وب2010

دگرباش

Posted in اجتماعی by mhmazidi on آوریل 1, 2008

معمولا توان و انرژی لازم برای شركت  در بازيهاي وبلاگی را ندارم.به همين دليل است كه تقريبا در همه آنها شركت نكرده‌ام. در همان چند مورد معدود نيز سعي كرده‌ام ان فرصت بهانه‌اي باشد براي بيان نظر شخصي خودم در ان مورد خاص.

يكي از دوستان وبلاگ‌نويسان دگرباش از بقيه دوستان درخواست كرده كه در مورد اولين وبلاگ دگرباشي كه ديده‌اند و خوانده‌اند بنويسند. شخصا در طی اين چند سال  سعي كرده‌ام تعداد زيادي وبلاگ دگرباش را بخوانم. اما حقيقت ان است كه بخاطر ندارم كي و كدام  وبلاگ، اولين بوده است. پس اجازه دهيد بجاي آن، چيز ديگری را بگويم.

اولين بار تصور مي‌كنم بصورت جدی در لابلای كتابهای «بابك احمدی» بود كه با مفاهيم دگرباشي آشنا شدم. نوشته‌هاي ايشان بيشتر از زاويه ديد ادبيات و فلسفه به مباحث نگاه مي‌اندازد.

بخاطر دارم كه در همانجا بود كه نوشته شده بود يكي از مباحث مهم و محوری در انديشه معاصر مفهوم «ديگری» يا «others» است. نمي‌دانم جذابيت نگارش سحرانگيز استاد بود يا خود مفهوم مورد نظر؛ در هرحال از همانجا سعي كردم اين مفهوم را در كلي‌ترين معنا، پيگيری و دنبال كنم.در بسياری از موارد مفهوم»ديگری» در ارتباط تنگاتنگ با مفهوم «اقليت» قرار داشت: اقليتهاي قومي، جنسي، نژادی، مذهبي و … [ تصور مي‌كنم لازم به يادآوری نيست كه اينجا اقليت بيش از آنكه مرتبط با تعداد افراد باشد، بيانگر قدرت اجتماعی/سياسي اين گروهها است]. تاريخ نشان داده كه اقليتها تقريبا در تمام موارد نامطلوب شناخته شده و سركوب مي‌شوند.

از همين ديدگاه بود كه در همه‌جا سعي كردم به مسايل مربوط به اقليتها توجه بيشتری كنم.لازم نبود موضع‌گيری سياسي-اجتماعی خاصي انجام بدهم.تنها كافی بود همانگونه كه استاد در كتابهايش آموزش داده بود ، انديشيدن را تمرين كنم و درك كنم بدون اين كه قضاوت كنم. از اين نظر لازم بود كه بصورت بي‌واسطه از گفته‌ها، نوشته‌ها، احساسات، عواطف و…. هركدام از اين گروهها باخبر شوم.

طبعا يكي از متفاوت‌ترين اين اقليتها – لااقل برای من كه هتروثكثوال بودم – افرادی هستند كه به عنوان «دگرباش» شناخته مي‌شوند.در دنياي واقعي – خوب‌ يا بد ؛ درست يا غلط – اين افراد نمي‌توانند آنگونه كه هستند خود را بيان كنند.اينجا بود كه اينترنت بعنوان يك منبع بسيار غني به كمك من امد.

انتخاب روش مواجهه با اين دسته از وبلاگها بسيار مهم بود.اگر مي‌خواستم از ابتدا براي قضاوت در مورد انها  به سراغشان بروم طبعا هرگز نمي‌توانستم انها را درك كنم.( شايد براي بسياری درك كردن اين افراد موضوع مهمي نباشد، اما  درك كردن تك‌تك انسانها با تمامي پيچيدگيها و زيرو بم‌شان لااقل در حد و اندازه توان انساني خودم ، هميشه برايم امری محترم و جذاب بوده است). ياد گرفتم كه برخلاف رسمي كه در جامعه جريان دارد قضاوت نكنم- نه له نه عليه. تنها بخوانم و بخوانم و با هربار خواندن سعي كنم آن حس را – هرچند بعيد و قريب باشد- در خود بازتوليد كنم.

ناگفته پيداست كه درك چنين مسايل و پديده‌هايي  بسيار سخت و پيچيده است.اما تنها دليل موفقيت نسبي من در اين زمينه-حداقل موفقيت از ديدگاه خودم- اين بود كه هرگز سعي نكردم قضاوت كنم.در تمام موارد سعي اصلي بر درك آن شخص يا پديده بود.گاه اين درك بصورت نسبي حاصل شده گاه بدست نيامده.گاه توانستم با آن مورد ارتباط حسي برقرار كنم و در بسياری از موارد ارتباط برقرار نشد.

اين سعي و كوشش هنوز هم جريان دارد.

همه اينها را گفتم تا بگويم وبلاگها- بخصوص وبلاگهاي دگرباشان- كمك بسياری به من و امثال من كرده‌اند تا درك و شناختي انساني‌تر و نزديكتر به واقع از افرادی بيابم كه در محيط واقعي سركوب مي‌شوند. اينكه وبلاگ x اولين وبلاگ بوده يا وبلاگ y چندان تفاوتي برايم ندارد.مهم ان است كه تقريبا به همه انها مديون هستم.

از واژه مديون استفاده مي‌كنم تا بگويم هرچقدر ديگران به شما كمك كنند ديدتان را نسبت به اطرافيان خود انساني‌تر و ملموس‌تر كنيد، به واقع، در حق شما لطف كرده‌‌اند و بر ميزان انسانيت شما افزوده‌اند و اين بنظر مي‌رسد چيز كمي نباشد.

نكته: اين نوشته نه له دگرباشي است نه عليه ان.بلكه تنها بيانگر نوع ارتباط يك فرد غيردگرباش است با جامعه مجازی دگرباشان.

اميدوارم اينترنت و محيط مجازی بهانه‌اي شود براي نزديكتر كردن انسانها به يكديگر؛ درك متقابل همديگر و احترام به تفاوتهاي موجود بين انسانها.

14 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. SunMaster said, on آوریل 1, 2008 at 11:30 ب.ظ.

    سلام دکتر
    خوشحالم که میبینم در مورد ما قضاوت نمی کنی
    حق با توست
    اقلیتها همیشه سرکوب میشن

  2. 5pesar said, on آوریل 2, 2008 at 7:31 ق.ظ.

    دکتر عزیز متشکر از مطلبتون

  3. بهبد said, on آوریل 2, 2008 at 8:16 ق.ظ.

    دكتر عزيز من به عنوان يك دگرباش از شما تشكر ميكنم كه هميشه با اين قضيه منطقي و عالي كنار اومديد

  4. mehrnoosh mohtashami said, on آوریل 2, 2008 at 8:42 ق.ظ.

    اكثر آنهايي كه من ديدم بيشتر غير اخلاقي است

  5. Aamir said, on آوریل 2, 2008 at 6:53 ب.ظ.

    نظر دکترا باید با بیه فرق کنه دیگه…وگرنه چجوری میشه تو موقعیت های متفاوت روی دیدگاهشون و نظرشون حساب باز کرد؟
    با کامنت مهرنوش خانوم محتشمی هم موافق نیستم. تو همین وردپرس دو تا بلاگ نسبتاً معروف داریم که نشانه های غیراخلاقی بودن توشون دیده نمیشه. جاهای دیگه رو هم من بلد نیستم!

  6. Aamir said, on آوریل 2, 2008 at 6:53 ب.ظ.

    نظر دکترا باید با بقیه فرق کنه دیگه…وگرنه چجوری میشه تو موقعیت های متفاوت روی دیدگاهشون و نظرشون حساب باز کرد؟
    با کامنت مهرنوش خانوم محتشمی هم موافق نیستم. تو همین وردپرس دو تا بلاگ نسبتاً معروف داریم که نشانه های غیراخلاقی بودن توشون دیده نمیشه. جاهای دیگه رو هم من بلد نیستم!

  7. Aamir said, on آوریل 2, 2008 at 6:54 ب.ظ.

    ببخشید دوتا شد! ما هم لقوه(لغوه؟) گرفتیم!!

  8. گجمو2 said, on آوریل 3, 2008 at 7:01 ق.ظ.

    سلام.
    شرمنده از اینکه برای عرض ادب و گفتن تبریک سال نو دیر رسیدم،با این حال امیدوارم سال خوب و پر برکتی در کنار خونواده داشته باشی و باز امیدوارم امسال سال رسیدن به آرزوهای شما هم باشه.
    سال نو بر شما و خونواده محترمتون هم مبارک

  9. DESERTER said, on آوریل 3, 2008 at 3:57 ب.ظ.

    چرا می ترسی از اینکه له یا علیه عده ای باشی؟ این ترس هم ناشی از جو سیاست گریزی و نبود ازادی بیان و این چیزها در جامعه ماست….. واسه چی نباید قضاوت کنیم؟ اگه قضاوت نکنیم چطور انتخاب کنیم؟ تو بودایی نیستی؟ خیلی خوب، پس حتما درونت بودیسم رو قضاوت کردی و به این نتیجه رسیدی که خوب نیست یا خیلی خوب نیست یا راضی کننده نیست و به همین خاطر بودایی نشدی …تمام مسلک و روش ما رو در زندگی قضاوت های ما تشکیل می ده که قضاوت هامون هم برپایه درک و فهم و شعورمونه… انقدر قدرت داشته باش تا نظرت رو درباره هرچیزی بگی… !
    چرا مردم ما انقدر بزدل شدند؟ جالب اینکه ترسشون رو هم پشت الفاظ روشنفکری مثل «قضاوت نکردن دیگران» پنهان می کنند.

  10. امیر said, on آوریل 4, 2008 at 3:07 ب.ظ.

    دکتر مارو یادت اومد هنوز هم لینک مارو اضافه نکردی

  11. sbart said, on آوریل 4, 2008 at 9:31 ب.ظ.

    سلام آقای دکتر
    آقا من همین الان متوجه شدم که صفحه ی کاربری وردپرسم تغییر کرده و … ارتقا یافته.گفتم بهتون اطلاع بدم چون تا جایی که می دونم مرشد بچه های وردپرسی شما هستید.

  12. sbart said, on آوریل 4, 2008 at 10:00 ب.ظ.

    راستی یادم رفت بگم که کارایی و زیباییش در همون نگاه اول تو چشم میزنه.

  13. صبحانه said, on آوریل 11, 2008 at 4:40 ب.ظ.

    با دسرتر کاملا موافقم ببخشید ولی شما فقط دارید ادا در می آوردید
    به نظر من نوشتن چنین مطلبی هر چند در ظاهر له یا علیه هم جنس بازها نیست اما نوعی به رسمیت شناختن و تبلیغ است.
    درست است که من به آرمانهای غرب معتقدم اما به هر حال من هم برای خودم و مردمم شخصییت و مرامی اخلاقی قائلم
    شرمنده ام که این را می گویم اما این مطلب شان شما را برای من و شاید خیلی های دیگر پایین آورد هر چند شاید آنها رویشان نشود مثل من کامنت بگذارند

    متاسفم

  14. dada said, on ژوئن 6, 2008 at 8:38 ب.ظ.

    ey agha…, nafaset az jaye garm boland mishe. fekr kardi on hamjensbaza khodeshon entekhab kardan ke hamjensbaz beshan?‏ ‏adamai az in no ro didam ke bekhater in tamayolate kazeb zendegishon chenan ba dardo gham lakhte shode ke rozi hezar bar. . .


پاسخی بگذارید

