وب2010

چرا خانومها؟

Posted in وب 2 by mhmazidi on سپتامبر 18, 2007

وبلاگ‌نويسي توانست دوستانِ نديده نشنيده اما بسيار خوبی برايم به ارمغان آورد.در اين بين علاقه من به خانوم‌ها بيش از حالت نرمال بنظر مي‌ايد.تا انجا كه برای آنها يك دسته‌بندی جدا در سايدبار وبلاگم قرار دادم.پست اخير خانوم بيستار -يكي از همين دوستان خوبم- بهانه‌ای شد برای توضيح علت اين رفتار من.

اگر واقعا مي‌خواهيد كامل متوجه منظور و هدف من شويد نياز است اندكی با آراء و نوشته‌های «ميشل فوكو» آشنا باشيد.مباحثی چون «ميكروفيزيك قدرت» ، «ديسكورس» ، «اقليت‌ها» ، «ديگری» و … همگي برای فهم اين موضوع لازمند.

اين حركت من – و ساير حركتهای مشابه- به نگرشهای فمينيستي و البته در سطحي بالاتر به نگرشهای فلسفي من نسبت به مقوله «اقليت» و «ديگری» بر مي‌گردد. اقليت در مفهوم فوكويي كلمه ، اقليت از نظر تعداد نيست بلكه اقليت از نظر قدرت (power) است.تحليل فوكو از مناسبات اجتماعی، تحت تاثير انديشه فردريش نيچه متاثر از مفهوم «اراده معطوف به قدرت» نيچه است.اينجا قدرت يك مفهوم ارزشي نيست بلكه صرفا يك مفهوم توصيفي است. فوكو در تمام شاهكارهايش سعي كرده كه قدرت را در بعد «ميكروفيزيك» آن تحليل و تشريح كند.به همين دليل است كه بسياری از انديشمندان معاصر عميقا تحت نفوذ انديشه‌های او هستند.به بيان ساده فوكو سعي مي‌كند كه نشان دهد قدرت چگونه منجر به پس زدن گروههای «اقليت» از عرصه فعاليت اجتماعی مي‌شود.از همين‌جاست كه مطالعات او در مورد تاريخ جنسيت، تاريخ ديوانگي ؛ مراقبت، تنبيه و زندان ، و در يك كلام پرداختن او به اقليتهای جنسي ، نژادی ، مذهبي و… مفهوم مي‌يابد.مطالعات او نشان داد كه مفاهيمی مثل جنون ، نابهنجاری ، جرم و… مفاهيمي ايستا نيستند بلكه متاثر از قدرتهای برتر در عرصه اجتماع مي‌باشند.

من نيز تحت تاثير انديشه‌های فوكو- كه آن را كاملا مديون بابك احمدی هستم- سعي مي‌كنم در هر رابطه اجتماعی به ساختار «ميكروفيزيك قدرت» دقت كنم.اگر از ابتدای نوشته‌ های اين وبلاگ با من همراه بوده باشيد، احتمالا متوجه شده‌ايد كه در هر زاويه‌ای سعي كرده‌ام در مورد حقوق «اقليتها» در ان حيطه مطلب بنويسم.خواه اين اقليت جنسي باشد، خواه در حيطه دين باشد و خواه در دنياي نرم‌افزار.

دفاع از اقليتها و تاكيد بر نقش آنها تنها يك پز روشنفكرانه نيست، بلكه اين اقليتها – و البته كلمه بهتر برای اين مفهوم: «ديگری» – هستند كه مي‌توانند به ما در شناخت بهتر جايگاه خود، ياری كنند.

تاكيدم بر موقعيت زنان از اين ديدگاه است.عاشق چشم و ابروی آنها نيستم بلكه برای درك بهتر از جايگاه خود در هستي نيازمندم كه حقوق و امتيازات «ديگری» را به او دهم.تنها هنگامي كه يك «ديگری» قوی رو در روی من قرار گيرد توانايي آن را خواهد داشت كه به درك من از جايگاه خودم در عرصه اجتماع و هستي كمك كند.

مفهوم «ديگری» اكنون يكي از هسته‌های اصلي در اكثر شاخه‌های علوم انساني است: از فلسفه گرفته تا مطالعات اجتماعی تا اقتصاد و … اكيدا توصيه مي‌كنم مبحث «ديگری» را در علوم انساني با جديت دنبال كنيد.

پاسخی بگذارید

