وب2010

مشكل من با ياهو 360

Posted in وب 2 by mhmazidi on سپتامبر 21, 2007

به سايتهایی مثل اوركات، مای‌اسپيس، فيس‌بوك، كلوب و ياهو 360 در اصطلاح «شبكه اجتماعی» مي‌گويند.علت اين نامگذاری: هدف در اين سايتها اين است كه انسانها در قالب اجتماعاتی گردهم بيايند و نوع ارتباط و اتصال آنها يك فرم هندسي شبكه مانند ايجاد مي‌كند.به غلط در فارسي به سايتهای «دوست يابي » نيز مشهور شده‌اند.معمولا اين سايتها همه امكانات را در حد متوسط فراهم مي‌كنند: عكس-ويديو-وبلاگ و… اما فلسفه و هدف اين سايتها ايجاد «ارتباط » است.

در مقابل سايتهایی مثل وردپرس دات كام و بلاگسپات و ساير سرويسهای رايگان ارائه‌دهنده وبلاگ، فلسفه و هدف مجزایی دارند و آن هم نوشتن وبلاگ با بهترين،سريعترين و بيشترين امكانات است.هرچند محبوبيت و تاثير سايتهای «شبكه اجتماعی» آنقدر زياد بوده كه سرويسهای وبلاگی نيز كم كم امكانات «شبكه‌ای» را به خود اضافه كرده‌اند.اما اينجا بازهم هدف اصلي «نوشتن» است.

حالا! مشكلي كه چند وقتي است من با آن درگير هستم اين است كه احساس مي‌كنم- كه مي‌تواند 100 % اشتباه هم باشد-كه بعضي از كابران اينترنتی اين تفاوت ظريف را درنظر نمي‌گيرند.البته وب 2.0 تماما برپايه سليقه و درخواست كاربر شكل مي گيرد.اين كاربر است كه مشخص مي‌كند از هر سرويسي چگونه استفاده كند؛ اما اين حرف بدان معنا نيست كه مطلقا حق نداشته باشيم در مورد كابردهای مفيدتر يك سايت بحث كنيم.

از همين‌جاست كه نمي‌توانم بپذيرم دوستان ما كه در سايتهایي مثل ياهو 360 وبلاگ‌نويسي مي‌كنند-آنهم به صورت جدی و مستمر- اين نكته ظريف به آنها يادآوری شده باشد.وبلاگهای «شبكه‌های اجتماعی‌» كاربرد حرفه‌ای ندارند و اساسا ايجاد شده‌اند برای گپ‌ها و گفتمانهای محدودی كه بين حلقه دوستان شكل مي‌گيرد.متاسفانه اكثر اين سرويسهای وبلاگی در موتورهای جستجو ايندكس نمي‌شوند و خواننده و مخاطب عام هرگز نمي‌تواند به ان دسترسي داشته باشد.

پس خواهش من اين است كه اگر دوستي يا وبلاگ‌نويسی را مي‌شناسيد كه وبلاگش را تنها برای حلقه دوستانش نمي‌نويسد- به عبارتی مخاطب عام دارد- او را تشويق كنيد كه برای وبلاگ‌نويسي از سرويسهای غيراختصاصي مثل ياهو 360 استفاده نكند و در عوض سرويسهای مختص وبلاگ‌نويسي مثل بلاگر يا وردپرس را انتخاب كند.بازهم تاكيد فراوان مي‌كنم كه من و شما تنها قرار است آنها را تشويق به اين كار كنيم. تصميم گيرنده نهایی البته خود آن عزيزان هستند.

تقديم به همه آنهایی كه دوستان زيادی در ياهو 360 دارند.بخصوص يكنفر كه خودش خوب مي‌داند!!!

بیان دیدگاه