وب2010

بحث هفته

Posted in وب 2 by mhmazidi on دسامبر 6, 2007

مقدمه: تاكنون وبلاگ‌نويسان آی‌تی تنها به معرفی سايتها  و سرويسهای مختلف وب اكتفا مي‌كردند.اما با اينحال انتظارات انها برآورده نمي‌شد و تعداد كساني كه متوجه اهميت كاربرد يك سايت يا سرويس مي‌شدند و به سمت ان گرايش مي‌يافتند، در حد انتظار آنها نبود( يا لااقل برای من اينگونه بود). بهمين دليل چند وقتي است كه بنظرم رسيده تا برای حل اين مشكل بصورت «گروهی و كاملا باز» چاره‌انديشي كنيم.

اول از همه بگويم كه اكثر كسانی كه اين مطالب را مي‌خوانند از مشكلات بسيار زيادی كه بر سر راه كاربران وب ايرانی وجود دارد كاملا آگاهند؛ پس خواهش فراوان دارم كه نظرات كليشه‌ای هميشگی را در اين بحث‌ها وارد نكنيم: فلاني‌ها فرهنگ ندارند، فرهنگ پايين است؛ قيلطر فلان است، فلان فلان است و …. همه چيزهايي است كه مي‌دانيم هست و نيازی به يادآوری مجدد نيست. سعي كنيم در اين سلسله از مباحث، عينك بدبيني را از چشمان خود برداريم و با توجه به همين شرايط موجود راه‌حلهايي ارائه كنيم.

روش كار چنين است: يك موضوع به عنوان بحث هفته پيشنهاد مي‌شود.هر هفته مي‌توان بر روی يك موضوع فوكوس كرد.مي‌توان بيشتر يا كمتر اين كار را انجام داد، يعني هفته‌های متوالی روی يك مبحث؛ يا اينكه چند مبحث پيوسته كار كرد.نوشته‌هایی كه تحت عنوان بحث هفته ارائه مي‌شوند هر هفته پنج‌شنبه‌ها درج شده و بحث پيرامون آن تا پنج‌شنبه آينده در كامنتهای همان پست ادامه خواهند يافت.

اولين بحث: يكي از سرويسهای بسيار خوب وب، سايت اسكريبد است. با اينكه چندين بار در وبلاگستان( و چندبار در همين وبلاگ: اينجا را ببينيد) در مورد اسكريبد نوشته شد اما متاسفانه كمتر بدان توجه شد.من در اين مطلب پيشنهاد اصلی خودم را مطرح كردم.چندتن از وبلاگ‌نويسان آی‌تی در اين زمينه همراهی كردند، اما اين كار تبديل به يك حركت گروهی برای انتقال ebookهای فارسي پراكنده در وب- كه تقريبا همگي در فضای وب 1 هستند- به فضای وب 2  نشد.

حالا پيشنهاد مي‌كنم اولين بحث را بدين موضوع اختصاص دهيم: چگونه و با چه روشهایی مي‌توان موجب محبوبيت و جاافتادن سايت اسكريبد – يا نمونه‌های مشابه آن مثل docstoc – در بين كابران وب ايرانی – در همه شاخه‌های آن و نه فقط آی‌تی‌ – شد؟

بي‌ربط: كارتون گاليور يادتان مي‌آيد؟ آن موجود دوست‌داشتني روشنفكری كه هميشه منفي‌بافي مي‌كرد و تمام جملاتش با يك صدای تودماغی اينگونه شروع مي‌شد: «من مي‌دونم…». متاسفانه‌ اسمش يادم نيست. اما لطفا در اين سلسله از بحثها از متد او استفاده نكنيد  🙂

3 پاسخ

Subscribe to comments with RSS.

  1. مهرداد said, on مارس 26, 2010 at 11:27 ب.ظ.

    اسم اون شخصیت فکر کنم گولام بود.

  2. Reza said, on مارس 27, 2010 at 10:49 ب.ظ.

    من فکر میکنم اولین قدمش همون کاری است که شما هم خواستی انجام بدی. یعنی نخست باید مقداری کتاب یا مقاله در این سایت قرار بگیره و برای استفاده ی دیگران از این سایت به جای سایت های دیگه استفاده بشه تا کم کم جا بیوفته.(البته منظور این نوع سایت ها هستند در مقابل سایت های آپلود عمومی)
    البته من خودم به شخصه هنوز از این سرویس استفاده نکردم، اما در اولین فرصت این کار رو میکنم.

  3. امین ثابتی said, on مارس 28, 2010 at 4:43 ب.ظ.

    به نظر من در اولین گام می‌تونیم یک گروه بزنیم و در اون کتاب‌ها را آپلود کنیم. همه را به گروه دعوت کنیم و بعد کتاب‌ها را آپلود کنیم. در مراحل بعدی که یک دیتای قوی داشتیم، می‌تونیم با سایت اسکریبد صحبت کنیم که اجازه بده دیتاها را دسته‌بندی کنیم و…


پاسخی بگذارید

