وب2010

آرشيو: اعتياد – ترك اعتياد

Posted in پزشكی by mhmazidi on دسامبر 23, 2007

من‌ اين‌ كلمه‌ را فقط مترادف با يك‌ چيز مي‌دانم: وابستگي. تمام عوارض‌ ان رامي‌توان‌‌ درمان‌كرد اما اين يك‌ مشكل، ‌واقعا چيز ديگريست.در طول ‌مدت‌ كار با معتادان‌ چه‌ انها‌ كه مصرف‌ كم‌ و كوتاه‌مدت داشتند و چه معتادان ‌قهار بزرگترين ‌مشكل ‌انها ”وسوسه” بوده ‌است  چيزي‌ كه ‌در پزشكي‌ به‌ انcrawing گويند.نكته‌ جالب‌ و درعين‌حال‌ دردناك‌ اين ‌است‌ كه هيچ‌كس‌‌ چه‌ افراد سالم‌ و چه ‌معتادان (ازكم‌مصرف‌ تا معتادان قديمي) هيچ‌ اهميتي ‌براي وسوسه‌ قايل ‌نيستند.مطلقا هيچ‌ هيچ‌ هيچ!!! و اين اولين‌ و اخرين ‌دليل‌ شكست‌ بسيار زياد در روند درمان و ترك‌اعتياد است.

بزرگترين ‌عيب تمام معتادان اين بوده‌ و هست كه موادمخدر را دست‌كم‌ گرفته وعجيب‌ تران‌كه ‌اعتماد و اعتقاد فوق العاده شديدي ‌به اراده‌ خودشان‌ دارند.

يك‌راهنمايي ساده: اگر كسي را مي‌شناسيد كه‌ مواد مصرف مي‌‌كرده و الان در هنگام دوره ترك دم از اراده‌ قوي مي زند و مواد را كوچك‌تر از ان ميبيند كه بتواند او را الوده كند…مطمئن باشيد كه او حتما شكست خواهد خورد……………

ترك اعتياد:

معمولا براي دوره‌هاي ترك اعتياد از متادون به عنوان درمان دارويي ان استفاده مي شود.متاسفانه اين دارو به دليل تاثيرات خوبش مورد سوء‌تفاهم قرار گرفته است.همه از معجزه متادون مي‌گويند.منكر معجزه ان نيستم.با چشم خودم case هايي را ديدم كه فقط متادون انها را از تباهي مطلق حفظ ميكرد.اما دارو‌ درماني هميشه فقط10 درمان است.همه همه همه!!حتي پزشكان(غير از روانپزشكان)فراموش مي‌كنند كه 90% درمان ‌روانشناختي است. ادامه دارد…

اضافه شده:

البته درمانهای دارویی منحصر به متادون نمي‌شود.تاكنون داروهای فراوانی جهت درمان مورد استفاده قرار گرفته. در اين بين متادون بيش از بقيه مقبوليت پيدا كرده است.با اينحال هنوز چيزی از ارزش اين گفته كم نشده؛ كه هر روز درستي آن نيز بيشتر مورد تاييد قرار مي‌گيرد:

                           درمان دارویی جزء بسيار كوچكي از كل پروسه درمان را شامل مي‌شود.

15 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. ali said, on دسامبر 23, 2007 at 9:57 ب.ظ.

    jaleb bood

  2. علی said, on دسامبر 24, 2007 at 5:37 ق.ظ.

    سلام دکتر جان … بد نیست به شما یه NGO رو معرفی کنم!
    NGO که هزاران هزار نفر رو تا الان پاک کرده! بدون این چیزهایی که شما می گی …
    این NGO ها در سراسر جهان وجود داره! که به NGO های 12 قدمی معروف هست !
    و یا به NGO گمنامان … تا الان حدد 252 تا NGO تشکیل شده
    مثل اعتیاد به مشروبات الکلی ( که اول هم همین درست شد به نام AA )، مواد مخدر، نیکوتین یا همون سیگار، پر خوری، مشکلات ج+ن+س—ی و خلاصه هر چیزی که فکر کنید شامل اعتیاد می شه ( یعنی وابسته شدن به چیزی! )
    دقیقا ما کار می کنیم که خودمون رو از وابستگی رها می کنیم و در کنارش یه سیر روحانی و خودسازی با این 12 قدم سیر می کنیم که واقعا قدم های خیلی توپی هست!
    ما خودمون بیماریم! و این بیماری رو از بدو تولد شاملش می شدیم ..
    نمونه اش به هر سیگاری که سیگاری شده ازش بپرسید که بچه بودی نمی رفتی دم دکه سیگار بخری یواشکی کش بری ؟ یا از سیگار های فامیل بدوزدی؟ بعد با جواب جالبی روبرو می شید که همه سیگاری ها می گن آره!!!!
    بیماری ما یک شکله و تقریبا همه به یه شکل در دامش می یفتند!
    جالب ترش اینه که برای خانواده های ما! اونهام بیمارن! چرا؟چون مثلا می خوان ما رو کنترل کنن که مصرف می کنیم یا نه! فکر می کنند می تونن ما رو اصلاح کنن!
    اونهام یه سری گروه هایی مثل الاتین یا الانان دارن … که برای خانواده های الکلی و مواد مخدری هست … که تو اینجا یاد میگیرن رو پذیرش خودشون کار کنند و یاد می گیرن دیگه دوربینشون رو کسی روشن نباشه ( منظور از دوربین اینه که ببینن دیگران هی چی کار می کنند بخوان گیر بدن )
    محل های برگذاری هم خیلی جاهاست اگه تهران هستید می تونید با ایمیل باهام تماس بگیرید تا به این محل ها بیارمتون و کتابهای مارو تهییه کنید که واقعا کتابهای خوبی هست! کتابهایی که توسط یه سری کسانی که اعتیاد داشتن نوشته شده! و هر کسی تجربیاتش رو بیان کرده! ( البته شما باید مصرف کننده باشید! البته چون من فقط نیکوتین مصرف می کردم و الان پاکم می تونم شمارو به انجمن نیکوتینی ها ببرم ولی می تونم کتابهای سایر انجمن ها هم مثل اعتیاد به مواد مخدر رو براتون تهیه کنم و همینطور با دوستانی آشناتون کنم که تو انجمن معتادان گمنام هستن در صورتی که دوست دارید با این نوع وابستگی بیشتر آشنا بشید )
    ما یاد می گیریم وابسته نباشیم … یاد می گیریم واقعا دوست داشته باشیم! یاد میگیریم همه رو دوست داشته باشیم !!!
    در ضمن اساس این گروه گمنامی فرده!
    مثلا من که آمدم اینجا کامنت می ذارم باید اینطوری خودم رو معرفی کنم ! ( من فقط نیکوتین مصرف می کنم اما برای درک مثال براتون از معتادان گمنامم می گم )
    اسم انجمن هست معتادان گمنام یا NA : علی هستم یک معتاد
    اسم انجمن هست نیکوتینی های گمنام یا NIA : علی هستم نیکوتینی سابق

    حالا راه رهایی خودم از نیکوتین رو براتون شرح می دم :
    واقعا به صورت یک معجزه بود که خدارو باید واقعا شکر کنم که وابستگی به نیکوتین رو از من دور کرد! و یه راهی جلو پام گذاشت که من با این انجمن آشنا بشم! چون معجزه بود به معنای واقع
    راه حل ترک سیگار ( من می گم سیگار چون به نظر ما کسایی که اعتیاد داشتیم … و مخصوصا کسایی که اعتیاد به چیزای دیگه داشتن سیگار رو وحشت ناک ترین ماده مخدره و اعتیاد آور یا همون وابسته کننده می دونن )
    راه های زیادی هست که تو کتاب هایی که می خونید می تونید یاد بگیرید!
    2 تا اصول انجمن اینه که اول پاکی 90 روز 90 جلسه رو بیایم … یعنی هر روز یک جلسه بیایم … این واقعا خیلی کمک می کنه که پاک بمونیم!
    دوما لیست تلفن ها … هر موقع وسوسه اومد سراغمون … سه سوت زنگ می زنیم به یکی از بچه ها و باهاش شروع می کنیم به صحبت کردن! وسوسه چند لحظه هست اگه بتونیم اون رو رد کنیم سلامت می مونیم
    شعار انجمن ها اینه : کاری که من به تنها نتونستم انجام بدیم باهم تونستیم
    و خوب همینطوری پاکی می ره بالا!
    بعد یه مدت جالبیش اینه که خودمون فراموش می کنیم … می گیم … ااااا ؟؟؟؟ یعنی من سیگار می کشیدم؟ نه بابا ول کن …!!!
    و در ضمن تا آخر عمرمون دیگه لب به هیچی نمی زنیم!
    چون اولین جرئه مشروب باعث می شه بیماریمون فعال بشه بگه یه نخ سیگارم بکش!!!
    یا باید رو نقص هامون کار کنیم که اگه نقص خشم بیاد سراغمون باعث می شه بگیم ای بابا حالا یه سیگار بکش ….
    اما این ترس خیلی بدیه برای من بیمار که بگم واااااااااااای … یعنی تا آخر عمرم هیچ دودی مصرف نکنم؟
    برای همین همیشه از خدا می خوایم فقط برای 24 ساعت ما رو پاک نگه داره! ( و همین قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود )
    روز اولی که من رفتم تولد 3 سالگی یه نیکوتینی گمنام بود … خودم کف کردم که عجب یارو یعنی 3 ساله نکشیده؟!!؟؟! و دیدم آره … !!!

    و حالا در مورد 12 قدم … که بعضی هاش رو به اختصار توضیح می دم : که برای هر انجمن متفاوته اما 12 قدم یکی هست ( و این گروه ها به هیچ عنوان هیچ عنوان هیچ عنوان مذهبی نیست و به مذهب خاصی مربوط نیست )
    قدم 1 : ما اقرار می کنیم که ناتوانیم و عاجزیم ( مثلا من در مورد نیکوتین عاجزم )
    قدم 2 : ما به دنبال یه نیروی برتر می گردیم
    قدم 3 : ما زندگیمون رو کامل به نیروی برتر خودمون واگذار می کنیم
    که نیروی برتر من خداست … خدایی که نه از بچگی بهم نشون دادن! که فلان کار رو بکنی می ری جهنم! فلان کار رو نکنی میری جهنم!
    نه!! خدایی که من پیدا کردم اول هر سوره قرآنش می نویسن به نام خداوند بخشنده مهربان!
    خدایی که مارو آورده در این زندگی که از نعمت هاش استفاده کنیم و لذت ببریم!
    در قدم 3 ما باید یاد بگیریم که نگیم! کاشکی من 10 میلیون پول داشتم! کاشکی اون دختره رو بگیرم … کاشکی برم خارج!
    تو قدم سه یاد میگیریم بگیم خدایا تو می دونی بهترین راه چیه و خودت من رو توش قرار می دی … و برام بهترین ها رو می خوای پس من خودم رو می سپرم واقعا به تو …
    قدم 4 و 5 : ما تو این قدم به نواقص خودمون پی می بریم یعنی چی؟ برای خود سازی
    مثلا دروغ ، دو روئی ، عصبانی بودن، قضاوت و … حدود 150 نقص خودت رو می نویسی
    ( اینطوری هر موقع اتفاقی می یفته برات سریع می یای و یه تراز می گیری از خودت تا بفهمی چه نقص هاییت رو بیماریت فعال کرده! )
    و بعدش در کنارش شروع می کنی رنجش هات رو نوشتن از کسانی که از کودکی رنجش داشتی !
    و تو قدم های بعدی یاد میگیری که اونها رو ببخشید
    و در عین حال از خدا می خوای که بهت کمک کنه تا بتونی روی نواقصت کار کنی
    و بعدش می ری سراغ کسانی که تو بهشون خسارت زدی … و در صورتی که جبران خسارت به اونها نه به شخص و نه به دیگران خسارت بزنه می تونی ازشون معذرت خواهی کنی!
    و الی آخر که چیزای دیگری هست …

    جالب نیست دکتر؟
    این انجمن ها رو خدا به یک شخصی به نام بیل ویلسون الهام می کنه و این قدم ها رو استارت می زنه که مال AA هم اولش بوده …
    خلاصه یه دنیای متفاوتیه … که همه دارن خود سازی یا در اصطلاح تزکیه می کنند.
    اینم دعای ما :
    خداوندا آرامشی اطا فرما تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم، شهامتی که تغییر دهم آنچه را که می توانم و دانشی که تفاوت این دو را بدانم
    آمین

  3. خواننده said, on دسامبر 24, 2007 at 10:06 ق.ظ.

    salam
    vase etiade khodet be web chikar kardi aghayee DR

  4. آرش said, on دسامبر 24, 2007 at 10:07 ق.ظ.

    من سخت معتاد بودم و حالا دوسال است که حتی یک قرص کدئین هم نخورده ام چه برسد به متادون که خودش اصل مواد است. اصلا یک سال است که سیگار هم نمیکشم و این دود لعنتی را با لگد از زندگیم انداخته ام بیرون. بعد از اینکه این پست را خواندم و دغدغه شما را دیدم قصد داشتم درباره «انجمن معتادان گمنام»(NA) بنویسم اما دیدم دوست عزیزم علی همه چیز را کامل و جامع نوشته. ما توی این انجمن دقیقا چیزی را که شما نام بردید یعنی وسوسه را مد نظر قرار داده و با دوری از عوامل به وجود آوردنده آن از شروع مجدد بیماری خود جلوگیری میکنیم. ما دریافته ایم که بیماری ما دارای سه جنبه جسمی، روحی و روانی است که فقط جنبه جسمی آن قابل معالجه میباشد و ما تا آخر عمر مجبوریم از عوامل آلرژی خود مانند مصرف کننده ها و محلی که در آن مصرف میشود و خود مواد دوری کنیم. زنده باد انجمن معتادان گمنام که زندگیم را مدیون آن هستم. از توجه شما هم ممنونم.

  5. ایدا said, on فوریه 5, 2008 at 11:55 ق.ظ.

    من دوست دارم روش های شما رو برای ترک سیگار امتحان کنم ممکن با من تماس بگیرید

  6. payman said, on مارس 15, 2008 at 6:26 ب.ظ.

    salam. emlaye kalame «craving» dorost e . khosh bashid

  7. javad said, on آوریل 4, 2008 at 8:27 ب.ظ.

    NAجان مرا هم نجات داد

  8. minaie said, on مه 4, 2008 at 2:33 ب.ظ.

    یکی از بزرگترین آرزوی من ایجاد یک موسسه ترک اعتیاد است کمکم کنید

  9. هوشاد said, on ژوئن 27, 2008 at 11:31 ب.ظ.

    توان صبر کردن برای رویارویی با آنچه روی می دهد برای مواجه با آنچه روی می دهد
    شکیبیدن…
    گشاده بودن…
    تحمل کردن…
    آزاده بودن
    امیدوارم که تمام بیماران معتاد سرانجام شهامت رویارویی با خود را داشته باشند و خود را از قید و بند اعتیاد آزاد کنند و به معنای انسایت…آزادی…و آزادگی برسند!!!

  10. مهرداد said, on ژوئیه 22, 2008 at 9:38 ب.ظ.

    با سلام و درود
    از نظر من مهم نیست که برای نجات انسانها از چه وسیله ای استفاده میکنیم اما مهم است که حاصل آن انسان باشد .
    در صورت تمایل میتوانید به این دوست بهبودی هم سری بزنید و مرا در خدمت یاری فرمایید .
    مهرداد یک معتاد
    http://www.karajna.blogfa.com

  11. مانوشكا said, on ژانویه 17, 2009 at 6:26 ق.ظ.

    سلام
    اتفاقي اين page رو خوندم.
    5 ساله كه به طرز غريبي سيگار مي كشم و فقط مي تونم بگم ازش خستم. شايد باورها و دلايلمون خيلي با هم فرق داشته باشه، شايد اين NGO ها نتونن از لحاظ فكري هيچ كمكي به من كنن ولي مي خوام امتحان كنم، كسي كمكم مي كنه؟

  12. رضا said, on فوریه 12, 2009 at 2:37 ق.ظ.

    تروخدا یه سایتی به من معرفی کنیدکه عضو بشم ره بار تا حالا ترک کردم دارم همه چیزموازدست میدم

  13. pistachio said, on ژانویه 17, 2010 at 9:25 ب.ظ.

    باسلام وخسته نباشی خدمت تمامی دوستان تمامی انجمن ها اصل اراده است که فعل را صرف کنیم فرق نمکنه از کدام انجمن فعل را صرف می کنیم گذشت زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد کدام انجمن که پا در ان نهادیم معتبر تر است بنده با تمام اراده منتظر یکی از دوستان هستم تا این جرقه را در من ایجاد کند ونام او را تا زنده ام به نیکی یاد کنم تا از شر این غول اعتیاد سالیان سال در امان باشم مهدی از رفسنجان

  14. مهدی ر said, on ژانویه 17, 2010 at 9:38 ب.ظ.

    سلام دوستان NiA منتظر یکی از شماها هستم تا به کمک شما دست بنده را دراین انجمن بگذارد با سپاس فراوان که توجه کردید همگیتان را دوست دارم مهدی ر


پاسخی بگذارید

