وب2010

وردپرس 3 ميليونی و فوتوبلاگ‌ها

Posted in وردپرس, wordpress by mhmazidi on مه 6, 2008

1- يك هفته قبل wordpress.com از مرز 3 ميليون وبلاگ عبور كرد. اكنون حدود 3 ميليون و 100 هزار وبلاگ بر روی سرويس wordpress.com ميزباني مي‌شوند. اگر بخاطر داشته باشيد كمتر از دو سه ماه قبل بود كه در همين وبلاگ خبر از رد شدن از مرز 2 ميليون وبلاگ را داده بودم. اين نشان مي‌دهد سرويس رايگان wordpress.com با سرعت فراواني در حال رشد است.

2- وبلاگستان فارسي: سهم وبلاگهاي فارسي كه بر روی وردپرس دات كام ميزباني مي‌شوند چه تعداد است؟ آيا زبان فارسي شايستگي لازم براي گسترش بيشتر در اين سرويس را ندارد؟ چه روشهايي مي‌توان در پيش گرفت تا بتوان با انها وبلاگ‌نويسان – قديمي ؛ تازه نفس – را بيشتر و بهتر با امكانات و جذابيت‌هاي اين سرويس آشنا كرد؟ روشهاي تشويق وبلاگ‌نويسان فارسي زبان براي تست اين سرويس چيست؟ آيا ما – كابران كنوني اين سرويس– به اندازه كافي در اين زمينه تلاش كرده‌ايم؟

3- فوتوبلاگها ( مونوتون ):  4 روز قبل وردپرس دات كام از امكان جديدي خبر داد. اگر بياد داشته باشيد زماني كه وردپرس فضاي مورد استفاده هر وبلاگ را به 3 گيگابايت افزايش داد، نوشتم كه حدسهايي در مورد اينده اين سرويس دارم. بنظرم يكي از آن موارد اكنون خود را نشان داده است. تيم وردپرس دات كام سعي دارد با استفاده از تم‌هايي همچون مونوتون از يك سرويس وبلاگ‌نويسي متني عبور كند و ميزباني فوتوبلاگهاي انفرادي را نيز به مجموعه خود اضافه نمايد. بعيد نمي‌بينم روزهايي را كه بازهم با افزايش فضاي وبلاگي و ارائه چند تم و پلاگين، درصدد جذب ويديوبلاگرها (وي-لاگرها) برآيد.

البته اين كاملا واضح است كه امكان جديد وردپرس دات كام در جهت رقابت با فليكر نيست – كه اساسا چنين چيزي كاملا منتفي است. ذات فليكر social بودن ان است، در صورتي كه در فوتوبلاگهاي وردپرس دات كام، منحصر به فرد بودن و مجزا بودن اثار مورد نظر است. شايد به همين دليل باشد كه در اينجا هر صفحه تنها يك تصوير به خود اختصاص خواهد داد و تصاوير بزرگ و هنري بخوبي قابل استفاده‌اند.

به همين منوال مي‌توان پيشاپيش مطمئن بود كه سرويس ويديوبلاگينگ احتمالي نيز رقيبي براي سايتهايي چون يوتيوب نخواهد بود. بلكه اساسا كاربردهايي متفاوت دارند.

4- در جهت آشنا شدن بيشتر كاربران فارسي زبان با اين امكان جديد(استفاده از تم مونوتون و ايجاد يك فوتوبلاگ بر روی wordpress.com) تصميم جديدي گرفتم. مي‌خواهم در سايدبار اين وبلاگ در قسمت لينكدوني، يك ستون جديد باز كنم با عنوان فوتوبلاگها. در اين دسته فوتوبلاگهايي كه فارسي هستند(يعني توسط يك ايراني ايجاد شده‌اند) – بر روی wordpress.comميزباني مي‌شوند و از تم مونوتون استفاده مي‌كنند، ليست خواهند شد. خواهش مي‌كنم اگر شما فوتوبلاگي با اين شرايط داريد يا كشف كرده‌ايد جهت قرار گرفتن در ليست معرفي بفرماييد.

5- يك نكته هم در مورد استراتژی احتمالی وردپرس: حدس من اين است كه موفقيت خيره‌كننده تم(پوسته) sandbox توانسته تبديل به يك الگوي بسيار خوب شود.تيم وردپرس از اين ظرفيت به خوبي استفاده كرده است. تا نجا كه تم‌هاي بسيار زيادي بر مبناي سندباكس منتشر شده است.

تم ديگر پرولوگ بود كه تقريبا مشابه توييتر ( اما بيشتر به صورت توييت گروهي ) استفاده مي‌شود. اكنون نيز تم مونوتون بعنوان اولين تم اختصاصي براي فوتوبلاگ بر روی وردپرس دات كام ارائه مي‌شود. بنظرم اين تم‌های اختصاصي در آينده معروفيت بيشتري خواهند يافت و احتمالا بر تعداد انها نيز افزوده مي‌شود.

 

بي‌ربط: چند روزی دور از وب بودم و  بازهم بايد دور از وب باشم. اما اتفاق خاصي در توييتر افتاد. در طول يكسال گذشته من سرويسهاي بسيار زيادي را كه مرتبط با توييتر بودند تست كرده‌ام.در نتيجه اختلالاتي در تنظيمات اكانت توييتر ايجاد شده است.يكي از اين اختلالات نمايش پيغام‌هاي خصوصي( direct message) در اكانت اصلي و نمايش عمومي انها براي همگان است. متاسفانه من روش حل اين مشكل را نمي‌دانم. بسيار ممنون خواهم شد اگر يكي از دوستان لطف كنند و در اين زمينه راهنمايي نمايند.

چيزی كه من را مجبور كرد با وجود مشكلات فراوان، اين پست را بنويسم اتفاقي بود كه در توييتر رخ داد. يكي از دوستان سعي كرد از اين اتفاق به صورت طنز استفاده كند.به يكباره چندين نفر اين حركت را تكرار كردند. از ديد شخص من اين موضوع هيچ اشكالي ندارد. اما متاسفانه تنها من صاحب اين اكانت نيستم بلكه 560 نفر افرادي كه نوشته‌هاي من در توييتر را دنبال مي‌كنند، نيز جزء صاحبان واقعي اين نوشته‌ها به حساب مي‌ايند. درج يك توييت در اينجا،  موجب ناراحتي بعضي از فالوكنندگان شد.تصور مي‌كنم لازم به نام بردن از عزيزي نباشد كه چنين متني را در اكانت من درج كرده است- كه البته همگان با ايشان اشنايي داريم. بلكه بسيار لازم و ضروری است كه شخصا عذرخواهي كنم از تك‌تك 560كاربر عزيزي كه با چنين متن نامتعارفي مواجه شده‌اند. متاسفانه اين روزها سرور‌هاي توييتر دچار مشكل شده است و حذف اين توييت نيز ممكن نمي‌باشد. قول مي‌دهم در اولين فرصتي كه به وب بازگشتم و ممكن بود اين متن را حذف كنم. تا ان روز شرمندگي من را به بزرگواری خود ببخشاييد.

اميدوارم اين اتفاق به همه
ما اموخته باشد كه يك جمله بنظر كوچك و بي‌اهميت گاه مي‌تواند در اينترنت و بخصوص توييتر انعكاس غيرقابل پيش‌بيني و گاه ناخوش‌آيندي داشته باشد. اين كه نويسنده ان جمله يك‌خطی، چه نظری نسبت به اين اتفاق دارد، صرفا امري شخصي است. اما بنظرم بهتر است در محيط وب اندكي بيشتر احتياط كنيم. گاه ممكن است يك عبارت يا حتي يك كلمه، روابط دوستانه ما در محيط مجازي را تحت تاثير خود قرار دهد.

تا بعد….

12 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. میلاد said, on مه 6, 2008 at 6:38 ب.ظ.

    بنده اعلام برائت میکنم , دلیل پابلیک شدن دایرکت مسیج ها هم فکر کنم بعضی سایت ها باشند که یوزر و پسورد توییتر را میگیرند و این بلاها را سر توییتر می آورند.

  2. Ali Shams said, on مه 6, 2008 at 7:11 ب.ظ.

    مزیدی جان تو دیگر کارت خیلی بالا گرفته. شنیده بودم کسی کامپیوترش رو خراب کرده باشه ولی تا حالا نشنیده بودم کسی اکانت توییترش رو خراب کرده باشه!

    از معرفی این قالب خیلی ممنون. مدت ها بود به دنبال یک سرویس فوتوبلاگینگ خوب می گشتم. احتمال داره از همین استفاده کنم.

  3. آرش زاد said, on مه 6, 2008 at 7:19 ب.ظ.

    من همون موقع هم که داشت این توییت ها ارسال میشد گفتم «اگر دکتر بفهمد…..!»

  4. raoros said, on مه 6, 2008 at 7:21 ب.ظ.

    باعث تاسفه دکتر، فضای توییتر گاهی خیلی دیگه چیپ و مسخره می شه.

  5. websaz said, on مه 6, 2008 at 7:33 ب.ظ.

    پس ماجرا از این قرار بوده ….. اوخ اوخ….

  6. Farbod/فربد said, on مه 6, 2008 at 10:09 ب.ظ.

    ببخشید ولی این تم مونوتون را از کجا میشه گیر آورد حالا؟

  7. sinac said, on مه 7, 2008 at 3:40 ق.ظ.

    مزیدی جان بنده مطلب matt رو خوندم ، جالب بود تازه بعدش دیدم شما زحمت ترجمه و تفسیر آنرا کشیده اید، و اما درمورد آن شوخی، حالا جان دکتر شوخی جالبی نبود فقط یه کمی خنده دار بود که به خراب شدن سابقه مزیدی نمیارزید. نتیجه اخلاقی: آقا با توییتر شوخی نکنید گازتون میگیره 🙂

  8. مسیح said, on مه 7, 2008 at 6:59 ق.ظ.

    سلام جناب دکتر من از دوستای مجید مهرتاشم از طریق اون با شما آشنا شدم،ببخشید که دیر اومدم گرفتار درس و کنکور شدم وقتی فهمیدم که سایت قبلیتون فیلتر شده تعجب کردم ، به هر حال امیدوارم هر جا که هستید موفق باشید
    به وبلاگ من هم سر بزنید و با راهنمایی های خودتون منو خوشحال کنید

  9. مریم said, on مه 7, 2008 at 12:09 ب.ظ.

    من هم با زهرا موافقم.و وقتی اون توییت ها رو دیدم خیلی ناراحت شدم.اگر یه چنین اتفاقی برای من می افتاد خیلی ناراحت میشدم.به امید اینکه از این اتفاق ها دیگه نیوفته

  10. aMiN said, on مه 8, 2008 at 2:55 ب.ظ.

    ای ول باحال نوشته بودی
    وردپرس یعنی عشق
    به تازگی هم رنکش از 8 شده 9 که جای تحسین داره و از بلاگر گوگل که 8 هست جلوتره
    دمشون گرم

  11. جک said, on مه 28, 2008 at 5:01 ق.ظ.

    ولی به نظر من بهترین فقط سیستم لایو ماکروسافت هست

  12. 1daneshjoo said, on مه 29, 2008 at 10:52 ق.ظ.

    سلام این آدرس فتوبلاگ منه . اگه مشکلی پیش نیاد هر روز آپدیت می کنم.
    http://1akas.wordpress.com
    اسم وبلاگ : A photo A day


پاسخی بگذارید

