وب2010

هستی و زمان

Posted in متفرقه by mhmazidi on ژانویه 22, 2008

يكي از دوستان وبلاگي از من در مورد كتابهاي نيمه تمام پرسيده بود. در اين روزها به كتابهاي نيمه‌تمام فكر مي‌كردم. شايد بزرگترين و مهمترين آنها « در جستجوی زمان از دست رفته » اثر مارسل پروست باشد كه خواندن كاملش سالهاست به دلم مانده. همچنين سه‌گانه «بابك احمدی» در شرح و تفسير فلسفه هايدگر .

اما تعداد كتابهاي نيم‌خوانده در برابر كتابهاي ناخوانده كه آرزوی خواندن آنها را دارم، هيچ است. معروفترين آنها اولسيس جويس هست كه همه ما در حسرت آن هستيم. از ساير شاهكارهاي ادبي چيزی نگويم كه داغ دلم تازه مي‌شود.

از طرف ديگر بشدت در پي يافتن و خواندن آثار كلاسيك و پايه‌اي در فلسفه هستم.چيزی كه متاسفانه چندان در كشور ما يافت نمي‌شود.اكثرا علاقه‌اي به فلسفه ندارند و آن گروه كوچك علاقه‌مند، كتابها را در زبان اصلي مي‌خوانند. اين وسط سر ما( من و امثال من)  بي‌كلاه مي‌ماند؛ علاقه‌ داريم اما سواد نم كشيده‌مان در حدي نيست كه بتوانيم شاهكارها را به زبان اصلي بخوانيم.

يكي از آن شاهكارهای بزرگ فلسفه كتاب «هستي و زمان» اثر هايدگر است. كتابي كه بسياری معتقدند بزرگترين پديده در فلسفه قرن بيستم بوده است. بهترين خبر ممكنه اين بود كه الان خواندم: هستي و زمان با ترجمه «سياوش جمادی» توسط نشر ققنوس به بازار كتاب وارد شد.

خواندن اين كتاب و از آن بالاتر فهميدن آن، چيزی است كه 7 سال پزشكي خواندن را در برابر آن به بازی كودكانه‌اي تبديل مي‌كند. با اين حال لازم است؛ براي هر كسي كه بخواهد متني اصيل و دست اول از بزرگترين انديشمند قرن بيستم- و به روايتي تمام تاريخ فلسفه- مطالعه كند. افزايش شعور و آگاهی – حتي اگر به اندازه اپسيلني هم باشد- به آساني ميسر نخواهد شد.رنجي كه به گنجش مي‌ارزد.

خواندن هستي و زمان را به تمام علاقه‌مندان فلسفه توصيه فراوان مي‌كنم.

 

تتمه: «مجمع‌الجزاير گالاپاگوس» همانند دو كتاب قبلي كورت ونه‌گات عالي بودند. حتي معتقدم از «سلاخ‌خانه شماره 5 » نيز قوي‌تر و ماندني‌تر است. رمان بعدی اثری از «روت پريور جابوالا» بود به نام «گرما و غبار» . پس از خواندن 20-30 صفحه از آن فهميدم اين نيز يكي از آن كتابهاي نيمه‌تمام قبلي بوده!! اثر متوسطی است ولی وقتي كتابي بر پيشاني خود نام  مترجم بزرگی چون «مهدی غبرائی» داشته باشد، ارزش تامل و درنگ دارد. بعضي نامها برايم حرمت دارند. « مهدی غبرائی» يكي از آن هاست. حالا  «فرانی و زویی» از سالينجر را مي‌خوانم.

7 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. سجاد said, on ژانویه 22, 2008 at 11:41 ق.ظ.

    منم از طرفداران جدی فلسفه هستم بی صبرانه در انتظار خواند این کتاب هستم امیدوارم که ارزش تعریف های شما رو داشته باشه

  2. محمد said, on ژانویه 22, 2008 at 4:45 ب.ظ.

    آقا باز هم كه فيلتر شدي!!
    جون مادرت يه كاري كن! اصلا يه وبلاگ جديد بساز با اسم مستعار!! البته آدرسشو هم به همه نگو!! ولي تو رو خدا به من بگو :دي …
    بابا دكتر من مردم اينقدر اينجا كامنت ندادم! قسم خورده بودم كامنت ندم. ولي ديگه دارم ميتركم…

  3. رامن said, on ژانویه 22, 2008 at 7:07 ب.ظ.

    با درود فراوا ن
    يه خبر خوب!! يكي از بهترين دوستان خوب من خانم محبوبه با خواهرشان خانم مريم هم از بلاگفا دارن ميان وردپرس! ما از تابستون امسال با هم دوست بوديم و هم سن و سال خودم هستن. البته هنوز وب شون رو كامل راه نينداخته اند . هرچند خودمم هنوز خيلي خوب بلد نيستم ولي كمكشان مي كنم!

  4. persian365 said, on ژانویه 22, 2008 at 7:51 ب.ظ.

    از این که کتاب معرفی می کنی خیلی عالی هست
    بیشتر تو این زمینه پست ارسال کن .. کتاب هایی که به صورت پی دی اف یا هر پسوند دیگه اگع بیشتر معرفی کنی ممنون میشم

  5. gajamoo said, on ژانویه 22, 2008 at 8:17 ب.ظ.

    سلام دوست عزیز.
    در صورت امکان اطلاع دهید.
    باز این وبلاگی مزخرف سروکله اش پیدا شد.
    لطفاً در صورت امکان این لینک و کامنت را حذف کنید.
    متشکرم.
    http://iran4u.wordpress.com

  6. پاپیون said, on ژانویه 24, 2008 at 11:29 ب.ظ.

    سلام دکتر. معلومه که اهل حالی (البته با فلسفه، ادبیات فلسفی یا شاید هم فلسفۀ ادبی) منم فهرستی نوشتم که دعوت می کنم بخونی. راستی ماجرای این اسپانسرا چیه؟ ماهی چقدر تیغشون می زنی؟ دکتر شما هم بله؟

  7. علی اشراقی راد said, on ژانویه 27, 2008 at 7:45 ق.ظ.

    من از طرفداران آقای هایدگر هستم قبلاً مقاله از این کتاب خوانده بودم خیلی وقته که منتظر این کتاب هستم مقاله این کتاب خیلی گنگ بود امیدوارم کتابش قابل فهم باشه


پاسخی بگذارید

