وب2010

بلاگفا 5

Posted in وب 2 by mhmazidi on نوامبر 8, 2007

در كامنتهای چند نوشته قبلي كه مدير محترم بلاگفا(آقای شيرازی ) لطف كردند و پاسخ دادند، ايشان سوالي را مطرح كردند كه قول دادم بعدا به آن پاسخ دهم:

در ضمن اقای مزیدی به خاطر دارم که شما نوشته بودید که به وبلاگهایی که در سرویسهای ایرانی قرار دارند لینک نمی دهید؟ براستی چرا؟ …

همچنين در همانجا نوشته‌اند:

گروهی مرا به خاطر سیاستهایم ضد انقلاب میخوانند و گروهی دیگر مزدور رژیم!

آقای شيرازی. اين كه شما واقعا ضد انقلاب هستيد يا مزدور رژيم  از همانهایی بپرسيد كه چنين تهمتهای ناروایی به شما مي‌زنند. من هرگز در هيچ جايي به شما اهانت نكردم و اين كار را بسيار زشت مي‌دانم. بحث من با شما هيچ ربطی به اين توهمات ندارد.من صرفا از بعد تكنيكي و مسايل مرتبط با «دارائيهای معنوی» است كه با شما وارد بحث شده‌ام.

آقای شيرازی. بله. حقيقت دارد. من در اينجا نوشتم كه وبلاگهایی كه بر روی سرويسهای وطنی قرار دارند در سايدبار وبلاگم قرار نخواهند گرفت.نگاهی به لينك بالا بياندازيد.كامنتها را بعضي از بهترين دوستان بنده گذاشتند.همه آنها اين عقيده من را كاملا زير سوال بردند.نه يكبار كه بارها. اما هنوز هم من بر روی حرف خود هستم. در ايتم يك در آنجا نوشتم:

مهمترين هدف من حمايت از وبلاگهايي‌ است كه در وردپرس دات كام هست.

هنوز هم همين راه را دنبال مي‌كنم.اين را نه تعصب مي‌دانم و نه آنگونه كه دوستان فرمودند يك روند غير دموكراتيك و يا مقدس كردن وردپرس. اين تنها سليقه شخصي من در اعمال لينكهاست.همانگونه كه شما و ساير عزيزان مي‌توانيد سليقه خود را در وبلاگتان اعمال كنيد.

در ايتم 2 نيز گفته‌ام كه در قسمت لينكها، وبلاگهایی كه با نيروی وردپرس هستند.همچنين وبلاگهایی كه بر روی بلاگسپات هستند.ندرتا نيز عزيزاني هستند كه در وبلاگ خود از موويبل تايپ استفاده مي‌كنند. آيا شما اين رفتار را نوعي بي‌احترامی به وبلاگهایی در ساير نقاط مي‌دانيد؟ من هرگز نه عمدا نه سهوا اهانتي به وبلاگی نكرده‌ام. تنها گفتم سليقه شخصي من چنين است. من بارها شده است در اين وبلاگ برای كار بر روی يك سرويس مثلا ويكي‌پديا يا سايت اسكريبد و استامبل از همه عزيزان خواستم همراهی كنند. اما آيا شما بخاطر داريد من در جايي گفته باشم  در اين حركت نيز من را همراهی كنند؟ من نظر شخصي خودم را گفتم .اگر هم مي‌خواهيد مي‌توانيد به وبلاگهایی كه در سرتاسر وردپرس دات كام ايجاد شده نگاه بياندازيد.ببينيد آيا كسي چنين شيوه‌ای را دنبال كرده؟ خير. چرا؟ چون انها سليقه شخصي خود را دارند. ممكن است دوست بسيار صميمي من هم باشند اما اين نظر من را نپذيرند.چه اشكالي دارد؟

در ايتم 3 هم گفته‌ام:

با تمام احترامی كه برای كاربران سرويسهای وبلاگی وطنی قايلم اما لينك انها را در اينجا نخواهيد يافت.اين به معنی بد بودن ان وبلاگها نيست بلكه صرفا به دليل اشكالات پايه‌ای است كه سرويسهای وطنی دارند. هيچ تمايلي ندارم كه كمكی-هرچند بينهايت ناچيز-به ادامه حيات اين سرويسها انجام دهم-لااقل تا زمانی كه مشكلات اساسي خود را حل نكرده باشند. آخرين نمونه از شاهكارهای انها را مي‌توانيد در وبلاگ رسمي يكی از سرويسهای وطنی ببينيد كه صريحا  عنوان كرده‌اند 17000 وبلاگ غيرفعال را حذف كرده‌اند!! چيزی كه هرگز برای من قابل هضم نيست.

در اينجا نيز مي‌بينيد كه صريحا نوشته‌ام برای كاربران ساير سرويسها ارزش و اعتبار زيادی قايلم.من هر روز از طريق فيد، مطالب بسياری از وبلاگهای خوبي كه در سرويس شما و ساير سرويسهاي وطنی هست را دنبال مي‌كنم.حتي پيش امده كه مطلبي آنقدر عالي بود كه ان را در دليشس خود وارد كردم. اما هنوز هم پايفشاری مي‌كنم كه دوستان عزيزی كه در ساير سرويسها هستند را در سايدبار وبلاگ خود قرار نمي‌دهم.اگر به جملات من دقت كرده باشيد گفته‌ام:

لااقل تا زمانی كه مشكلات اساسي خود را حل نكرده باشند

معني اين جمله چيست؟ آيا من گفته‌ام سرويسهای وطنی مطلقا بد هستند؟ خير! بلكه گفته‌ام تا وقتي كه مشكلات اساسي دارند از انها حمايت نخواهم كرد.در صورت حل اين مشكلات ديگر دليلي برای اين موضوع وجود ندارد.

آقای شيرازی. نمي‌گويم حرف آقای x وحی منزل است، اما جمله زير را يكي از معتبرترين شخصيتهای وبلاگستان فارسي در كامنتهای اينجا نوشته‌اند:

من کاملا از سرویس دهندگان داخلی ناامیدم. همکار عزیز بلاگفا را ول کن و به فکر اعتبار فیس‌بوک باش!

باز هم مي‌گويم نظر اين عزيز وحي منزل نيست؛ اما برای شما گران نيست وقتي چنين عزيزی اينگونه از سرويسهای شما نااميد باشد؟ اشكال كجاست؟ سوء تفاهم؟ يا ممكن است حقيقتهایی نيز باشد؟

آقای شيرازی. فكر مي‌كنم با اين نوشته‌ها پاسخ به سوالات شما را داده باشم.مي‌گوييد جامعه بزرگ وبلاگ‌نويس فارسي سالها قبل از وردپرس ايجاد شده.( كاملا درست است) . مي‌گوييد حداقل هزاران وبلاگ خوب در سرويسهای وطنی هست.آيا اينجا منظورتان محتوی اين سايتها هست؟ بله با شما كاملا موافقم. اما آيا منظورتان اين است كه اين وبلاگهای بسيار خوب از نظر محتوی؛ از نظر تكنيكي هم خوبند؟؟ اجازه دهيد با شما موافق نباشم.

ببينيد! نظر شخصي من چنين است: من سرويسهای وطنی را به آپارتمانهایی تشبيه مي‌كنم كه بشدت در برابر زلزله آسيب‌پذيرند. حتي اگر عزيزترين كسان من هم در اينجا ساكن باشند- با اينكه به انها سر خواهم زد و جوياي احوال انها خواهم بود- اما هرگز خانه‌های سست انها را تاييد نخواهم كرد. اميدوارم اين تمثيل بتواند احساس واقعي من را به شما منتقل كند. اگر روزی شما توانستيد آپارتمانهای خودتان را برای مستاجران عزيزتان در برابر زلزله مقاوم كنيد- حداقل استانداردهایی كه در تمام دنيا بين مهندسين عمران پذيرفته شده است- آنگاه نه تنها به اين وبلاگها لينك خواهم داد بلكه از شما و سرويستان نيز حمايت خواهم كرد.

فرموده‌ايد: آيا اين كار صرفا بدليل تبليغ سرويس مورد علاقه‌تان بوده است؟ در بالا توضيح داده‌ام. گفته‌ام هدف اول من حمايت – و نه  تبليغ – از وبلاگهایی است كه در سرويس مورد علاقه‌ام ايجاد شده‌اند. بنظر شما آيا اين صرفا يك تبليغ و حمايت كوركورانه است؟ خير. آيا انتقاد از سرويسهای وطنی يك انتقاد كوركورانه و مغرضانه است؟ خير.

فرموده‌ايد: يا نواقص در سرويسهای وطنی… .مي‌گويم: نه فقط نواقص. كه اگر تنها نواقص باشد مي‌توان اميدوار بود انها را در طولاني مدت حل كرد. بحث من اينجا اين است كه سرويسهای وطنی مشكلات اساسي دارند. مشكلات ريشه‌ای / عميق / خطرناك و نه فقط نواقص . ممكن است اكنون بپرسيد موارد ان را ذكر كنيد. اگر شما و ساير دوستان علاقه‌مند هستند مي‌توان با مشاركت همديگر اين قسمت را با ذكر جزييات، كاملا شفاف كرد.اين بسته به حوصله شما عزيزان دارد.

فرموده‌ايد: آیا نقد بلاگفا در راستای همان جنبش مهاجرت به وردپرس نیست؟ من مي‌گويم كاملا در راستاي همان است و هر دو اينها نيز در راستاي چيزی است كه به آن مي‌گويم « فشار بر سرويسهای وطنی جهت بهبود خود».

آقای شيرازی. تاكنون هربار كه كسي خواست از سرويسهای وطنی انتقاد كند، بسياری سريعا پيش دويدند و از مشكلات كار در كشور گفتند. همه انها مرتب يك جمله را تكرار مي‌كردند و مي‌كنند:« بايد از سرويسهای وطنی حمايت كنيم». من با اين جمله هيچ مشكلي ندارم. اتفاقا بد هم نيست اندكي بر روی احساسات ناسيوناليستي ايرانيان كار كرد- كه الحق و الانصاف خوب هم جواب داده تاكنون- اما حمايت از سرويسهای داخلی مي‌تواند به دو صورت باشد. تا امروز هميشه حمايت به صورت تاييد  بوده است.هربار كه مشكلي پيش امد سريعا گفتيم و گفتند كه نبايد حمايت خود را قطع كنيم و هربار با تاييد بيشتر و چشم‌پوشي از اشتباهات، انها را به بوته فراموشی سپرديم. اما حمايت مي‌تواند فرم ديگری نيز داشته باشد: فشار بر روی سرويسهای وطنی تا شايد در اين صورت احساس خطر كنند و بجنبد و اندكي به خود بيايند. انقتادات مكرر من از سرويسهای وطنی و همچنين حمايت از مهاجرت به وردپرس و بلاگر تنها از همين زاويه قابل بيان است. اميدوارم با ايجاد جريان مهاجرت از سرويهای وطنی به وردپرس و بلاگر، احساس خطر را در عزيزان وطنی خود ايجاد كنم.شايد واكنشي نشان دهند.تنها اميدوارم واكنش انها تخريب نباشد. در همين زمان كه من به تنهایی از اين روش استفاده مي‌كنم- دقت كنيد در سرتاسر وبلاگستان فقط من هستم كه اين مسير فشار به شما را دنبال مي‌كنم- بسياری از افراد هستند ؛ حتي انهایی كه به شدت با شما مخالفند؛ كه از روش اول يعني تاييد استفاده مي‌كنند.پس چندان نگران ميزان تاثيرپذيری من نباشيد.

آقای شيرازی. من بارها در اين وبلاگ صريحا نوشتم كه تا زمانی كه احساس كنم اين مشكلات ريشه‌ای وجود دارند به نقد سرويسهای وطنی ادامه خواهم داد.هرگز هم به خودم اجازه ندادم كه از مسير انصاف خارج شوم. مي‌دانم كه مشكلات بينهايت زيادی داريد. اما بعضي چيزها را نمي‌توان از آن گذشت. اكنون بلاگفا رتبه سوم در  رنكينگ الكسا را دارد.بعد از ياهو و گوگل. شايد خيليها ندانند اين يعني چه. اما شما كه خوب مي‌دانيد اين يعني چه!

پس به هيچ وجه – هزاران باره تاكيد مي‌كنم- به هيچ وجه پذيرفته نيست كه شما مشكلات كار در ايران را هربار عامل اصلي بيان كنيد. اگر يك سايت يا سرويس بود كه ميزان بازديدكننده آن يكهزارم شما بود انگاه مي‌شد بر بسياری از عيوب ان چشم پوشيد( هرچند انجا نيز نبايد عيوب ريشه‌ای را ناديده گذاشت).

آقای شيرازی. فرموده‌ايد 

شما قبلا تصمیم خود را گرفته اید و در پستهای قبلی خود صراحتا سرویسهای وطنی را برای میزبانی وبلاگها نامناسب و ضعیف دیده و پیشنهاد استفاده از یک سرویس خارجی را داده اید.

كاملا صحيح است. هنوز هم همانطور فكر مي‌كنم. آيا شما دليلي داريد كه من بخواهم عقيده خود را تغيير دهم؟ اگر يادتان باشد آن زمان مطالبي با عنوان « جنبش مهاجرت به وردپرس» نوشتم. بازهم اگر يادتان باشد مدتي بعد شما در وبلاگ شخصي خود سلسله مطالبي را شروع كرديد كه اگر اشتباه نكنم عنوانی چنين داشت: « چرا وبلاگ‌نويسان سرويسهای وطنی را ترجيح مي‌دهند؟» مقدمات بحث را شروع كرديد و همه ما منتظر بوديم تا با شما در يك بحث مفيد شركت كنيم. اما متاسفانه، نوشته دوم و نوشته‌های بعدی هرگز منتشر نشدند. يادتان مي‌ايد كه علت چي بود؟ بله همان حوادث تلخ هك شدن بلاگفا- پرشين بلاگ و … آيا كاربران سرويسهاي وطنی در ان زمان احساس نكردند نوشته‌های من ممكن است اندكي رنگ واقعيت داشته باشد؟

آقای شيرازی. باور بفرماييد كسي قصد تخريب شما يا سرويس محبوبتان را ندارد. اگر چنين چيزی بود بهترين زمان برای ضربه زدن به شما و ساير عزيزان همان زمانی بود كه كلي مشكلات وجود داشت.اما همان زمان شخصا از تمام عزيزان خواستم كه فعلا چيزی در انتقاد از مشكلات شما ننويسند و فرصتي بدهند تا شما بتوانيد اندكي خود را بازبيابيد.همان زمان كاربران شما سخت‌ ترين انتقادات را از شما كردند( واكنشهايي احساسي كه همانطور كه زود برانگيخته شدند زود نيز از بين رفتند.). اما سبك من چندان با واكنشهای احساسي جور در نمي‌ايد.آن زمان سكوت كردم. اما حالا كه كاربران شما تمام آن مسايل را فراموش كرده‌اند و تا مشكل بعدی پيش نيايد حتي به ان فكر هم نمي‌كنند ديگر شما با واكنشهای سطحی و احساسي افراد عصباني مواجه نيستيد. اكنون در كمال آرامش مي‌توانم سوالاتی كه در ذهن دارم را با شما در ميان گذارم.

در پايان نيز فرموده‌‌ايد:

یا فقط حضور من در کشور ایران و احیانا فشارهای حکومتی دلیل تصمیم گیری شما بوده است؟

آقای شيرازی. من در همان چند ماه قبل و همين امروز نيز صريحا بارها به شما تاكيد كردم بحث من يك بحث سياسي نيست بلكه فراتر از آن به مباحث تكنيكي و مشكلات ريشه‌ای سرويسهای وطنی اشاره دارد. اما بنظر مي‌ايد شما اين توضيحات چندباره من را قبول نمي‌كنيد و هربار اين شائبه را پيش مي‌كشيد كه نكند من از جنبه سياسي نگران چنين موضوعي هستم. بار ديگر تاكيد مي‌كنم: اساسا بحث سياسي در فيلد كاری من نيست. مي‌توان به انجا هم وارد شد.اما من هنوز جوان هستم و تمايلي هم برای دردسر ندارم!

آقای شيرازی. خوب بخاطر دارم كه در همان زمان كه مطالبي با عنوان « جنبش مهاجرت به وردپرس» مي‌نوشتم شما در يكي از كامنتها نوشتيد :

در ضمن شاید بتوانید برای هر پست وبلاگ خود عبارت جنبش را انتخاب کنید اما وقتی بحث جنبش جدی می شود که واقعا شاهد جنبشی در وبلاگهای فارسی برای مهاجرت به ورد پرس باشند

من ديگر از واژه جنبش در عنوان پستهای وبلاگم استفاده نكردم. اما احساس نمي‌كنيد در اين چند ماه كه از ان نوشته‌ها مي‌گذرد تعدادی- هرچند نه زياد- از وبلاگ‌نويسان شما به سمت وردپرس روی آوردند؟ فكر نمي‌كنيد اين يك ضايعه بزرگ برای بلاگفا باشد؟ سرويسهای ديگر وقتي كه شما مي‌خواهيد آنجا را ترك كنيد چندبار از شما مي‌پرسند آيا مطمئنيد؟ در پايان هم درخواست مي‌كنند در صورت تمايل، علت ترك اين سرويس را بيان كنند. آيا شما اين كار را كرديد؟

آقای شيرازی. آيا به نظر شما اين تعداد كه به وردپرس امده‌اند اكثرا افراد مشكل‌دار بوده‌اند؟ مخالف بوده‌اند؟ آيا آنها به گفته بعضي ‌ها تحت تاثير هوچي‌گری‌های من دست به يك انتخاب احساسي زدند؟ يا اينكه اكثر آنها افرادی فهميده و صاحب ادراك و تشخيص بوده‌اند كه بر اساس انتخاب شخصي خود به وردپرس آمده‌اند؟

آقای شيرازی. بسياری از عزيزاني كه در بلاگفا هستند در كامنتهای وبلاگ افرادی چون من عنوان مي‌كنند كه دوست دارند به وردپرس مهاجرت كنند اما مشكل آنها آرشيوشان است. آنها مي‌گويند هيچ روشي ندارند تا بتوانند تمام آرشيو خود در بلاگفا يا پرشين بلاگ را به همراه كامنتها  و … به وردپرس يا بلاگر منتقل كنند. من از شما بعنوان مدير محترم بزرگترين و محبوب‌ترين سرويس وبلاگ‌نويسي در كشورمان اين سوال را دارم:

آيا اين وظيفه شخص شما نيست كه امكانات تكنيكي لازم را فراهم كنيد تا هر وبلاگ‌نويسي بسته به ميل شخصي خود مكان مطلوب خود را انتخاب كند.اكنون وردپرس و بلاگر خروجی آرشيو وبلاگ را در هر لحظه كه وبلاگ‌نويسان اراده كنند در اختيار انها خواهد گذاشت. آيا سرويس شما و ساير سرويسهای وطنی چنين حق بديهي كاربر را به رسميت مي‌شناسند؟

بنظرم اين يكي از آن مشكلات اساسي و ريشه‌ای در سرويس شماست. تدبير شما برای حل اين مشكل چيست؟

آقای شيرازی. بگذاريد ابتدا بگويم چرا باب بحث با شما را پيش كشيدم؟ من در ابتدا، روی سخنم با هرسه سرويس بزرگ وبلاگ‌نويسي وطنی بود: بلاگفا – پرشين بلاگ و ميهن بلاگ. مسئولين ان دو سرويس محترم حتي كوچكترين واكنشي به نوشته‌های من نشان ندادند.اين نشان مي‌دهد يا اساسا اين نوشته‌ها را نديدند يا اين كه ان را چندان قابل ندانسته‌اند.در هر صورت شخصا در اينجا برای پاسخگو بودن شما و سرويس محترمتان امتياز بيشتری نسبت به ساير سرويسها قايلم.

در مورد سرويسهای وبلاگی وطنی تازه‌كار: اين چه بساطی است كه هركس مي‌خواهد در وب شروع به كار كند يك سرويس وبلاگی راه مي‌اندازد؟ در كجای دنيا اينهمه سرويس وبلاگ‌نويسي داريم؟ راه اندازی سرويس وبلاگی ساده‌ است اما ادامه كار بسيار مهم است.به همين دليل ساير سرويسهاي وبلاگی تنها وقتي مي‌توانند وارد اين بررسي‌ها شوند كه مدتي از فعاليت آنها گذشته باشد.امتحان پس داده باشند و از همه مهمتر roadmap داشته باشند.اين سرويسهاي وبلاگی كه مثل قارچ مي‌رويند برای 5 سال آينده خود برنامه‌ريزی كرده‌اند؟ و… (جريان سرويسهاي وبلاگی در كشورمان: يكي است قصه پر آب چشم! )

آقای شيرازی. چرا بلاگفا؟ چون هم اكنون بر طبق رده‌بندی سايت الكسا، بلاگفا سومين سايت پرترافيك در ايران است(پس از گوگل و ياهو).مطمئنم كه تا چند سال آينده نيز چنين خواهد بود. اما آيا از گسترش روز افزون بلاگر و وردپرس احساس خطر نمي‌كنيد؟ در اول اكتبر 2007 وضعيت 100 دامين پرترافيك كشور را اگر يادتان باشد در ان زمان بلاگفا 3 بود و ميهن بلاگ 6 و بلاگر 12 و وردپرس رتبه 61 را داشت.اكنون تنها با گذشت 40 روز بلاگفا هنوز رتبه 3 را دارد اما ميهن بلاگ به رتبه 4 رسيده است. بلاگر 11 شده و وردپرس به جايگاه 56 رسيده است.

آقای شيرازی. بعنوان يك شخص هوشمند آيا احساس خطر نمي‌كنيد؟ هم اكنون وردپرس دات كام در تمام آمارهای جهانی دارد رشد ديوانه‌واری پيدا مي‌كند. برنامه شما برای مقابله با اين محبوبيت فزاينده چيست؟ بلاگر با تمام ابهت و عظمتش؛ همچنين شركت sixapart احساس خطر كرده‌اند.بلاگر سعي مي‌كند هر روز امكاناتش را افزايش دهد و sixapart نيز نسخه 4 موويبل را ارائه كرده و حتي قول داده آن را اوپن سورس كند.

آقای شيرازی. اكنون سوال اين است: برنامه شما چيست؟ واكنش شما چيست؟ آيا برنامه‌ای برای رقابت با محبوبيت اين غولهای جهاني داريد؟ اين سوال را از مسئولين ساير سرويسها هرگز نخواهم پرسيد.چون بنظر مي‌رسد آنها به اين مسايل فكر هم نمي‌كنند!

آيا برای محبوبيت روزافزون بلاگر و وردپرس چاره‌انديشي كرده‌ايد؟

پ.ن: برای عزيزانی كه قبلا با مباحث «جنبش مهاجرت به وردپرس» آشنا نشده‌اند:

1- نوشته نخست

2- دومين مطلب

3- سومين مطلب

4- مطلب چهارم

5- مطلب پنجم

6- مطلب ششم

7- مطلب هفتم

8- مطلب هشتم

9- جنبش وردپرس فارسي .نوشته پاياني

ادامه دارد…

پ.ن: لينك مطلب در بالاترين. در صورت تمايل به اين لينك رای دهيد

پاسخی بگذارید

