وب2010

خانم‌های وردپرس

Posted in وب 2 by mhmazidi on ژوئیه 19, 2007

بابك احمدی انسان بزرگی است.او تنها يك معلم فلسفه-هنر و ادبيات نيست.خواندن كتابهای او نگرشي عميق و در عين حال انسانی نسبت به مسائل بشری ايجاد مي‌كند.از معلم بزرگم ياد گرفتم كه زنان تنها به دلايل كليشه‌ای برايم مهم نباشند:زيبايي،لذت،آرامش و … . مهمترين چيز برای يك دوست‌دار فلسفه اين است كه اهميت زنان -برای همه بشريت-در اين مي‌باشد كه انها از زاويه‌ای متفاوت از مردان به جهان هستي نگاه مي‌كنند.چيزی كه در نوشته‌های فردريش نيچه بعنوان پرسپكتيو شناخته مي شود( در ترجمه داريوش آشوری = چشم‌انداز).

بعنوان شاگرد كوچك ان معلم بزرگ هميشه سعي كرده‌ام اين قسمت از وجود انساني خود را در خودم و اطرافيانم تقويت كنم.از طرفی از خود او ياد گرفتم كه تقويت اين نگرش با جداسازی زن از مرد يا برتری دادن به جايگاه زنان بدست نمي‌ايد.او برای اين مهم از واژه تقويت جايگاه زنان استفاده مي‌كند.به همين دليل من نيز سعي مي‌كنم حق شاگردی او را به‌جای اورم.

يكي از مهمترين جذابيتهای محيط وردپرس -لااقل برای شخص خودم- ايجاد حسی است كه معادلی در فارسي برايش پيدا نكردم: community . حس كاميونيتی چيزی است كه برايم بسيار باارزش است.هميشه سعي كرده‌ام اين حس را تقويت كنم.قرار نيست محيط وردپرس تبديل به يك جزيره جدا افتاده از بقيه اينترنت شود بلكه قرار است در اين محيط دوستانه، روابط بيشتر -نزديكتر و عميقتر شود.به همين دليل من تصميم گرفتم مدل جدیدی را آزمايش كنم.وبلاگهای خانم‌ها(دختران و زنان) به دليل نگاه ويژه انها به زندگی، گاه ممكن است در نگاه اول برای ما غريب باشند.در زمانه‌ای كه اكنده از جنگ‌ و خشونت و بدبختي است شايد خواندن وبلاگی كه در ان دغدغه‌های يك دختر نوجوان اورده شده بنظر نامتناسب باشد.اما با توجه به ديدگاه من در بالا- تقويت پرسپكتيو زنانه و چشم‌انداز زنانه به جهان- بازهم اين قبيل نوشته‌ها را مي‌خوانم و سعي مي‌كنم از ديد او به دنيا نگاه كنم.عده‌ای بر اين اعتقادند شايد مشكلات لاينحل بشری ناشي از چشم‌انداز مردانه به جهان باشد.اين‌كه چقدر با اين ديدگاه موافق باشيم جای بحث است اما مي‌توان به عنوان يك احتمال ان را در نظر گرفت و ديد زنانه به امور بشری را -در كنار ديد مردانه- تمرين كرد.اقدام جديد من برای اين موضوع، قرار دادن يك دسته‌بندی جديد در لينكهای وبلاگم است با عنوان « خانوم‌های وردپرس». در اين قسمت لينك وبلاگهایی را مي‌گذارم كه متعلق به خانم‌ها در محيط وردپرس است.

بزرگترين مشكل من در محيط وب « خوانش نادرست » هست. چيزی كه شايد بتوان ان را به سوء تفاهم  تعبير كرد.اين مي‌تواند ناشي از: 1-مبهم بودن نوشتار نويسنده باشد، 2-خوانش سطحي خواننده و يا 3-ذات سوء‌تفاهم آفرين دنياي مجازی وب. به همين دليل است كه بارها و بارها متهم به مواردی شدم كه صرفا ناشي از سه عامل بالا مي‌باشد.در هنگام نوشتن هر پست بر روی تك‌تك كلمات دقت مي‌كنم.اما هنگامی كه دوستان نوشته‌های من را نقد مي‌كنند به اين مهم التفات نمي‌كنند.برای من فرق بسيار عميق و ريشه‌ای بين كلمه «جنبش» از يك سو و ساير كلمات از سوی ديگر وجود دارد: نهضت،‌شورش، انقلاب و… تا انجایی كه بخاطر دارم هرگز از دسته دوم كلمات استفاده نكردم.اما تمام منتقدانم، من را با اين كلمات خطاب مي‌كنند.در هفته گذشته پس از اين نوشته كه در ان، رفتار من فاشيستي ارزيابي شد؛ بعضي ديگر از دوستان لطف كردند و عبارات ديگری را بدان افزودند: تقدس وردپرس، فاشيسم مجازی و… اما متاسفانه در تمام اين نوشته‌ها بجای كلمه «جنبش»، دوستان از عبارت «نهضت» استفاده كرده‌اند.تصور مي‌كنم گذشت زمان مشخص خواهد كرد كه اين يك حركت فاشيستي است يا يك جنبش.اما خواهش من از تمام خوانندگانم- و بخصوص منتقدانم – اين است كه در نوشته‌های تحليلي من به بار معنايي كلمات بسيار دقت كنند.مثلا در همين حركت جديد برای «خانومهای وردپس» از كلمه تقويت استفاده كردم.اميدوارم دوستان منتقد، بنده را به موارد زير متهم نكنند: جداسازی زن و مرد-برتری دادن به زنان-فاشيسم زنانه-فمينيسم وردپرسي و… اين حركت تنها برای تقويت و حمايت از جايگاه وبلاگهای خانوم‌ها در محيط وردپرس فارسي است.اميدوارم كه اين حمايت، مشوقی-هرچند اندك-برای خانمها باشد تا ما را هرچه بيشتر با نگاه زنانه به جهان آشناتر كنند.

پاسخی بگذارید

