ.

    آقای دکتر مزیدی من هر روز سر کار روزی ۸ تا ۱۰ ساعت از جان مایه میگذاریم وب سرویس می سازیم و تست می کنیم. مرد حسابی وب سرویس چه ربطی به این بحث های خاله زنکی شماها داره ؟؟؟ وب سرویس یعنی بشینی یک WSDL رو شخم بزنی یا با توابع ناقص و نصفه نیمه یک REST بسازی . خواهش می کنم از اصطلاحات تکنیکی استفاده نفرمایید وبلاگ شما یکی از پر مخاطب ترین وبلاگهای فارسی است اینگونه نوشتن توهین به ما است که با مفاهیم عمیق تری آشنا هستیم.
    این نوشته شما مثل این بود که من بیایم در وبلاگم بنویسم Growth Hormone خیلی خوب است در روز I.U.6 بزنید تا هم جوان بمانید هم لاغر این رو شما بخوانی توهین به حساب نمی آوری ؟

  4. sinac said, on اوت 19, 2008 at 2:51 ب.ظ.

    مزیدی جان، اتفاقا تحلیل این 4 گروه و مشخص کردن مرزهای افراد نه تنها باعث نزدیگی وبنویس‎ها بلکه در تمام گروه‎ها و اقشار جامعه باعث یکنواخت کردن سیستم و از تنش‎های موجود می‎کاهد. بطور مثال همین وردپرس و بلاگفا و باقی ماجرا

  5. امین said, on اوت 19, 2008 at 7:39 ب.ظ.

    نمودار زنگوله ای؟
    توی مهندسی/آمار بهش می گن نمودار نرمال. شاید این اصطلاح پزشکیش بوده که شما مطرح کردی!

  6. زهرا said, on اوت 20, 2008 at 3:32 ب.ظ.

    این پست شما یک مشکل اساسی در تعریف و برداشت مطلقا نادرست شما از وب سرویس دارد! که امیدوارم بعدا حتما اصلاحش کنید!
    برای توضیحات تکمیلی لطفا اینجا را بخوانید:

    http://friendfeed.com/e/b73a9959-7d5d-4773-b951-a0a0f83dc0cd/Application-Programming-Interface/

  7. آنگاه... said, on اوت 20, 2008 at 4:11 ب.ظ.

    اتفاقاً نمودار زنگوله اي بسيار هم در آمار استفاده مي شود ( البته نمودار نرمال هم به آن مي گويند )

  8. rezar said, on اوت 20, 2008 at 6:38 ب.ظ.

    متشکرم از اینکه قسمت وب سرویس رو اصلاح کردید.

  9. rezar said, on اوت 20, 2008 at 6:42 ب.ظ.

    ولی بــــــاز هم غلط است

  10. طاها بذری said, on اوت 20, 2008 at 11:45 ب.ظ.

    دکتر جان تعریفی که پس از اصلاح از وب سرویس گذاشته شد باز هم اشتباه است. وب سرویس الزاما نباید تنها با سایتی دیگر در ارتباط باشد. اتفاقا در بسیاری از موارد استفاده کنندگان وب سرویس کاربران هستند. به طور مثال یک سایت در زمینه ی اخبار اقتصادی خروجی SOAP ای را بر روی وب سرویس قرار می دهد و این خروجی مبتنی بر درخواست سرویس گیرنده – که یک نرم افزار agent بر روی کامپیوتر کاربران عضو هست – تحلیل و استفاده می گردد.

    ضمنا قرار دادن مقوله ی سنگین وب سرویس در این بحث کاملا بی فایده است و اصولا ارتباطی با مساله ندارد.

    در مورد بخش آغازین، این روشی که پیش گرفته اید خوب است و کمک زیادی می کند. اما چیزی که امیدوارم فراموش نشود مبحثی بود که در کامنت قبلی ام به آن اشاره کردم ( البته اگر خوانده باشید )

    به هر حال من منتظر ادامه ی این روند هستم.
    موفق باشید.

  11. اپاتان said, on اوت 21, 2008 at 4:56 ق.ظ.

    نام این نمودار زنگوله‌ای است نه نرمال
    بله درست است در آمار نموداری داریم به نام نرمال که همین شکلی است ولی این دو هیچ ربطی به هم ندارند.
    این نمودار در بازاریابی محصولات تکنولوژیک استفاده می شود و اصطلاحی در بازرایابی است. در انگلیسی به آن Bell Curve گفته می شود و نمودار «چرخه عمر پذیرش فناوری» است.
    نگاه کنید به:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Technology_adoption_lifecycle
    به یاد داشته باشیم که «هر گردی گردو نیست»


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: