وب2010

اوبونتو قدرت می‌گیرد

Posted in اوپن سورس by mhmazidi on ژوئیه 27, 2008

اگر تاكنون اسم لينوكس را شنيده باشيد احتمالا مي‌دانيد كه يكي از انواع لينوكس كه اين روزها طرفداران زيادي پيدا كرده است اوبونتو است.

حدود يكسال قبل شركت DELL (فروشنده pc و سرور و لپ‌تاپ و…) اعلام كرد كه قصد دارد از اوبنوتو در محصولات خود استفاده كند. امروز از طريق لينك دوستان در فرندفيد به اين مطلب رسيدم.اين مطلب در حقيقت ترجمه‌اي است از اين نوشته. در اين نوشته كه به تاريخ 18 جولاي است(حدود 9 روز قبل) اعلام شده كه كمپاني DELL بالاخره بصورت عملي از اوبونتو در محصولات PC خود استفاده كرد.

نظر شخصي من اين است كه اين اتفاقي بسيار بسيار مهم و بزرگ براي لينوكس و بخصوص اوبنوتو مي‌باشد.مدتي بود كه به اين موضوع فكر مي‌كردم كه چرا سيستم عامل خوبي مثل مك درصد كمي از بازار سيستم‌هاي عامل را در اختيار دارد و باز چرا لينوكس در دسكتاپ از آن هم كمتر سهم دارد. علاوه بر تمامي علل گفته شده تاكنون، بنظرم يكي از مهمترين علل – كه كمتر به ان توجه شده است- را بايد در همين قسمت جستجو كرد: حمايت سخت‌افزاري وسيع از ويندوز و حمايت كم از مك و عدم حمايت از لينوكس.

در اينجا منظورم از حمايت را بهتر است توضيح دهم: سيستم عامل مك فقط و فقط بر روي سخت‌افزارهايي كه يك شركت(شركت اپل) توليد مي‌كند قابل دسترس است( در حالت default). اما براي ويندوز، تمامي توليدكنندگان كامپيوتر در سراسر دنيا(بجز اپل) از ويندوز بصورت default استفاده مي‌كنند. براي لينوكس كدام توليدكننده در سرتاسر جهان مي‌شناسيد كه كامپيوترهاي دسكتاپ يا لپ‌تاپ خود را بصورت default با يك نسخه از لينوكس ارائه كند؟؟؟!!!

بنظر من اين بزرگترين gap موجود بر سر راه گسترش لينوكس در دنياي دسكتاپ بوده است. حمايت توليدكنندگان بزرگ جهاني كامپيوتر نقش بسيار مهمي در گسترش و قدرت گرفتن ويندوز داشته است همانگونه كه وجود يك توليدكننده سخت‌افزاري براي مكينتاش يك بازار محدود اما ويژه براي اپل ايجاد كرده است.

اينجا بحث بر سر خوب يا بد بودن نيست. بحث برسر قدرت يا ضعف يك سيستم عامل نيست. بلكه بحث بر سر چگونگي گسترش بازار است و مدل استفاده شده براي گسترش بازار.

از اين ديدگاه حمايت اخيرا كمپاني DELL  از اوبونتو و ارائه محصولات دسكتاپي كه بر روِی انها سيستم عامل اوبونتو نصب شده بينهايت مهم است. كمپاني DELL و hp هميشه بزرگترين توليدكنندگان برتر pc در جهان بوده‌‌اند.درست است كه در كشور ما اكثر كامپيوترها توسط افراد جمع‌آوري و مونتاژ مي‌گردد اما اين اتفاق در ديگر كشورها و بخصوص در مهمترين بازار كامپيوترهاي شخصي در دنيا(يعني امريكا) به صورت ديگري است. در انجا محصولات كمپاني‌هايي چون دل و اچ پي نقشي بسيار مهم و تعيين كننده دارند.

نتيجه: اين اتفاقي مهم و فرخنده براي دوستداران لينوكس و بخصوص اوبونتو مي‌باشد.از اين پس بازهم بيشتر از گذشته در مورد اوبونتو خواهيم شنيد. اوبونتو ديگر سيستم عاملي براي حرفه‌اي ها و طرفداران متعصب لينوكس نخواهد بود.اكنون عامه كاربران استفاده‌كننده اوبونتو خواهند بود.

واكنش‌هاي شركت‌هاي بزرگ توليدكننده pc/لپ‌تاپ مثل دل – اچ پي- سوني و … را با دقت دنبال كنيد. هربار كه خبري در مورد توليد كامپيوتري توسط اين كمپاني‌ها شنيديد كه بر روی آن اوبونتو نصب شده باشد بدانيد كه قدمي ديگر در قدرت گرفتن بيش از پيش اوبونتو برداشته شده است.

آيا شما از اوبونتو استفاده مي‌كنيد و به استقبال آينده رفته‌ايد؟ يا كماكان مثل من تنبلي مي‌كنيد؟؟

19 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. DESERTER said, on ژوئیه 27, 2008 at 3:42 ب.ظ.

    هنوز خيلي جا داره… خيلي ….

  2. ساری گلین said, on ژوئیه 27, 2008 at 3:58 ب.ظ.

    آيا شما از اوبونتو استفاده مي‌كنيد و به استقبال آينده رفته‌ايد؟ يا كماكان مثل من تنبلي مي‌كنيد؟؟
    من هم تنبلم اما دلایلی هم دارد
    مزیدی عزیز به نظر من چند مشکل در استفاده از اوبونتو وجود دارد:
    1-با مودم اینترنال نمیشه به اینترنت وصل شد(کلا برای همه لینوکسها) یعنی درایور اون نیست و این هم بر میگرده به عدم حمایت های سخت افزاری
    همه هم که پول ندارن بدن مودم اکسترنال
    2-پکیجهاشو باید از اینترنت دانلود کرد!!!!!
    مشکل پهنا باند شبکه در ایران رو هم نمیشه دست کم گرفت.اخه من با این سرعت های گازوئلی از کجا دانلود کنم؟دی وی دی و سی دی پکیج شو هم که نتونستم پیدا کنم
    اما حال کردم با سرویسی که سی دی شونو میفرستن دم خونت.

  3. رضا.ب said, on ژوئیه 27, 2008 at 5:06 ب.ظ.

    ابونتو تو ایران به دلیل اینکه به صورت رایگان فرستاده میشه خیلی محبوبه و من بسیاری را میشناسم که دیگر ویندوز را کنار گذاشته و اوبونتو به همراه اینترنت را چسبیده اند. ولی کلا فدورا و اوپن سوزه جزو محبوبترین توزیعهای لینوکسند

  4. zos said, on ژوئیه 27, 2008 at 5:35 ب.ظ.

    بردار ساری گلین (خیلی تصنیف زیبایی هستش)
    باید بگم که من هفت هشت ماه استفاده کردم واکثرا هم از اینترنت خانگی وصل بودم و اپدیت کردم آنچنان هم عظیم نیستش و از طرفی امنیت و یکپارچگی و امکانات بسیار مناسب باعث میشه شما با خیال راحت ازش استفاده کنید
    و نکته دیگه این که با خیلی از مودمها راحت کنار میاد کم پیش میاد که مودمی رو نشناسه
    از نرم افزار اسکن مودم استفاده کردین؟
    با خرید دی وی دی از دانلود خیلی از پکیج ها راحت هستین و یک دوست عزیز هم سی دی همارا تهیه کرده شما با خرید اون نود درصد دانلودهای عمومیتون رو انجام دادید مبلغش هم 500 تومان هستش
    نکته ای که هستش یقیقا برای یوزر فرندلی شدن اوبونتو خیلی باید راه رفت ولی …همین الانش هم اوبونتو خیلی به سمت ما حرکت کرده لازم نیست ما هم به سمتش بریم؟

  5. كيمياگر said, on ژوئیه 27, 2008 at 5:47 ب.ظ.

    آره دكتر منم استفاده مي كردم همه سخت افزار هام رو مي شناخت از كارت گرافيك بگير تا پرينتر (اين يكي رو از اينترنت گرفتم) خيلي خوب بود ولي داداشم اونو موقتا حذف كرد:(

  6. نصرت said, on ژوئیه 27, 2008 at 6:09 ب.ظ.

    من فکر می کنم تنها مشکلی که فعلا با اوبونتو داریم اینه که با استفاده از اوبونتو برابر با اینه که خیلی از عادات استفاده از کامپیوتر رو باید کنار بذاریم.
    مثل این که استفاده از بسته ی آفیس برای ما یه نوع عادت شده و حتی اگه بخوایم یه متن ساده هم بنویسیم به جای اینکه نت پد باز کنیم، وُرد باز می کنیم.
    فکر نمی کنم مشکل خاص دیگه ای باشه.

  7. نصرت said, on ژوئیه 27, 2008 at 6:11 ب.ظ.

    البته بی انصاف هم نباید باشیم. بالاخره سیستم عامل چیز کمی نیست و تغییر دادنش ممکنه خیلی وقت از ما بگیره و بخشی از استفاده های ما رو تا چند وقت دچار مشکل کنه اما فکر می کنم این دلیل نباید بهانه بشه برای صرف نظر کردن.
    می تونیم چند وقت موازی استفاده کنیم.

  8. پیام said, on ژوئیه 27, 2008 at 6:33 ب.ظ.

    اولین روزی که با اوبونتو آشنا شدم فهمیدم که این لینوکس خیلی پیشرفت خواهد کرد. ولی چه فایده من هم تنبلی می کنم.

  9. سولوژن said, on ژوئیه 27, 2008 at 7:38 ب.ظ.

    دکتر جان! نمی‌دانم آیا تا به حال این سوال را پاسخ داده‌اید یا خیر: چه نیازی به تغییر سیستم‌عامل دارید؟
    احساس امنیت‌تان با ویندوز کم است یا این‌که از استفاده از نرم‌افزارهای غیرمجاز احساس بدی می‌کنید؟
    حال فرض کنید که به یک لینوکس مهاجرت کردید. این مهاجرت‌تان دایم خواهد بود یا سیستم‌تان را دو بوته(!) می‌کنید و گاهی از ویندوز استفاده می‌کنید و گاهی از لینوکس؟

  10. روزبه شفیعی said, on ژوئیه 27, 2008 at 7:58 ب.ظ.

    آيا شما از اوبونتو استفاده مي‌كنيد و به استقبال آينده رفته‌ايد؟ يا كماكان مثل من تنبلي مي‌كنيد؟؟

    دکتر تا کی تنبلی ؟ هرچی دیرتر به سمت اوبونتو و لینوکس و کلا جامعه متن باز مهاجرت کنید دل کندن از ویندوز سخت تر خواهد بود !!

    من حدود 6 ماهی می شه که از اوبونتو استفاده می کنم ! از روز اولی هم که تصمیم گرفتم با دید یک کاربر حرفه ای بهش نگاه کنم ویندوز رو برای همیشه از روی سیستم پاک کردم . خوشبختانه جایگزین نرم افزارهای کاربردیم را هم برای اوبونتو پیدا کردم و هیچ مشکلی در کارم به وجود نیاورد . تنها مشکلم فوتوشاپ بود که با شبیه ساز Wine تونستم روی اوبونتو نصبش کنم .

    نترسید جامعه کاربری فارسی زبان اوبونتو همیشه پشت سر شما خواهند بود . فقط همت کنید …

  11. شبستان said, on ژوئیه 27, 2008 at 8:20 ب.ظ.

    من فقط روی سیستم لینوکس دارم. اون هم پارسیکس. بنظم بهتر از اوبنتوست.

  12. piamak said, on ژوئیه 27, 2008 at 8:30 ب.ظ.

    دکتر تنبلی رو بذار کنار و بیا از فدورا استفاده کن!

  13. mhmazidi said, on ژوئیه 27, 2008 at 9:05 ب.ظ.

    @سولوژن: بحث مهاجرت به تنهايي نيست. بهترين شرايط براي شخص من وقتي است كه بتوانم از همه سيستم عاملها استفاده كنم: ويندوز -لينوكس و مك. چون لذت مي‌برم از كار كردن با نرم‌افزارهاي متنوع.
    اما براي هر شخصي علت ممكن است متفاوت باشد.دلايلي كه شما گفته‌ايد به همراه هزاران دليل ديگر مي‌تواند مطرح شود كه هركدام براي شخص خاصي، از اهميت بيشتري برخوردار باشد. اما تصور مي‌كنم براي شخص شما جذابترين قسمت ماجرا اين باشد: با لينوكس و بخصوص اوبونتو به ليست بزرگي از افرادي وصل مي‌شويد كه مثل شما مي‌توانند در استفاده و بهبود استفاده از سيستم عامل موثر و مفيد واقع گردند.

  14. amin said, on ژوئیه 27, 2008 at 9:08 ب.ظ.

    به سولوژن:
    نظرت در مورد سه بوته شدن چیه؟ ویندوز-لینوکس-مک ؟! به نظر من هیجان انگیزه البته اگه وقت و فرصت کافی باشه که معمولا هست! 🙂

  15. ایمان said, on ژوئیه 28, 2008 at 7:00 ق.ظ.

    اوبونتو کار کردن با لینوکس رو ساده تر کرده اما این جو زدگی وبلاگستان کاملاً منو متعجب کرده!! یکدفعه همه گیر دادن به اوبونتو!!! چرا از پارسیکس استفاده نمی کنید!!؟ چرا از OpenSUSE غافل شدید…

  16. Kia Taheri said, on ژوئیه 28, 2008 at 5:01 ب.ظ.

    @ایمان (با اجازه از آقای مزیدی): شما میگویید چرا از پارسیکس استفاده نمیکنید؟ چرا از Suse غافل شده اید؟ جواب آنها یک جمله است: «هیچ کدام مثل اوبونتو نیستند.»
    برای مثال شما در نظر بگیرید آیا Suse همانند اوبونتو تا این حد به ایرانیان اهمیت میدهد؟
    به جز اوبونتو (و خانواده ی آن) هیچ نسخه دیگری تا آنجا که من میدانم ShipIt رایگان نمیکند! تازه اگر هم ShipIt داشته باشند برای ایران غیر قابل دسترسی هست. اما اوبونتو به این معناست : Linux for human beings

  17. sinac said, on ژوئیه 29, 2008 at 5:36 ق.ظ.

    دکترجان بنده یکبار آمدم و اوبونتو را دانلود کردم و آنرا نصب کردم و صد مرتبه پشیمان هستم، اول اینکه سیستم را ریخت بهم و دوم اینکه کسی که از بچگی با ویندوز بزرگ شده به همین راحتی نمیتونه بزارتش کنار و بره سراغ یه سیستم عامل دیگه. ممنون

  18. هرزه‌نگار said, on ژوئیه 29, 2008 at 8:22 ب.ظ.

    فک نکنم DELL اولین باشه (البته همچین ادعایی هم در متن نشده بود) الان لپ‌تاپ‌های سوزوکی داره با سه‌تا سیستم‌عامل عرضه می‌شه، اکس‌پی + ویستا + اوبونتو
    تبلیغش توی پایتخت دیدم….

    پ.ن: بهترین خصوصیت اوبونتو اینه که از قسمت Shipin اش می‌شه سفارش داد که رایگان صاف بفرسته دم خونه آدم! برای پز دادن جلوی در و همسایه امر مبارکی‌ست و گرنه لینوکس حالا حالاها مونده تا جای ویندوزو توی دسک‌تاپ بگیره.

  19. مهرداد said, on اوت 4, 2008 at 7:21 ب.ظ.

    مقاله مورد اشاره شما مربوط به (ubuntu 8.04 hardy heron) هست. Dell همان ۱ سال پیش شروع به عرضه این سیستمها کرده (با ubuntu 7.04) که البته قیمتش از Windows ارزانتر نیست و دلیلش اینجوری اعلام میشه که رو سیستمهای Windows هزار تا برنامه آشغالی Trial نصب میکنن که بابتش از شرکت تولید کننده نرم افزار پول می‌گیرن! البته من فکر کنم حالا حالاها این Linux جا داره!
    در مورد اولین بودن dell که تو یکی از نظرات اشاره شده بهش باید بگم که درسته اولین نیست ولی به عنوان بزرگترین تولید کننده PC در امریکا و دومی تو دنیا، اولین تولید کننده بزرگه که این کارو میکنه.
    بد نیست Linux Hater’s Blog رو بخونید از سر تا تهش. http://linuxhaters.blogspot.com


پاسخی بگذارید

