وب2010

نظرخواهی از وردپرسی‌ها

Posted in وردپرس by mhmazidi on دسامبر 29, 2007

wordpress.com: وردپرس دات كام محيط بسيار حرفه‌اي، ساده و خوبي را براي وبلاگ‌نويسي در اختيار من و شما قرار داده است. در مقابل بعضي محدوديتها را نيز ايجاد كرده است.يكي از اين محدوديتها اين است كه اجازه نمي‌دهد شما از جاوااسكريپت‌هاي تاييد نشده استفاده كنيد( اگر تاييد شده باشد مشكلي ندارد مثلا يوتيوب يا چندين سايت آمارگيری مختلف يا …). بارها گفته شده كه اين عمل بدليل جلوگيری از خرابكاری ديگران است؛ چيزی كه مديريت محترم يكي از سرويسهاي وطني نيز اخيرا بدان رسيد و محدوديتهايي را در استفاده از اسكريپت‌هاي مختلف بر روی سرويس خود ايجاد كرد. اميدوارم اكنون بسياري از عزيزان با فلسفه اين محدوديت آشنا شده باشند.

يكي ديگر از محدوديت‌ها استفاده از تم‌هاي متنوع است. چيزی كه در وردپرس دات كام محدود به گزينه هاي يش فرض است. در اينجا نيز سخت‌گيری سرويس، در تحليل نهايي منجر به سود كاربران خود مي‌شود و تنها تم‌هايي را در اختيار كاربران مي‌گذارد كه با استانداردهاي بالا و با رعايت تمام نكات تهيه شده باشند؛ طوری كه  همان مدير محترم مجبور شدند تا تعدادی محدوديت در پوسته‌هاي سرويس خود ايجاد كنند ازجمله ممنوعيت استفاده از فريم‌ها. كاری عاقلانه كه بايد مدتها قبل انجام مي‌شد.

اكنون بصورت پيش فرض تعداد 63 قالب در وردپرس دات كام قابل انتخاب است.شما همگي انها را مي‌توانيد در «ميزكار-نمايش-پوسته‌ها» بيابيد. از اين تعداد اكنون 12 پوسته فارسي سازی شده است.

شب گذشته طی تماسي كه با يكي از اعضاء تيم وردپرس فارسي داشته‌ام (نويد كاشاني عزيز) بيان كردند كه حاضرند به مرور زمان تمام تم‌هاي موجود در وردپرس دات كام را فارسي سازی كنند. ايشان در اولين مرحله خواستند  5 تم كه بيشتر مورد درخواست است معرفي گردد. تصميم بر اين شد كه اين موضوع به نظرخواهي گذاشته شود. پس:

                      لطفا 5 تم برتر در وردپرس دات كام را  معرفي كنيد تا فارسي سازی شود.

 

من نيز بعنوان يكي از كاربران وردپرس دات كام نگاهي به ليست انداختم و موارد پيشنهادي خود را انتخاب كردم.قبل از آن ذكر چند نكته بنظرم بد نيست:

1- اكنون 13 تم، فارسي سازی شده‌اند: kubrick ، Fjords04 ، Tarski ، Thirteen , Simpla ,Blix ، MistyLook ، Freshy ، Almost Spring ، Pool ، ocean-mist ,ambiru, journalist  . پس لطفا اين تم‌ها را كنار بگذاريد 🙂

2-  من اول دوست دارم اين موضوع را مشخص كنم كه كدام تم‌ها را اصلا فارسي سازی نكنيم. مثلا اكنون از تم andreas هم ورژن 04 وجود دارد و هم 09 . من توصيه مي‌كنم 04 را فراموش كنيم. يا مثلا sandbox داريم و sandbox-1.0 . سندباكس جديد اصلا قابل مقايسه نيست و حيف است تا وقتي تم فق‌العاده‌اي مثل sandbox-1.0 وجود دارد به سمت سندباكس معمولي رفت.

نكته ديگر آنكه بعضي از تم‌ها مربوط به روزهاي ابتدايي شروع به كار وردپرس دات كام هستند كه كاملا از رنگ و رو افتاده‌اند مثلا : wordpress classic – toni – treba  و …

3- البته بعضي از تم‌ها هستند كه با وجود سادگي، هنوز دلربايي خاصي دارند: white as milk . اين قبيل تم‌ها هرگز كهنه نمي‌شوند.

4- تم‌هايي هم هستند كه در جايي خارج از وردپرس دات كام فارسي سازی شده‌اند.از انها بهتر است استفاده شود. مثلا digg 3 column  يا connections كه اولی در قسمتهاي تم‌هاي سايت وردپرس فارسي موجود است.

5- با اين مقدمات من راحتتر مي‌توانم ليست خود را انتخاب كنم. هرچند اين 5 تاي اول براي شروع است :

الف- Sandbox-10 : فوق تصور -عالي

ب- Green Marinée : جذاب

ج- White as Milk : ساده

د-  Fadtastic : حرفه‌ای

ه- Garland : خوش‌رنگ

ليست پيشنهادي شما چيست؟

17 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. علیرضا said, on دسامبر 29, 2007 at 11:16 ق.ظ.

    سلام حسین جان:

    آقا در کار بسیار مقدسی پیش قدم شدی. من چندی پیش تمام قالبهای دات کام رو امتحان کردم و لیست زیر برای من و زبان فارسی و راست به چپ بودن، کاملا (یعنی جدا کاملا) بدون ایرد بود:
    Almostspring، ChaoticSoul، Freshy، Girl in green، Iceburgg، Kubrick، MistyLook، Rubric، Thirteen

    اما این قالبها یه ذره ایراد داشتن، منظورم از یک ذره یعنی اینکه حدودا 90 درصد سازگار با فارسی و راست به چپ بودن ولی ایرادات کوچکی داشتن که ممکنه از نظر خیلی ها بی اهمیت باشه، مثل جابجا افتادن محل پرانتز بسته ها و رفتن نقطه در قسمتهایی به اول خط و اینا که دقیقا یادم نیست ولی اسکرین شات برداشتم.
    Blix، OceanMist، Shocking Blue Green، Simpla، Tarski

    با این حساب لیست من و تو کمی متفاوته یعنی:
    شما Blix – OceanMist – Simple – Tarski رو در لیست بی ایراد داری و من در لیست کم ایرادم!!
    من ChaoticSoul – Girl in green – Iceburgg – Rubric رو در لیست بی ایرادم دارم و شما نداری!!
    شما Pool – ambiru – journalist – Fjords04 رو تو لیست بی ایرادت داری و من کلا اینا رو با ایراد دیدم!!

    حالا چرا اینقدر قاطی پاطی شد، نمیدونم! ولی خوب وقت کردم دوباره چک می کنم.
    ولی در مورد انتخاب قالبهای جدید برای فارسی شدن، همون سلیقه شما دربست مورد قبول منه.

  2. علیرضا said, on دسامبر 29, 2007 at 11:21 ق.ظ.

    راستی ای کاش همه بسیج بشن و یکی دو قالب حتی ساده رو کاملا بی ایراد بکنن، از قالب سازی جدید بهتره ها!!
    البته ممکنه بعضی ایرادات از خود وردپرس دات کام باشه و ربطی به قالب نداشته باشه.
    مثلا وقتی من میرم و تو بلاگم میزنم که آرشیو مطالب لینوکس منو لیست کنه، بالای صفحه مینویسه: «آرشیو برایلینوکس» !! یا رو لیک ها که می ایستی خود لینک خطش راست به چچ و راست چین هست ولی اون کادر زرد توضیح لینک که میاد راست به چپ ولی چپ چین است!!
    خدایا کی ورد پرس میخواد اینا رو درست کنه؟
    علیرضا

  3. amin said, on دسامبر 29, 2007 at 1:33 ب.ظ.

    محدودیت های اشاره شده به نفع ویزیتورهای وبلاگ هاست. (چون وبلاگر اگر قصد داشته باشه کد های مخربی توی سایتش بذاره، حالا دیگه نمی تونه این کار رو انجام بده و این به نفع ویزیتور هاست)
    ولی این محدودیت ها سودی برای خود وبلاگرها نداره.
    ما اینجا داریم در مورد وبلاگرهایی صحبت می کنیم که هدف خرابکارانه ندارن و بیش از 90% از وبلاگرها رو تشکیل می دن.
    لطفا به طور واضح توضیح بدید من به عنوان یک وبلاگر مثبت، چه سودی از محدود بودن js یا iframe خواهم برد؟ (من اگر هم از این کد ها استفاده کنم، در جهت مثبتش استفاده می کنم.)

    در مورد یکی از سرویسهای وطنی که iframe رو بسته ولی js رو آزاد گذاشته:
    موضوع کدهای مخرب اصلا مطرح نیست. (فکر نکنم تا حالا به این موضوع فکر هم کرده باشن!)
    بلکه دلیلش اینه که خیلی از وبلاگرها، کدهای سیستم های تبلیغاتی رو درون وبلاگشون نمایش می دن (برای کسب درآمد) و اون سرویس دهنده می خواد با جلوگیری از نمایش تبلیغات شخصی در وبلاگها، میزان کلیک روی آگهی های خود سرویس رو افزایش بده.
    برای اثبات این حرفم: سایت سوران یک سایت نمایش آگهی تبلیغاتی است (Pay Per Click) در قالب اون سرویس دهنده محترم فارسی شما اجازه ندارید از کلمه sooran.ir استفاده کنید!!!
    نتیجه گیری: موضوع اصلی پوله!
    البته دلیل دیگرش شیوع بسیار شدید لینکباکس های حاوی لینک های زرد هست که وبلاگرها برای افزایش بازدیدشون توسط iframe نمایش می دن.

    به نظر من استراتژی آزادانه بلاگر بهتره. چون می تونه وبلاگرهای حرفه ای رو به خودش جذب کنه.

  4. آمیر said, on دسامبر 29, 2007 at 5:06 ب.ظ.

    من از همون اولین روی که به وردپرس اومدم به تم Sunburn علاقه خاصی پیدا کردم. تم شاد و در عین حال ساده ایه. گرچه مث تم کوبریک موقع بازدید از یه پست خاص تمام سایدبارش رو حذف می کنه.
    به نظرم بقیه تم های جالب همگی فارسی شدن.

  5. علیرضا حسینی said, on دسامبر 29, 2007 at 9:27 ب.ظ.

    بین این همه کاربر فارسی زبانِ وردپرسی که دارن از wordpress.com و زحمات تیم فارسی وردپرس استفاده میکنن، چرا فقط چندنفر توی نظرخواهی شرکت می‌کنن، نمی‌دونم!

    نظر من اینه (البته شش تا انتخاب کردم):
    Contempt – Garland – Fleur De Lys – Light – Ocadia – WordPress Classic –

  6. خشایار said, on دسامبر 30, 2007 at 1:08 ق.ظ.

    سلام. تشكر مي كنم از كار ارزشمندي كه بدون هيچ مزدي دارين انجام مي دين و انجام مي دن. والا به نظر من اكثر قالب هاي وردپرس زيبا هستند و تفاوت چنداني با هم ندارند. اما به احترام تلاشي كه مي كنين و درخواستي كه كردين چند بار تمام اين 63 قالب رو بررسي كردم تا بتونم اونايي كه يه ذره (تاكيد مي كنم كه فقط يه ذره) بيشت نظرم رو جلب كردن رو اين پايين ليست كنم:
    Treba, banana smoothie , Connections,PressRow,Green Marinée

    نكته ي ديگه اي كه به نظرم مي رسه اين هست كه خيلي از قالب هايي كه ترجمه شدن هم هنوز مشكل دارن. بعضي ها كامل ترجه نشدن و جمله هاي قاطي فارسي و انگليسي دارن. بعضي ها هم به طور كامل و صد در صدر فارسي رو پشتيباني نمي كنن و هنوز توي مواردي مثل تعيين محل مكان نما و محل واقعي اون و بعضي چيزاي ديگه مشكل دارن.
    ممنون هستم از بلند انديشاني كه طمع به ماديات ندارن و تلاششون آميخته با منافع معنوي هست.

  7. علی said, on دسامبر 30, 2007 at 8:05 ق.ظ.

    خوب من هم می گم قالب خوشکل و کاربردی :
    http://www.infectedfx.net/ این خیلی خوبه . البته فکر می کنم فارسی شدش پرشین ماینکس باشه ولی خیلی از امکانات اون حذف شده و این یه وب کامل هست

    Talian رو هم اگر کسی فارسی کنه من می تونم یه حال مشتی به گرفیکش بدم

    http://www.gizcore.com/ گرافیک این هم خیلی خوبه

    http://www.cssremix.com/ این هم فتو بلاگ هست که خیلی خوب با ورد پرس ساخته شده .

    از این هم چیزی نفهمیدم http://www.zinruss.com/demo9/

  8. بابک said, on دسامبر 30, 2007 at 10:24 ق.ظ.

    کار بسیار خوبی کردید. من زیاد با قالب های مختلف آشنا نیستم ولی سعی می‌کنم نگاهی به لیست بندازم و نظرم رو بگم…

  9. […] فارسیشون کنم. اگر شما هم عضوی از وردپرس.کام هستید برید به اینجا و در نظر سنجی شرکت […]

  10. amin said, on دسامبر 30, 2007 at 9:29 ب.ظ.

    دست نوید درد نکنه.
    دکتر این گزینه ی «ج» رو خوب اومدی. 🙂

  11. خورشید خانوم said, on دسامبر 31, 2007 at 2:10 ق.ظ.

    به نظرم لزومی نداره سندباکس ترجمه بشه، چون سندباکس حسنش در اینه که اچ تی ام الش خیلی منطقی است، اما اصلا سی اس اس نداره و در واقع مال کسایی هست که می خوان ده دلار بدن که بتونن سی اس اس رو به مدلی که خودشون دوست دارن از اول بنویسن و وبلاگ رو دیزاین کنن. خب کسی که بلد باشه سی اس اس بنویسه تگ های فارسی کننده قالب رو هم بلده بذاره. برای همین فکر کنم بهتر باشه اون پنج تا رو از اونایی انتخاب کنیم که به درد ملت بخورن! پیشنهاد خاصی جز این ندارم!

  12. من said, on دسامبر 31, 2007 at 7:35 ب.ظ.

    با سلام
    من از تم‌های سه ستونه خیلی خوشم میاد، خصوصا اگر بشه طوری بازنویسیش کرد که محیط یادداشت یا همون پستش سمت راست باشه. همین

  13. Maryam said, on ژانویه 1, 2008 at 2:41 ب.ظ.

    جالب بود
    http://bindownload.com

  14. رامن said, on ژانویه 4, 2008 at 4:45 ق.ظ.

    با درود فراوا ن
    من قالب هاي زير را پيشنهاد مي كنم:

    green marinee (عالي عالي- پسرونه )

    cutline (البته اگر پيوندها رو آبي نيندازه)

    خيلي از زحمت هاي شما وآقاي نويد تشكر مي كنم.

  15. maryamss said, on ژانویه 5, 2008 at 8:44 ق.ظ.

    با عرض شرمندگی که اینقده دیر نظر میدم:به نظر من Connections ، Banana Smoothie،Fauna،Regulus،Toni البته من از لحاظ قیافه ای می گم وگرنه با هیچ کدومشون کار نکردم

  16. آفاق said, on ژانویه 13, 2008 at 7:23 ق.ظ.

    آقا لطف کنید چند تا قالب 3 ستونه تمیز رو زحمتش رو بکشید از اونائیکه دو تا ستون باریک در چپ و راست صفحه اصلی قرار داره . مرسی مثل دیگ یا i3theme

    http://themes.wp-persian.com/digg-3-col/

    مرسی

  17. paganinijoon said, on فوریه 21, 2008 at 5:26 ب.ظ.

    سلام
    من تازه وارد وردپرس شدم و نمی دونم چه طوری باید فارسی اش کنم . لطفا منو راهنمایی کنید .


پاسخی بگذارید

