وب2010

چرا فيس بوك ؟

Posted in وب 2 by mhmazidi on اکتبر 25, 2007

من قبلا هم در متن نوشته‌هايم صريحا اعلام كردم كه زين پس هركسي بپرسد چرا فيس بوك؟ تنها مي‌گويم: چون يك پلتفرم است. اينكه پلتفرم چيست و چه اهميتي دارد؟  بحثي است كه تمام ساختار وب آينده ( يا آن چيزی كه بعنوان وب اجتماعی/شبكه‌ای يا به غلط وب 3.0 معروف شده) را تشكيل مي‌دهد.پس بپذيريد كه نمي‌توان backbone وب آينده را در چند نوشته كوتاه تحليل كرد چون اساسا مختصر نويسي هنری است كه من ندارم.اما رضای عزيز نويسنده وبلاگ updateblog در كامنتهای مطلب قبل ، كامنتي طولاني گذاشت كه بنظرم آمد بهتر است بي كم و كاست آن را در اينجا وارد كنم. در پايان طبق معمول من تنها يك نكته به آن اضافه خواهم كرد:

جناب مزیدی قدری بی حوصله به مخاطبین پاسخ میدین
که البته شاید از ازدیاد بازدید کننده هستش!! ولی فکر میکنم اگر بخواهیم حرکت مثبتی بکنیم و فیس بوک را در بین ایرانیان جا بیاندازیم، باید اول یکبار خیلی ساده علت اهمیتش رو توضیح بدیم. خدمت دوستانی که می فرمایند فیس بوک به چه کارمون می آید؟ باید عرض کنم در گذشته شاید ابتدای سال 2000 و شاید هم اواخر 99 مبحثی مطرح شد (البته در دانشگاه های ایالات متحده) تحت عنوان Web OS یا سیستم عامل بر مبنای وب (!) منتها در زمانی که این بحث مطرح شد هنوز شاید اذهان عمومی انقدر آمادگی نداشتند تا معنی اون رو درک کنند و تصور عموم بر این بود که خوب مثلا سیستم عاملی مثل ویندوز خواهد بود که با داشتن یک PC و یک خط اینترنت میشه از اون به جای سیستم عامل روی کامپیوتر استفاده کرد و درد سرهای نصب و نگهداری یک سیستم عامل رو به فراموشی سپرد!! چه خوب!

این تصور غلط شاید به این دلیل پدید آمد که این مبحث به شکل سطح بالایی بین کارشناسان و عده ی معدودی از دانشگاهیان مطرح شده بود و وقتی به صورت بسته در بین عموم مطرح شد هیچکس نمی تونست ازش ذهنیت درستی به دست بیاره تا اینکه اگر اشتباه نکنم در سال 2002 حضرت Tim O’Reilly (ع) کسی که وب 2.0 رو اختراع فرمودند تا شما وبلاگ بنویسی در موردش!! Web OS رو برای عموم کالبد شکافی کردند و بهش رنگ و جلای تازه ایی دادند و حتی اونچه که در بخث اولیه مطرح شده بود رو هم جهت دادند، Tim O’Reilly مبحث سیستم عامل بر مبنای وب رو بدین شکل توضیح داد که در آینده ی نزدیک این امکان پدید میاد که بسیاری از اپلیکیشن ها (ساده تر: نرم افزارها و ابزارها) یی رو که ما آفلاین و به صورت نصب شده بر روی سیستم عامل مون استفاده میکنیم رو Web Base یا بر مبنای وب در اختیار داشته باشیم حالا اگر این روند به شکلی پیش بره که محیطی پدید بیاد که این نرم افزارها خودشون رو سازگار با اون محیط کنن و کاربر بتونه با مراجعه به یک محیط واحد به مجموعه ای از اپلیکیشنهای مورد نیازش که web base هست و خودش در این محیط گرد آوری کرده باشه دسترسی پیدا کنه اونها رو مدیریت کنه و ازشون استفاده ی مورد نیازش رو ببره اونوقت به اون محیط میگیم Web OS یا سیستم عامل بر مبنای وب.

پلتفورم به معنی پایگاه هستش، در علوم کامپیوتری به مجموعه ی ابزارهای نرم افزاری و سخت افزاری که امکان اجرای نرم افزارها رو فراهم کنه پلتفورم میگن، پس گفته ی Tim O’Reilly در اصل این بود که اگر کسی پلتفورمی آنلاینی تعریف کرد که مثل سیستم عاملهای آفلاین ما بتونه قابلیت اجرا، نصب کردن و پاک کردن نرم افزارهای بر مبنای وب رو توسط هر کاربری فراهم کنه یک Web OS خلق کرده. و این همون کاری هست که زوکربرگ و فیس بوک انجام دادند.

حالا کسانی که میپرسند فیس بوک چه اهمیتی داره جوابش اینجاست: در نظر بگیریم من کاربری هستم که معمولا آنلاین میشم اخبار گوگل رو میخونم، فیدها م رو دنبال میکنم، توییت میکنم، با دوستانم در گوگل تاک کمی گپ میزنم و غیره، وقتی من آنلاین میشم برای انجام موارد مذکور باید یکبار نرم افزار گوگل تاک رو اجرا کنم، بعد صفحه ی توییتر رو باز کنم و بعد فید خوانم رو اجرا کنم و بعد برم سراغ اخبار گوگل و بعد هم الباقی کارها اما راه حل دیگه یی هم هست من ابزار گوگل تاک، توییتر، فید خوان، اخبار گوگل و… رو به اشتراک فیس بوکم اضافه میکنم و وقتی آنلاین شدم صاف وارد اشتراک فیس بوکم میشم و به محض ورود به پروفایلم در فیس بوک همه ی مواردی که من به خاطرشون آنلاین شدم اونجا در دسترسم هستند و اینجا اهمیت فیس بوک معلوم میشه.

کسانی که میگن فیس بوک اصلا به چه کار میاد یا مطالعه ندارن یا ذهن شون شدیدا بسته است از نظر شخص من فیس بوک و زوکریرگ در اصل یک بیل گیتس و ویندوز آینده هستند.

البته اونچه گفته شد مسلما برای خود شما که به اهمیت فیس بوک واقفید چندان جذابیتی نداره ولی امیدوارم در این مورد هوشمندانه عمل کنید!

 

همينجا بگويم كه از او بسيار سپاسگذارم.همچنين هركسي كه تمايل دارد مطلبي مشابه در اين زمينه در اين وبلاگ منتشر شود مي‌تواند ان را برايم ايميل كند تا بدون كم و كاست در همينجا منتشر كنم. همچنين بدانيد كه نوشته‌ها و كامنتهای باارزش شما دقيق پيگيری مي‌شود.

نكته: تنها چيزی كه مي‌خواهم اضافه كنم اين است. در گوگل دو  عبارت زير را سرچ كرده و نوشته‌ها و نظرات را با دقت مطالعه كنيد: 

                            web as a platform     web as a service

پاسخی بگذارید

