وب2010

اپن سورس، چگونه؟

Posted in وب 2 by mhmazidi on سپتامبر 1, 2007

در نوشته قبلي با مثالي توضيح دادم كه چرا از مدل اپن سورس بايد استفاده كرد؟ منتها نمي‌دانم چرا هم موافقان و هم مخالفان هميشه 0 يا 100 را درنظر مي‌گيرند؟تصور من اين است كه يكي از علل مهم آن شور و هيجان جوانی است.

ممكن است من برای خودم از مدلهای تحول يكباره استفاده كنم.اما عقيده دارم كه مدلهای انقلابي (تغييرات سريع و بنيادی ) بخصوص در جمعيتهای بزرگ كاری اشتباه است.باور كنيم كه دوران انقلابها گذشته است و در هر جایی -حتي در دنياي آی‌تی- بايد از مدل تغييرات تدريجي استفاده كرد.گاه ممكن است سرعت اين تغييرات زياد باشد گاه كم. اما مهم است تفكر تغيير وجود داشته باشد و اين تغيير نه در جهت ريشه‌كن كردن بنيادهای موجود بلكه در جهت تصحيح مداوم آنها باشد.

ببينيد! تغيير سيستم عامل از ويندوز به لينوكس همانند يك تغيير انقلابي است!! مطمئنا من از شما نمي‌خواهم كه از امروز ويندوز را پاك كنيد و فقط با لينوكس و ساير نرم‌افزارهای اپن سورس زندگی كنيد.همانطور كه خودم اين كار را نخواهم كرد. اعتقاد دارم نه تنها سيستم عامل خود را به يكباره تغيير ندهيد بلكه حتي نرم‌افزارهایی كه برايتان بسيار با اهميت و پركاربرد است را همانگونه استفاده كنيد.مثلا كسي كه تاكنون به فوتوشاپ بسيار وابسته بوده، هرگز از او نخواهم خواست كه فوقتوشاپ را فراموش كند.بلكه به او توصيه مي‌كنم بازهم از فوتوشاپ و سيستم عامل ويندوز – كه هر دو كرك شده و غيرقانوني است – استفاده كند. منتها خواهش من از او چيز ديگر است.

او سعي كند ، تاكيد مي‌كنم سعي كند كه برای ساير كاربردهای خود كم كم از آلترناتيوهای رايگان و اوپن سورس استفاده كند.مثلا من از ويندوز xp استفاده مي‌كنم و با آن راحتم .مي‌توانم برای مقابله با اسپای‌ور از چند گزينه استفاده كنم:

-گروهی از نرم‌افزارها كه پولی هستند و احتياج به كرك دارند.

– گروهی از نرم‌افزارها كه رايگان هستند- حالا ممكن است اوپن سورس باشند يا نباشند.

تلاش من بر اين است كه تا آنجایی كه ممكن است از دسته دوم استفاده كنم.حالا در اين راه لازم نيست خودم يا ديگران را دچار مشكلات عديده نمايم.

بگذاريد مثالي از خود مايكروسافت بزنم.من اكنون از ويندوز كرك شده دارم استفاده مي‌كنم.برای وبلاگ‌نويسي آسان در محيط ويندوز مي‌توانم از گزينه‌های مختلفي استفاده كنم.يكي از آنها استفاده از نرم‌افزار word است.من هيچگاه از word استفاده نكردم؛ بلكه برای وبلاگ‌نويسي از محصول ديگر مايكروسافت كه ويندوز لايو رايتر باشد استفاده مي‌كنم.WLW اوپن سورس نيست، اما خوشبختانه رايگان است و درست است كه بدليل استفاده از ويندوز يك بار قانون را نقض كرده‌ام .اما با جايگزين كردن WLW از نقض قانون برای بار دوم جلوگيری كردم.

اگر همه ما اين مدل ساده را درنظر داشته باشيم، مطمئنا در طولانی مدت مي‌توان اميدوارم بود كه از تجمع اين تغييرات كوچك، تحولات مفيدی ايجاد گردد.

پاسخی بگذارید

