وب2010

زنان و ثكث

Posted in وب 2 by mhmazidi on سپتامبر 29, 2007

وقتي كه مطلب مربوط به چارت ذهني رابرت اسكوبل را مي‌نوشتم، با توجه به طنز بودن فضای كار انتظار واكنش‌های متفاوتی را داشتم.اما واقعا ديدن ان چارتهای جالب، بينهايت برايم جذاب بود.تصور اوليه من، تاكيد احتمالی خوانندگان بر روی طنز وبی آن بود اما با چيزی متفاوت مواجه شدم!! در اينكه فضاي آن كارها طنز بود بحثي ندارم؛ اما فكر مي‌كنم اكنون فرصت مناسبي است تا در مورد يك موضوع ظريف توضيح كوچكي بدهم. هرچند مي‌دانم كه بسياری از خوانندگان عزيز متوجه اين موضوع هستند و تنها از باب review مي‌باشد.

از ديد من دو مبحث «زنان» و «ثكث» دو مقوله كاملا «مستقل»  هستند؛ هرچند بي‌ارتباط باهم نمي‌باشند.پس به همين دليل آنها را تفكيك مي‌كنم:

زنان: ديدگاه من نسبت به مقوله زنان بيش از ان كه متاثر از زنان واقعي در دنياي حقيقي باشد برآمده از جايگاه زنان در ادبيات جهان است.برای من زنان در آثار فيودور داستايوفسكي،مارگريت دوراس،ميلان كوندرا و …حقيقی‌تر و ملموس‌تر از اطرافيانم هستند.به همين دليل -شايد كمي دور از واقعيت بنظر آيد- نگاه من به زن بجای آنكه بر محور لذت باشد ، بر‌آمده از پديده عميق‌تر «حيرت» است در مفهوم نيچه‌ای كلمه.لازم نمي‌دانم برای خواننده فهيم اين مطلب، توضيح دهم كه اينجا حيرت به معنايي «هستي‌شناسانه» است نه تعجبی از جنس ديدن يك موجود فضايي.

ثكث: ولی جايگاه ثكث در اينجا چيزی كاملا مستقل اما پيوسته است.ديد من نسبت به ثكث بينهايت تحت تاثير زيگموند فرويد است.متاسفانه در كشور ما جايگاه والای فرويد در نظام انديشه به مقوله انسان بخوبي درك نشده. همه ما اسم فرويد را با ثكث در ذهنمان پيوند داده‌ايم.در صورتی كه معجزه بزرگ فرويد كارهای درخشان او بر روی «ناخودآگاه» يا همان «unconsiossness» بوده است.جايگاه فرويد آنقدر والاست كه «جي پي استرن» در كتاب نيچه، از سه نفر بعنوان پديد‌اورندگان قرن بيستم ياد مي‌كند » نيچه ، ماركس و فرويد». فرويد سنت چندهزار ساله تفكر و انسان‌شناختي غرب را به چالش عميقي گرفت و نشان داد كه انسان بيش از ان كه تحت تاثير خرد و خودآگاه خود باشد ، تحت تاثير «ناخودآگاه» خود است.اين يك بحران بزرگ برای تفكر فلسفي غرب بوده و هنوز هم هست.

همچنين فرويد نشان داد كه ساختار «ناخودآگاه» ما بشدت متاثر از پديده «ثكث» است. مطالعات بعدی فرويدی‌هایی مثل يونگ و لاكان، ناخودآگاه را به عرصه‌های اسطوره و زبان كشاند.از اينجاست كه ثكث برای من بيش از انكه يك دغدغه برای كسب لذت باشد، يك معضل فلسفي است.همچنين با توجه به شغل پزشكي، تاحدودی از جايگاه ثكث بعنوان يك پديده پزشكي باخبرم.

از مجموع گفته‌های بالا، اميدوارم از  موقعيت ممتاز و مستقل هم زنان و هم ثكث در نظام فكریم باخبر شده باشيد. بهمين دليل رندی دكتر مجيدي و ساير دوستان مي‌تواند رنگي از واقعيت داشته باشد اگر كه در چارت، اين دو مقوله در ستونهایی مجزا آورده شده باشند.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: